VERSLAG: Roskilde 2009

Festivalinfo was aanwezig op Roskilde Festival 2009 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 207 foto's.

1234

Dag 1

Het geldt als één van de vier grootste festivals van Europa en wie er ooit is geweest zal bevestigen dat het ook één van de aller leukste Europa festivals is; Roskilde. Het festival is slechts een jaar jonger dan Pinkpop, maar toch is het Roskilde Festival veel eigentijdser dan het paradepaardje van Jan Smeets. De line-up van Roskilde ’09 liegt er niet om, met grote namen als Nick Cave and The Bad Seeds, Kanye West, Coldplay, Pet Shop Boys, Nine Inch Nails, Korn, Oasis en Faith No More. Ook de opkomende grootheden en hippe bands zijn echter goed vertegenwoordigd op hét festival van Denemarken.

Dag één van Roskilde ’09 wordt afgetrapt door Lucy Love, een Deens rapmeisje. Toch klinkt ze opvallend Engels. Qua stijl past Lucy Love perfect in het rijtje Dizzee Rascal, M.I.A., Lady Sovereign en Roll Deep. De teksten zijn in woord en in uitvoering messcherp, brutaal en direct. Muzikaal leunt ze erg op ietwat minimalistische elektronische muziek, waarin haar Scandinavische signatuur naar voren komt. Met enkele - toekomstige – hits in haar set belooft Lucy Love één van de Deense beloftes van 2009 te zijn, samen met Fagget Fairys.

Een andere belofte, zij het Noors en muzikaal compleet anders, is Katzenjammer. Al tijdens Noorderslag lieten de dames van Katzenjammer een positieve indruk achter met hun zonnige folkliedjes. Op het eerste gehoor lijkt het soms kinderlijk simpel, argeloos en pretentieloos, maar met een enorme dosis energie en vrolijkheid maakt het kwartet een heerlijke mix van Scandinavische melodieën met Andrew Sisters-achtige koortjes. Deze meisjes schreeuwen om ontdekt te worden door het grote publiek.

De naam St. Vincent zal niet bij iedereen onmiddellijk een belletje doen rinkelen, maar zangeres Annie Clark werkte al met The Polyphonic Spree en Sufjan Stevens. Dan weet je eigenlijk al dat het de moeite van het beluisteren waar is. Zo ook live, want Clark en band zetten een indrukwekkende show neer met veel muzikaal venijn. De liedjes van St. Vincent zijn als een hongerig luipaard. Ze besluipen je en je houdt het aandachtig in de gaten. Maar zodra je even niet oplet, vallen ze keihard aan. Ronkende gitaarpartijen en de spookachtige saxofoon vormen een interessant contrast met de scherpe vocalen en het popperige uiterlijk van Clark. Heel even is het een regenachtige herfstdag op Roskilde.

Je hebt rappers en je hebt Kanye West. Op het recente album ‘808s & Heartbreak’ positioneert West zich steeds meer als zanger dan als rapper en ook op productioneel vlak lijkt hij zich steeds verder af te wenden van hiphop. Kanye West is uiteraard een ingenieus producer, wellicht zelfs een genie, die op zoektocht is naar vernieuwing, zonder daarmee concessies te doen in de hitparades. De nummers van de nieuwe plaat komen op Roskilde ’09 niet echt over. Goed geprobeerd, dat zeker, maar het wil niet echt van de grond komen. Het oudere werk, daarentegen, krijgt terecht veel bijval van het publiek. Hits als ‘Gold Digger’, ‘Diamonds From Sierra Leone’ en ‘American Boy’ klinken live niet alleen fantastisch, het zijn ook nog feestnummers van jewelste. West is niet per definitie een hele goede vocalist, al brengt hij zijn teksten met gepaste emotie – waar nodig, althans. Ook in de performance legt West veel drama, zij het soms wat overtrokken. Hier staat een man die een statement wil maken; “Ik doe ertoe!”.

De afsluiter van de eerste dag Roskilde is een Deen die het internationaal goed doet; Trentemøller. Hij opent op een speciaal dj-podium, midden tussen het publiek. Op het podium vindt een kunstzinnige choreografie plaats, met fraai uitgedoste dansers. De ruim twee uur durende set van Trentemøller kent een aantal hoogtepunten, waaronder een fantastische remix van het Bruce Springsteen-nummer ‘State Trooper’ en bootlegmixen van The Cure, Michael Jackson, The Beatles en Joy Division. De livemuziek tussen de dj-set door pakt niet altijd even goed uit en soms lijkt de Deen even de weg kwijt. Ook halen de live gespeelde nummers vaak de vaart uit de set, omdat deze nummers vaak erg rustig zijn. Dat is een gemiste kans, in deze anderzijds energieke en gevarieerde show.

1234

FOTOGRAFIE: Christiaan Westgeest

123456789101112131415161718
Wolves In The Throne Room foto Roskilde 2009 Wolves In The Throne Room foto Roskilde 2009 Wolves In The Throne Room foto Roskilde 2009 Wolves In The Throne Room foto Roskilde 2009 First Aid Kit foto Roskilde 2009 First Aid Kit foto Roskilde 2009 First Aid Kit foto Roskilde 2009 First Aid Kit foto Roskilde 2009 Fleet Foxes foto Roskilde 2009 Fleet Foxes foto Roskilde 2009 Fleet Foxes foto Roskilde 2009 Fleet Foxes foto Roskilde 2009

123456789101112131415161718

TMF AWARDS FESTIVAL 2009Muziekzender TMF heeft het aangedurfd haar jaarlijkse trofeënfestijn over een...

ROCK WERCHTER 2009 Rock Werchter wint de laatste jaren telkens de prijs voor beste Europese...