VERSLAG: Bevrijdingsfestival Overijssel 2011

Festivalinfo was aanwezig op Bevrijdingsfestival Overijssel 2011 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 156 foto's.

Naar het Ambassadeur van de Vrijheid: Chiwoniso verslag

VERSLAG: Marleen de Roo

12

Bevrijdingsfestival Overijssel 2011

Het lijkt een sportieve editie van het Bevrijdingsfestival Overijssel te worden. Jacqueline Govaert rent over het grote podium Wärtsilä, terwijl bij het kleine Podium De Doorbraak een recordpoging pogoën plaatsvindt. Birth of Joy is één van de regionale talenten die dit podium mag betreden. Er wordt enthousiast gereageerd, hoewel er ook een grote groep languit in het gras ligt. De enige training die deze groep doet, is het aanspannen van de buikspieren door liggend naar het dichtstbijzijnde biertje te reiken. De psychedelische blues van Birth of Joy leent zich dan ook erg voor een biertje afgewisseld met een flinke swing- en springsessie.

Handsome Poets krijgt niet meteen de mensen aan het springen. De jonge band oogt een tikkeltje ongemakkelijk op het grote hoofdpodium. Niet zo vreemd, de band speelde tot voor kort voor slechts een handjevol mensen. In kleine zalen komt de muziek beter tot zijn recht, mede door de vele interactie met het publiek. Dat trucje blijkt maar moeilijk toe te passen voor tienduizenden mensen. Vanaf het moment dat zanger Tim de bezoekers mee laat zingen met de single 'Blinded', krijgen ze meer zelfvertrouwen en wordt het spel beter. Het bekende nummer 'Dance, The War is Over' kan rekenen op grote enthousiasme van het publiek, die inmiddels aan het springen en zingen is. Een succesnummer, blijkt uit het feit dat twee uur later nog steeds mensen het nummer aan het neuriën zijn.

Pop Up Animal Kids spelen ook catchy nummers. Ze vallen al aardig op door de gekleurde overalls die ze dragen, maar de muziek is ook zeer vermakelijk. Ook vermakelijk is de interactie met het publiek.

De volgende artiesten kunnen rekenen op het meeste enthousiasme en het grootste applaus van de dag. De band The Garden of Love bestaat uit rasechte rockers, maar met een verstandelijke beperking. Johnny de Mol heeft de twee mannen Mike en André geholpen bij het creëren van een rockband in zijn realityshow Down met Johnny rocks! En dat is overduidelijk gelukt. Het minutenlange applaus is op zijn plaats, die de band gretig in ontvangst neemt.

Over geliefd gesproken, Destine – de natte droom van menig tienermeisje – weet iedere fan speciaal te laten voelen. Hoewel de jongens er niet veel voor hoeven doen, een keer een knipoog of een stap naar voren en het oorverdovende gegil vult het veld. Voor Destine het bekende trucje, de vrolijke poppunk nummers worden enthousiast meegezongen en de band geniet overduidelijk van het grote podium. Leuk moment is als een van de Bevrijdingsfestivalmedewerkers het gegil beantwoord met een harde straal water uit de tuinslang. Om verhitting te voorkomen spuit hij de eerste 5 rijen nat, wat vooral veel hilariteit bij de band oplevert.

In de Kink FM tent is de hilariteit iets minder. Ook al begint de set van The Medics met een grap (Ik voel me niet lekker, is er ook een dokter in de tent?), bestaat de band uit serieuze muzikanten. De liedjes zijn wel erg vrolijk, supercatchy en heerlijk om bij te dansen op deze zonnige middag.

12

FOTOGRAFIE: Marieke Waalwijk

12345678910111213
Sideditch foto Bevrijdingsfestival Overijssel 2011 Sideditch foto Bevrijdingsfestival Overijssel 2011 Sideditch foto Bevrijdingsfestival Overijssel 2011 Sideditch foto Bevrijdingsfestival Overijssel 2011 Sideditch foto Bevrijdingsfestival Overijssel 2011 Sideditch foto Bevrijdingsfestival Overijssel 2011 Sideditch foto Bevrijdingsfestival Overijssel 2011 Sideditch foto Bevrijdingsfestival Overijssel 2011 Sideditch foto Bevrijdingsfestival Overijssel 2011 Sideditch foto Bevrijdingsfestival Overijssel 2011 Sideditch foto Bevrijdingsfestival Overijssel 2011 Sideditch foto Bevrijdingsfestival Overijssel 2011

12345678910111213

AMBASSADEUR VAN DE VRIJHEID: CHIWONISOFestivalinfo ging mee met Chiwoniso, een bekende artiest uit Zimbabwe die...

BEVRIJDINGSPOP HAARLEM 2011 Traditiegetrouw heeft Bevrijdingspop te Haarlem een van de fijnste line-ups...