VERSLAG: Rock Werchter 2005

Festivalinfo was aanwezig op Rock Werchter 2005 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 28 foto's.

123

Rock Werchter 2005 - deel 2

Het programma van vrijdag stond nogal op zijn kop door het plotselinge afzeggen van Sum41 en de Kaiser Chiefs. De dag begint daarom met KT Tunstall en Jimmy Eat World. Beide acts zijn eigenlijk te klein voor het hoofdpodium. Of het hoofdpodium is te groot, zo u wilt. Er zijn wel momenten dat KT Tunstall weet te boeien, maar het is allemaal toch een beetje te fragiel. Jimmy Eat World speelt als een natte dweil. De emo-rock doet het goed bij een aantal tieners, maar mij weten de nummers absoluut niet te boeien.

Wel boeien doen de Dresden Dolls. De rock-opera, die door slechts twee personen ten gehore wordt gebracht, spat van het podium af. Het drumstel wordt door Brian Viglionezo zo hard afgeranseld dat de drumstokken in het rond vliegen. Tergelijkertijd beukt zangeres Amanda Palmer op haar keyboard en zet ze haar imposante stem flink aan het werk. Theater en spektakel dus! Als dan ook nog eens War Pigs (Black Sabbath) en Amsterdam (Jacques Brel) worden ingezet, schudt de Pyramid Marquee op haar vesten. Bravo!

Lange tijd weinig van Garbage gehoord. Rockchick Shirley Manson was uit de running door een cyste op haar stembanden. Met het nieuwe album "Bleed Like Me" is de band weer helemaal terug. Garbage heeft voor Werchter een stevige show klaar. Met nummers als "Only Happy When It Rains", "Stupid Girl" en "I Think I'm Paranoid" is het natuurlijk lekker scoren. Feministe Manson geeft de Werchter organisatie een compliment met het programmeren van zo veel vrouwen. Feministe als ze is, Shirley is niet bang haar ARSE in de strijd te gooien om het publiek te winnen. Jammer dat er zo'n lelijke slip onder die rok vandaan komt.

Velvet Revolver vindt dat Rock Werchter wel klaar is voor wat Motherfuckin' Rock and Roll. Werchter vindt dit zelf ook wel en laat zich vermaken door Weiland en Slash. Toch heeft de band wel erg veel woorden nodig om het publiek mee te krijgen. Fuck dit en fuckin' dat. Ik zou zeggen: laat de muziek voor zich spreken. Slash, een man van weinig woorden en veel (gitaar) daden, hoef je dit gelukkig niet te vertellen. Hij redt hoogstpersoonlijk dit optreden van Velvet Revolver.

Green Day wil vooral niet als Amerikaanse idioten bestempeld worden. Met de show die ze op Rock Werchter weggeven, hoeven ze daar ook niet zo bang voor te zijn. De ooit tienerpunkers hebben zich een mening gevormd en daarin moet vooral Bush het ontgelden. Behalve met politieke statements wordt het publiek vermaakt met oude hits van "Dookie", "We Are The Champions" van Queen en een nummer gespeeld door drie verse rekruten uit het publiek. Al met al een waardig optreden voor een Werchter headliner.

Als je Faithless op je festival programmeert, dan weet je wat je gaat krijgen. Geen verrassingen dan ook op Werchter. Faithless doet waar het goed in is: grote menigtes aan het dansen krijgen met nummers die iedereen uit ten treure kent. "God is a DJ", "Insomnia", "We come One" etc. Het is niet toevallig dat de band net een greatest hits album uit heeft. Dit album (Forever Faithless) wordt ongeveer integraal nagespeeld.

123

123
Audioslave foto Rock Werchter 2005 The Bravery foto Rock Werchter 2005  foto Rock Werchter 2005 The Dresden Dolls foto Rock Werchter 2005 Elvis Costello foto Rock Werchter 2005 Faithless foto Rock Werchter 2005 Interpol foto Rock Werchter 2005 Kane foto Rock Werchter 2005 Keane foto Rock Werchter 2005 Nine Inch Nails foto Rock Werchter 2005 Nine Inch Nails foto Rock Werchter 2005 Pennywise foto Rock Werchter 2005

123

BOSPOP 2005Druk festivalweekend of niet, ondanks het druilerige weer is Bospop nagenoeg...

PEACEDOG 2005 Het Peacedog festival is een festival om leuke nieuwe bandjes te ontdekken in...