VERSLAG: Paaspop Schijndel 2006

Festivalinfo was aanwezig op Paaspop Schijndel 2006 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 67 foto's.

12

Paaspop 2006, zondag

Zondag

Powervice is de opener van zondag. Zodra ze beginnen is er maar een ding dat door mijn hoofd speelt: herrie! Het geluid in de masters of Rock staat nog steeds zo hard dat het pijnlijk aan het gehoor is. Powervice zelf maakt niet echt vernieuwende muziek met hun naar jaren tachtig New Wave Of British Heavy Metal riekende muziek. Onder normale omstandigheden zou dit best een leuke band kunnen zijn maar nu in combinatie met het harde geluid is het gewoon niet leuk. Dus na een kwartier laat ik dit optreden voor wat het is en vertrek naar Kamagurka in de theater tent: eindelijk rust.

Wat valt er te zeggen over Kamagurka? Eigenlijk zou je zelf deze eigenzinnige Belgische multi kunstenaar aan het werk moeten zien. Kamagurka is de bijna vijftig jarige Luc Zeebroek en live samen met Johan De Smet als sidekick op de piano. De meeste zullen Kamagurka kennen van de cartoons. Voor ons Nederlanders is het opletten geblazen tijdens het Vlaamstalige optreden. De grappen zijn namelijk erg snel. Om een indruk te krijgen van de onderwerpen: Flappen van Vagina’s, mannen in een kamer en lesbiennes. Voor sommigen is de humor van Kamagurka te vreemd en soms te hard, met als gevolg dat er dan ook een aantal mensen zijn die tussentijds de zaal verlaten. De humor is vreemd maar het optreden sfeervol.

Ochtendgymnastiek in de vroege middag na een eerste nacht Paaspop. Veel Paaspoppers skanken lustig los op de ska van Mark Foggo en zijn Skasters. Die laten op het podium ondertussen een bijzondere choreografie zien die nog het meeste lijkt op droogzwemmen. Het mag de pret niet drukken. Integendeel, met de heupen los en de voetjes van de vloer danst het publiek zelfs een heuse twist. Een uitstapje van korte duur, aangezien de saxofoon en trombone toch echt voor ska gaan. En ska weet Mark Foggo met zijn jarenlange ervaring perfect neer te zetten. Aangevuld met een extra blazer tijdens het afscheidsnummer kan niemand in het publiek nog klagen over ochtendstijfheid.

Drie kwartier voor het optreden van cabaretier Guido Weijers is het al flink druk voor de ingang van de theatertent. De massa is nog niet eens tot de helft geslonken, als de tent vol zit. Met nog een biertje uit de theaterbar is het publiek klaar voor een uur lol op hoge snelheid. Guido Weijers speelt een deel van zijn derde en nieuwste theatershow Xipnao. Vijftig minuten lang lijkt dit een chaotische aaneenschakeling van wonderlijke momenten uit het leven van Guido Weijers zelf. Maar niets is minder waar. Als het uur er bijna op zit komen de eierprikker-deurbel, de vulpenbolletjes, het slakkenslijm en zelfs het voorbeeldei uit de kippenspreekbeurt op meesterlijke wijze weer samen. Helaas eindigt het ei op het mengpaneel van de geluidscrew en gaat een grap verloren. Hierop improviserend of niet, volgens Guido Weijers is hij aan het einde van de show ‘in ieder geval z’n ei kwijt’. Scherp tot het einde dus en na precies een uur krijgt Guido Weijers dan ook een staande ovatie.

Van Dik Hout is weer aan het touren na een sabbatical in 2005 en ze zijn dus ook op Paaspop present. Ze openen met “Zand in m’n ogen” en daarna worden onder andere bekende nummers gespeeld zoals “Droog Je Tranen” en “Alles Of Niets”. Van Dik Hout laat wederom zien een goed optreden neer te kunnen zetten en het publiek doet leuk mee en uiteraard gaan bij “Stil in Mij” de handen in de lucht en wordt uit volle borst meegezongen.

Bekend van het relaxte nummer ‘Broad Daylight’ uit de sinaasappelsap-reclame, maakt Gabriël Rios indruk met zijn uitgebreide instrumentarium. Naast gitaar en drums staat er een uitgebreide percussieset op het podium. Evenals een dubbel keyboard, waarvan de toetsenist ook goed overweg kan met de sambaballen. De zomerse latinpop en aanstekelijke ritmes sluiten goed aan bij het ontluikende zonnetje buiten. Toch weet Gabriël Rios de tent niet aan zijn voeten te krijgen. Dit wordt goed duidelijk tijdens het akoestisch gespeelde nummer ‘Broad Daylight’. Hoe mooi ook gebracht, het publiek kan zijn aandacht er niet bijhouden. De Puertoricaan uit het Belgische Gent zal er niet minder om van het publiek houden. Met de woorden “Mi te quiero” besluit hij na een uur zijn toch wel swingende optreden.

Gelijk vanaf de start zit de sfeer er goed in bij De Dijk met “Aan alles komt een eind”. De Nederlandstalige topformatie spuwt hun enthousiasme en energie de tent in en het publiek gaat dan ook uit hun dak. Ze spelen verder nummers zoals: “Wat een vrouw”, “Als ze er niet is” (een man weet niet wat hij mist...) “Zevende hemel” en “Iedereen is van de Wereld”. Ze eindigen met het nummer “Dansen op de vulkaan” (dansen, dansen, dansen) en dat is dan ook wat de complete tent doet. De Dijk kan met recht een hoogtepunt van Paaspop 2006 worden genoemd en het dak werd er dan ook afgespeeld.

Eén van de tenten op het Paaspop Festival is de eettent. Hier kan je alles kopen van pannenkoeken tot pizza’s. De grootste act op dit podium is The BossHoss. “Western Country all the way from Germany.” Een band met een knipoog naar de westernse muziek en scene. De jongens spelen in deze stijl covers van moderne nummers als Seven Nation Army (The White Stripes) en Hey Ya (Outkast). De Paaspoppers smullen tijdens het eten ook van deze band en staan gezellig op de tafels te dansen.

Als vervanger voor de Americaanse band Ramallah is ons eigen trots Born From Pain gekozen. Helaas is deze wijziging niet echt duidelijk doorgekomen. Zo staat in het programma boekje niks over deze hardcore band. Wellicht is het hierdoor erg rustig in de rocktent. De band vindt het echter geen probleem en probeert zelfs de grootste wall of death op het festival te doen. En dit lukt ze! De band bewijst ook op een groot festival als Paaspop goed tot zijn recht te komen!

Omringd door vlinders en jonge blaadjes betreedt een lachende Michel de Hey haast onschuldig het podium van de Extrema-tent. Dit onschuldige sfeertje is van korte duur. De Nederlandse house- en techno-dj met wereldfaam weet met zijn smooth ingedraaide beats het publiek direct op te zwepen. Hij krijgt daarbij gezelschap van vier schaars geklede dames die elkaar ondeugend met fluorescerende bodypaint beschilderen. Als de dames niet veel later van het podium zijn verdwenen, raakt Michel de Hey pas goed op dreef. In de broeierige sfeer laat het publiek zich dan ook massaal meevoeren op de beats met een vleugje funk.

Dat je tot de laatste festivalsnik keihard door kunt rocken, bewijzen de Dropkick Murphy’s. Het welbekende ‘Let’s go Murphy’s’ hoeft niet eens te klinken; vanaf de eerste seconde gaan de Dropkicks er vol in. Al na het eerste kwartier klinken achter elkaar de bekende hits ‘Wild Rover’ en ‘Heroes From Our Past’. Van voor tot achter gaat de tent uit z’n dak op de knallende mix tussen Ierse folk en staccato punkriffs. Zelfs de jongedames, want die weten het podium in no time te vinden tijdens het nummer ‘Kiss me, I’m Shitfaced’. Het blijft ongelofelijk hoe de mannen van Dropkick Murphy’s in het gedrang nog de juiste akkoorden weten te vinden. Enkele nummers later blaast de doedelzak dan toch echt de laatste tonen van een wervelend optreden en tevens van Paaspop.

Geen festival zonder puntjes die ter verbetering vatbaar zijn. Bijna alle bezoekers met een combi kaartje zullen ook een camping kaartje kopen. Daardoor ontstaat er dan ook een grote file aan de camping ingang. Logistiek gezien niet echt handig en dit kan natuurlijk simpel worden opgelost door camping kaartjes via voorverkoop aan de man te brengen. In combinatie met een grotere camping ingang zijn de file problemen verleden tijd. Daarnaast moet er € 3.50 worden betaald voor iets wat voor een parkeerplaats door het leven gaat. Een modderig veld van een plaatselijke boer. Mensen die na het festival niet konden vertrekken doordat ze vastzaten konden door de boer eruit worden getrokken voor €5,-.

Er zijn kennelijk vorig jaar wat probleempjes geweest en dit jaar is de beveiliging op Paaspop dan ook flink toegenomen. De security trad dan ook streng en grondig op. Dat vergroot zeker de veiligheid op het festival en is positief te noemen. De beveiliging is soms wel kinderachtig aanwezig. Pakjes drinken en krentenbollen worden zonder pardon in beslag genomen. Strenge beveiliging kost aan de ingang meer tijd. Wachttijden voor het festival kunnen verkort worden wanneer Paaspop de ingang capaciteit uitbreidt

Zelfs met deze minpuntjes is Paaspop over het algemeen goed georganiseerd. Je hebt ondanks de drukte nergens het gevoel of je opgesloten word. De eettent blijkt maar weer een geweldig idee te zijn. Zondag middag is deze tent stampvol om de lege magen te vullen en even bij te komen. Door de eettent wordt voorkomen dat rustende festivalgangers de doorgang belemmeren.

Paaspop Schijndel 2006 liet goed zien waar ze voor staat: Het festival seizoen met een goede line-up gezellig openen.

12

123456
The Shavers foto Paaspop Schijndel 2006 The Shavers foto Paaspop Schijndel 2006 The Shavers foto Paaspop Schijndel 2006 T.Raumschmiere foto Paaspop Schijndel 2006 T.Raumschmiere foto Paaspop Schijndel 2006 T.Raumschmiere foto Paaspop Schijndel 2006 T.Raumschmiere foto Paaspop Schijndel 2006 Born From Pain foto Paaspop Schijndel 2006 T.Raumschmiere foto Paaspop Schijndel 2006 T.Raumschmiere foto Paaspop Schijndel 2006 Van Dik Hout foto Paaspop Schijndel 2006 Van Dik Hout foto Paaspop Schijndel 2006

123456

KONINGINNENACH 2006Koninginnedag is een nationale feestdag van het Koninkrijk der Nederlanden en...

MOTEL MOZAIQUE 2006 Als ik mijn festivalbandje afhaal in de hal van de Rotterdamse Schouwburg,...