VERSLAG: Dauwpop 2011

Festivalinfo was aanwezig op Dauwpop 2011 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 109 foto's.

123

Dauwpop 2011

Vandaag is het de 17de keer dat Dauwpop gehouden wordt. Met een internationale headliner en uitstekend weer belooft het een mooi festival te worden.

De dag begint met Dazzled Kid die we allemaal kennen als Tjeerd Bomhof, zanger en gitarist van Voicst. Dit is zijn soloproject, maar bij opkomst is het al gelijk duidelijk dat hij niet alleen is. Hij heeft maar liefst zes muzikanten meegenomen en zo is het een gezellige boel op het podium. Tjeerd zingt af en toe vals maar met zijn energie maakt hij het meer dan goed. Hij staat geen moment stil en het is duidelijk dat hij nog steeds een goede frontman is. De up tempo nummers worden beter onthaald door de vroege vogels in het publiek dan de ingetogen nummers. Wanneer een bijna ska – achtige uitvoering van Voicst nummer ‘Aha Erlebnis’ wordt gespeeld beginnen band en publiek het pas echt naar hun zin te krijgen. Al met al was het een leuke show zo vroeg op de dag en blijkt Tjeerd Bomhof live nog steeds de moeite waard te zijn. (WB)

De Britse mannen van Levellers weten met 20 jaar ervaring gemakkelijk de tent bij de Surprise stage vol te krijgen. De combinatie van folk en punk weet nog steeds indruk te maken. Met sterk spel en vrolijke liedjes, krijgen ze het publiek aan het dansen. Een heerlijk begin van de Dauwpop-middag, een hete zon en vrolijke muziek die de tent en de bezoekers weten te verwarmen. (MdR)

Boef en de Gelogeerde Aap werden getipt voor deze Dauwpop. Voor de echte hip-hop liefhebbers behoeven ze geen introductie. Voor de rest: ze komen uit de stal van Top Notch en zijn aangesloten bij de Fakkelteitgroep, dan moet je wel iets kunnen presteren. In de Jägermeister Dance Area staat dit duo te vlammen aan het begin van de middag. Het weinige publiek oogt nogal ongemakkelijk bij de klassieke hiphop inclusief dubstep-beats van de jonge Brabanders. Jammer, want ze geven weer een goede set weg, met een goede flow en sterke teksten. (MdR)

In het Enge Bos podium staat A Silent Express klaar om hun 3fm Serious Talent status waar te maken. Deze jonge Friezen hebben er duidelijk zin in alleen is het publiek verdeeld. In principe is er niks op de band aan te merken. Het is jammer dat ze erbij staan alsof ze het al helemaal gemaakt hebben. Wanneer de zanger meerdere malen het publiek in het Engels toespreekt en bedankt wordt het alleen nog maar bevestigt. Een deel van het publiek vertrekt dan ook. Jammer, maar niet meer dan logisch. Stop de sterallures diep weg en dan mag A Silent Express het nog een keer proberen. (WB

Terwijl het bij de Jupiler Mainstage volstroomt met Racoon fans, betreedt The Joy Formidable de Surprise stage. En het is zeker een ‘surprise’. Vanaf het moment dat het drietal het podium betreedt is het al verrassend. De zangeres/gitariste is een opvallende verschijning in haar jurk van gordijnstof en haar spierwitte, recht afgeknipte haren. Haar gitaar lijkt veel te groot, in contrast met haar lengte. Als de set begint, val je van de ene verbazing in de andere. De zangeres blijkt een echte rockchick, zoals ze op haar gitaar ramt. Ook de twee mannen blijken goede muzikanten, die overduidelijk veel plezier in het spelen hebben. Tijd dat deze band uit de underground komt, want wat ze hier neerzetten is wellicht het hoogtepunt van de dag. Toch jammer voor de overige paar duizend die bij Racoon staan te zweten…(MdR)

Na Racoon is het de beurt voor het Belgische Triggerfinger om de tent op z’n kop te zetten. Het eerste wat opvalt is dat de band wel heel dichtbij de rand van het podium staat. Wanneer ze beginnen met spelen wordt duidelijk dat ze het liefst hun apparatuur in het publiek gezet hadden om het publiek nog meer op te kunnen zwepen. Met hun broeierige en vuige muziek weten ze het publiek makkelijk voor zich te winnen. De altijd goed geklede zanger Ruben Block gooit de heupen los en bespeelt zijn gitaar alsof het een groupie is. Triggerfinger is een genot om naar te kijken én te luisteren, werkelijk alles klopte aan dit optreden. Ik durf dan ook zeker te zeggen dat dit het hoogtepunt van Dauwpop was. (WB)

In het Enge Bos is het de hele dag druk, met de meest voute acts op het podium is het dan ook wel smullen geblazen. Dansen met roodkapje, touwtje springen met takken, vechten om een sok, het is een oase aan plezier en gezelligheid. Memphis Maniacs vinden hier een goed plekje met hun mash-ups van rockklassiekers en hedendaagse (dance)hits. Met de Rock-'n-roll looks en gelikte sound, weten ze het bos met gemak op de kop te krijgen. In de lucht met die dennenappels. (MdR)

123

FOTOGRAFIE: Marieke Waalwijk

12345678910
 foto Dauwpop 2011  foto Dauwpop 2011  foto Dauwpop 2011 A Silent Express foto Dauwpop 2011 A Silent Express foto Dauwpop 2011 A Silent Express foto Dauwpop 2011 A Silent Express foto Dauwpop 2011 A Silent Express foto Dauwpop 2011 A Silent Express foto Dauwpop 2011 A Silent Express foto Dauwpop 2011 A Silent Express foto Dauwpop 2011  foto Dauwpop 2011

12345678910

PRIMAVERA SOUND 2011Hét festival waar elke Pitchfork lezer enthousiast van wordt. Dat was...

THE INTERNATIONAL AMSTERDAM TATTOO CONVENTION 2011 De zevende editie van het evenement verwacht ongeveer 5.000 bezoekers en is...