VERSLAG: Graspop Metal Meeting 2011

Festivalinfo was aanwezig op Graspop Metal Meeting 2011 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 160 foto's.

VERSLAG: Bas van Poppel

123

Vrijdag 24 juni

Aan Revoker uit Wales de eer om Graspop 2011 af te trappen vanuit een gezellig drukke Metal Dome (de kleinste van de drie tenten). De band uit Wales heeft al een kleine erelijst aan optredens door voorprogramma’s te verzorgen van o.a. Skindred, Soulfly en Rob Zombie en heeft begin dit jaar bij RoadRunner Records haar debuut album uitgebracht. Dat de jonge band bij zo’n grote label zit heeft een reden: de band speelt snel en strak en heeft een eigen sound. Fans van Trivium en Cavalera Conspiracy moeten dit thrash orkestje in de gaten houden.

Het Russische Arkona is op deze editie van Graspop Metal Meeting een van slechts twee metal bands uit de folk/pagan hoek. Het geluid staat vanaf de aftrap echter niet lekker afgesteld en de show komt niet echt op gang. Hopelijk biedt de band beterschap op het rondreizend festival Heidenfest dit najaar in Tilburg, Leeuwarden en Antwerpen.

Op de eerste dag van Graspop om 13u ’s middags is het al druk bij het hoofdpodium: Dio’s Disciples staan klaar om de ziel van Ronnie James Dio over de festivalweide los te laten. Het gaat hier niet om zomaar een coverband van Dio’s klassiekers, maar van de meest recente band van Dio’s solo tournees. Op de plaats van Dio vinden we niemand minder dan ex-Judas Priest en Iced Earth zanger Tim ‘Ripper’ Owens, die als weinig anderen in de buurt kan komen van het zangtalent van de overleden metallegende. Het optreden staat als een huis en klassiekers als ‘Rainbow In The Dark’ en ‘Holy Diver’ worden door het publiek luidkeels meegezongen. Nu maar hopen dat we komende jaren vaker van ze gaan horen, want Dio wordt gemist in metalland.

Foreigner is niet erg bekend bij het jonge publiek, maar zodra de hits ten gehore worden gebracht kan iedereen nummers als ‘Cold As Ice’ en ‘I Want To Know What Love Is’ foutloos meezingen. Met een nieuwe zanger als frontman was het afwachten of het niveau nog zo hoog was als vroeger, maar ‘Kelly Hansen’ kan het prima aan. De band zet een stevige set neer en bewijst na 35 jaar nog goed mee te kunnen op een heavy metal festival.

Wanneer je de naam Journey noemt kijken veel mensen vragend, maar op het moment dat je het over de grote hitsingle Don’t Stop Believin’ hebt begint bij de meeste mensen al wat te dagen. De band stond in 2009 al eens op Graspop en mag ook dit keer het hoofdpodium betreden. Naast de wat rustige hitsingle brengt de band toch vooral een goed portie hardrock. Deze zomer ook te zien op Bospop.

De Britse band Angel Witch dateert uit 1980 en heeft op naam een van de beste platen ooit uit het ‘New Wave Of British Heavy Metal’ genre getiteld Angel Witch. Vocalist Kevin Heybourne presenteert met zijn band alle oude klassiekers in een klein uurtje tijd. Op het podium is echter wel een opvallend iemand: niemand minder dan Carcass gitarist Bill Steer is tegenwoordig gitarist in deze legendarische band. De Metal Dome is redelijk druk en enkele honderden fans gaan vooraan uit hun dak bij de band. De grote kraker van de band blijft echter het nummer ‘Angel Witch’ waarbij het nodige wordt meegeschreeuwd door het publiek. Nieuw materiaal zal er niet snel komen, maar deze band is een aangename gast op elk heavy metal festival.

Epica is al jaren een vertrouwd gezicht op Graspop: Mark Jansen & co spelen betreden alweer voor de vijfde maal het Vlaamse podium. In een klein uur zet Epica een sterke set neer die zowel voor het oor als voor het oog een genot is. In Nederland lopen de zalen steeds voller voor het zestal en met een speciale “Pyro Show” op Graspop krijgt de groep de Marquee 1 moeiteloos vol.

Hoe start je een band en sta je binnen tien jaar tussen de meest succesvolle heavy metal bands? Vraag het eens aan Volbeat. In 2007 nog voor honderd man in de kroeg, dit jaar te zien op Graspop en met een eigen show in Ahoy. De show op Graspop Metal Meeting mag er in ieder geval zeker wezen. Hits als ‘Heaven Nor Hell’, ‘Radio Girl’ en ‘Sad Man’s Tongue’ worden luidkeels meegezongen door het Belgische publiek . De band laat hier bovenop ook nog enkele covers horen van Misfits en Dusty Springfield. Hoe ver gaat deze band nog stijgen? Ik verwacht ze binnen enkele jaren bovenaan de affiche van Graspop!

Vooraan bij het hoofdpodium kom je tegen het einde van de avond veel Duitsers tegen: Scorpions is de headliner van de eerste dag op Graspop 2011. Het Duitse rock quintet is bezig met een drie jaar durende afscheidstournee. Scorpions brengt een stevige show mee naar België met daar in nummers als ‘Bad Boys Running Wild’, ‘Raised On Rock’ en ‘Blackout’. Als toegift worden zoals verwacht ‘Still Loving You’ en ‘Rock You Like A Hurricane’ gespeeld, met als extra voor Graspop ‘No One Like You’.

123

1234567891011121314
Dio Disciples foto Graspop Metal Meeting 2011 Dio Disciples foto Graspop Metal Meeting 2011 Dio Disciples foto Graspop Metal Meeting 2011 Dio Disciples foto Graspop Metal Meeting 2011 Dio Disciples foto Graspop Metal Meeting 2011 Dio Disciples foto Graspop Metal Meeting 2011 Dio Disciples foto Graspop Metal Meeting 2011 Heaven Shall Burn foto Graspop Metal Meeting 2011 Heaven Shall Burn foto Graspop Metal Meeting 2011 Heaven Shall Burn foto Graspop Metal Meeting 2011 Korn foto Graspop Metal Meeting 2011 Korn foto Graspop Metal Meeting 2011

1234567891011121314

BOSPOP 2011De 31e editie van Bospop, met onder meer ex-Beatle Ringo Starr, Anouk, Joe...

SONISPHERE FRANCE 2011 Twee volle dagen beukende metal en eindigen met The Big Four, Anthrax,...