VERSLAG: Open'er Festival 2011

Festivalinfo was aanwezig op Open'er Festival 2011 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 82 foto's.

VERSLAG: Marcel Kamphuis

1234

Heineken Open’er Festival 2011: dag 3

Het is vandaag de dag van Prince Rogers Nelson, beter bekend onder zijn artiestennaam Prince, en dat is overal aan te merken. Het publiek is uitgedost in vlaggetjes en andere artikelen van de Amerikaanse popartiest. Ook het hoofdpodium is vandaag veel minder vol geprogrammeerd, waardoor Prince de absolute afsluiter is die de meeste speeltijd heeft gekregen. De derde festivaldag begint zonder regen en met veel nieuwe energie.

De Amerikaanse band Primus was nog nooit in Polen, maar bassist en zanger Leslie Edward “Les” Claypool laat weten wel een goede Poolse vriend te hebben. Het is zelfs een van zijn beste vrienden. De vreemde plotse opmerking van de 47-jarige past perfect bij de eclectische rockgroep. Het drietal maakt ontoegankelijke en experimentele muziek, waardoor het ongetwijfeld de vreemdste eend in de bijt is vandaag. Het aantal afgevaardigde bezoekers is dan ook enorm weinig, wat ditmaal niet door de regen komt, maar gewoonweg door de muziek. Ook de nieuwe drummer Jay Lane doet het geweldig en vol overtuiging, maar het mag niet baten, het festivalpubliek is hiervoor niet in de watten gelegd.

Met een droge lucht, maar met onweer op de schermen, begint popzangeres Kate Nash. De 23-jarige heeft haar vorige bandleden ingeruild voor drie meiden en ze vormt een pittige four piece all girl band, waarbij haar bandleden wat zijn weggestopt op de achtergrond. Met de opener ‘I Just Love You More’ wordt gelijk het eerdere schattige imago vervaagd. ‘Bedankt dat jullie zo hartverwarmend zijn, jullie zijn geweldig, ik hou van jullie’, laat de Engelse weten. Dat de roodharige niet meer de schattige zangeres is wordt bewezen met het donkere gedicht ‘Mansion Song’, waarbij het podiumlicht totaal gedoofd blijft. Nash gaat zelf het publiek in om de chaos tot nog een hoger level te werken en het publiek reageert goed op de genreverandering.

De soullegende Prince staat binnen één jaar maar liefst vijfmaal in Nederland, maar heeft nog nooit eerder in Polen opgetreden. Het publiek wacht met spanning op de minneapolis midget en met een gouden glitterpak en ‘Lay Down’ wordt het optreden gestart. ‘Polen! Ik ben hier en waar ben jij?’ vraagt de 53-jarige aan het publiek. De muziek en zang worden ondersteund door een geweldige band en achtergrond vocalisten, en het is misschien niet helemaal zoals vroeger, maar het is zeker meer dan soms een woord in de microfoon mopperen. ‘Jullie zingen beter dan dat ik doe’, laat his royal badness weten. De nummers gaan van de grote hits en ook bijvoorbeeld ‘Nothing Compares 2 U’ (groot gemaakt door Sinéad O’Connor) komt even langs. De wereldklapper ‘Purple Rain’ wordt ontvangen met het meeste enthousiasme en de Amerikaan laat weten het nog altijd met veel plezier te spelen. Prince speelt twee uur en weet niet zoveel bekijks te trekken als Coldplay, maar een waardige headliner is het zeker. Het is wel absurd om te weten dat een concert van de artiest in Nederland bijna evenveel kost als een passe-partout voor het huidige festival.

De voorgaande jaren waren het Kanye West, Jay-Z, Beastie Boys en Snoop Dogg die de rapmuziek mochten brengen, ditmaal mag Big Boi zijn debuut maken in Polen. De Amerikaanse rapper en lid van hiphopgroep OutKast komt hier zijn Sir Lucious Left Foot: The Son of Chico Dusty presenteren. Antwan André Patton, want zo heet de grote jongen echt, heeft helaas wat technische problemen en beklimt twee uur later het podium dan afgesproken. ‘We hadden een Amerikaanse stekker op een Poolse computer aangesloten en hiermee de computer gesloopt, maar omdat we slimme jongens zijn hadden we nog een computer in ons hotel staan, waardoor we wel weer helemaal terug moesten om hem te halen’. De 36-jarige laat naast zijn solowerk uiteraard ook ‘Ms. Jackson’, ‘So Fresh, So Clean’ en ‘Rosa Parks’ van Outkast voorbij komen. Het optreden is tot in de puntjes uitgedacht en kent hoogtepunt na hoogtepunt.

De The Doors-frontman Jim Morrison wordt na middernacht goed herdacht op het festival. De Amerikaanse zanger, dichter en tekstschrijver is op 3 juli 2011 namelijk alweer veertig jaar overleden. Met een sample van het toepasselijke ‘The End’ wordt door Mr. Lex & Novika de derde festivaldag afgesloten op de Burn Beat Stage. Ook op de weg naar de pendelbussen is veel muziek van de rockicoon en intellectueel te horen. De 27-jarige is nog altijd niet vergeten, zelfs niet in Polen op een druk festival.

1234

FOTOGRAFIE: Gaga Mucko

1234567
Prince foto Open'er Festival 2011  foto Open'er Festival 2011 These New Puritans foto Open'er Festival 2011 These New Puritans foto Open'er Festival 2011 These New Puritans foto Open'er Festival 2011  foto Open'er Festival 2011  foto Open'er Festival 2011 The Wombats foto Open'er Festival 2011  foto Open'er Festival 2011 The Wombats foto Open'er Festival 2011 The Wombats foto Open'er Festival 2011  foto Open'er Festival 2011

1234567

DOUR FESTIVAL 2011In het rustige dorpje Dour vindt dit jaar de 22e editie van Dour Festival...

ROCK WERCHTER 2011 Rock Werchter beleeft alweer haar 37ste editie. De grote vraag tijdens dit...