VERSLAG: Graspop Metal Meeting 2009

Festivalinfo was aanwezig op Graspop Metal Meeting 2009 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 130 foto's.

123

Dag 1

De veertiende editie van Graspop Metal Meeting vindt dit weekend plaats op het festivalpark "De Boeretang" in het Kempense Dessel. Het festival heeft zo'n 40.000 bezoekers weten te trekken, dit met Mötley Crüe in de originele bezetting, de metalmachine uit Iowa, Slipknot, en de Antichrist hemzelve, Marilyn Manson.

Vrijdag 26 juni 2009

Het festival is voor de heren en dame van The Gathering geen onbekend terrein, maar is wel het festivaldebuut van de Noorse Silje Wergeland. De zangeres is sinds The West Pole namelijk het nieuwe gezicht van de groep. Hoewel ze tijdens de try-outs in Heerlen en Purmerend nog erg zenuwachtig was, blijkt haar mooie stem vandaag beter tot zijn recht te komen. Ze blijkt namelijk erg goed te passen bij de formatie. Het nieuwste album van The Gathering viel al erg in smaak en hoewel we Anne missen, is het nieuwe gezicht zeker niet mis.

De liefhebbers van industrial metal moeten het dit jaar doen met de komst van Static-X. Het viertal kwam onlangs met Cult of Static en ontving hiermee een uitnodiging voor Graspop. De heren blijken het live overigens beter te doen dan op de albums, maar toch blijft het gros vooral staan voor de topless danseres. Vandaag wordt duidelijk dat plastische chirurgie niet altijd even mooi is, ze eigenlijk andere ducktape had moeten kopen voor haar tepels en ook had er iets meer variatie in de danspasjes gemogen. Zanger/Gitarist Wayne Static laat in het optreden veel pauzes vallen, maar helaas, ook de danseres blijkt de steekjes niet op te kunnen pakken. Wat voor leuks kunnen we verwachten tijdens de volgende tour?

De meeste mensen weten het ondertussen. Het eerste Black Sabbath-album (1980) met zanger Dio ging onder de naam Heaven & Hell en om verwarring met Ozzy's Black Sabbath te voorkomen, is de 67-jarige samen met andere originele leden, vandaag op Graspop geboekt onder deze schuilnaam. De band draait overigens niet enkel om klassiekers, zo kwamen ze na vijftien jaar rust plots met The Devil You Know. Een prima album. Het is vandaag duidelijk te merken dat de groep plezier heeft en zichzelf weinig verplichtingen oplegt. Ze spelen wat ze willen en oud en nieuw wisselt zich keurig af, met klapper ‘Neon Knights’ als geslaagde afsluiter.

Waar grote legendes vaak assistentie krijgen van extra tourleden, is het bij Mötley Crüe echt het viertal die voor de muziek zorgt. Zanger Vince Neil liet in het verleden wel eens een steekje vallen, maar weet vandaag zijn hoge uithalen perfect te brengen. Ook bassist Nikki Sixx kan op veel reactie rekenen - die onlangs door zijn relatie met tatoeëerder Kat Von D weer in het nieuws kwam. Maar de meest opvallende verschijning is gitarist Mick Mars. De 58-jarige is niet alleen de oudste van de groep, maar het is vooral zijn botziekte wat zijn enthousiasme in de weg zit. Gelukkig trekken de overige drie hem door het optreden heen. Een optreden waar Mick Mars de enige is die niet het publiek toespreekt, maar wel de enige is met een solo.

Opvallend aan het optreden is dat er geen nummers van Theatre of Pain worden gespeeld, denk aan hit 'Smokin' in the Boys' Room' of 'Home Sweet Home'. Ook hun recentste album verdwijnt na slechts twee nummers alweer snel op de achtergrond, dit terwijl het comebackalbum er geen is om je voor te moeten schamen. Het blijkt dat Mötley Crüe vandaag geen risico's neemt en vooral de grootste klappers speelt. Helaas stoppen de heren iets eerder dan afgesproken en wordt er erg veel gepraat met het publiek, anders had het gemis alsnog goed gemaakt kunnen worden.

123

FOTOGRAFIE: Joost Doensen

1234567891011
DragonForce foto Graspop Metal Meeting 2009 DragonForce foto Graspop Metal Meeting 2009 DragonForce foto Graspop Metal Meeting 2009 DragonForce foto Graspop Metal Meeting 2009 Jon Oliva's Pain foto Graspop Metal Meeting 2009 Jon Oliva's Pain foto Graspop Metal Meeting 2009 Jon Oliva's Pain foto Graspop Metal Meeting 2009 Samael foto Graspop Metal Meeting 2009 W.A.S.P. foto Graspop Metal Meeting 2009 W.A.S.P. foto Graspop Metal Meeting 2009 W.A.S.P. foto Graspop Metal Meeting 2009 Soulfly foto Graspop Metal Meeting 2009

1234567891011

CONCERT AT SEA 2009Voor de vierde maal alweer is de Brouwersdam te Zeeland, het toneel voor...

PARKPOP 2009 Honderduizenden bezoekers stromen ieder jaar weer naar Den Haag voor het nog...