VERSLAG: Rock Werchter 2005

Festivalinfo was aanwezig op Rock Werchter 2005 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 28 foto's.

123

Rock Werchter 2005 - deel 3

Krijg dat maar eens voor elkaar. Een band als Therapy? voor één uur 's middags op de bühne zetten en dan ook nog eens geprogrammeerd tegenover ...And You Will Know Us By The Trail Of Dead. Herman Schueremans moet hebben gedacht dat z'n festival dan gelijk goed wakker zou zijn. En hij krijgt gelijk. Zanger Andy Cairns lijkt het vroege tijdstip niet te deren en Therapy? zet een zwaar rockende set neer. De band moet het vooral hebben van wat oudere nummers van de albums "Troublegum" en "Infernal Love". De cellist, die onlangs uit de band is gezet, wordt alleen bij het nummer Diane gemist.

Voor Pennywise is het ook nog een beetje vroeg. De band is een stuk minder strak dan normaal en dat is niet zo handig als je hardcore punk speelt. De band heeft tussen de nummers erg veel woorden nodig en ook dit haalt de vaart uit het optreden. Alleen festival schreeuw-along "Bro' Hymne" tovert een glimlach op mijn gezicht.

Aan zo'n kort en slecht optreden dat The Game geeft, ga ik niet veel woorden vuil maken. Voor het geld wat deze Amerikaanse straatrapperd gekost heeft, had er vast een hele mooie andere act op Rock Werchter kunnen staan.

Audioslave is de band van Rage Against the Machine gitarist Tom Morello (én de drummer en bassist van RATM) en Soundgarden frontman Chris Cornell. Alleen de eerste haalt het voor een topband vereiste niveau. Chris Cornell komt inspiratieloos over. Audioslave scoort met werk dat niet van hun is: "Bulls on Parade" en "Killing in the name" van R.A.T.M. en "Spoonman" van Soundgarden. Dat kan je goedkoop scoren noemen. Ik had meer van Audioslave verwacht.

Nine Inch Nails luistert de invallende nacht op met een wel heel goed optreden. Trent Reznor is in vorm (zowel geestelijk als fysiek) en dat zul je weten! Rauwe industrial wordt afgewisseld met subtiele ballads. Al het beste van Nine Inch Nails komt langs. Jammergenoeg is de muziek voor een groot deel van het publiek wat ontoegankelijk. Toch wat mij betreft een hele dikke acht!

Rammstein kan alleen wat betreft show de vergelijking winnen van Nine Inch Nails. De Duitsers hebben, wanneer ze genoeg hebben van de muziekwereld, een mooie toekomst als stuntmannen. Vuur, vuurwerk, wapens, een boot en nog veel meer. Je kan het zo gek niet bedenken of Rammstein gebruikt het in haar show. Muzikaal is het optreden minder in orde. De muziek staat onverklaarbaar zacht en de band doet het optreden wel heel duidelijk op de automatische piloot. Tamelijk hilarisch is het geïrriteerde gezicht van frontman Till Lindemann als de crowdsurfboot met daarin een bandlid omslaat.

Graag had ik ook verslag gedaan van de vierde dag Rock Werchter. Helaas heb ik (waarschijnlijk) iets verkeerds gegeten en ben ik zondag met flinke koorts naar huis gegaan. Erg jammer want daardoor heb ik Kane moeten missen, die niet al te positief in de Humo festivalgids omschreven stond. Bovendien stonden ook Eagles of Death Metal, Queens of the Stone Age, Foo Fighters en R.E.M. op het programma. Maar goed. Volgend jaar beter! Zelfs drie dagen Werchter waren al erg mooi.

123

123
Audioslave foto Rock Werchter 2005 The Bravery foto Rock Werchter 2005  foto Rock Werchter 2005 The Dresden Dolls foto Rock Werchter 2005 Elvis Costello foto Rock Werchter 2005 Faithless foto Rock Werchter 2005 Interpol foto Rock Werchter 2005 Kane foto Rock Werchter 2005 Keane foto Rock Werchter 2005 Nine Inch Nails foto Rock Werchter 2005 Nine Inch Nails foto Rock Werchter 2005 Pennywise foto Rock Werchter 2005

123

BOSPOP 2005Druk festivalweekend of niet, ondanks het druilerige weer is Bospop nagenoeg...

PEACEDOG 2005 Het Peacedog festival is een festival om leuke nieuwe bandjes te ontdekken in...