VERSLAG: De Affaire 2011

VERSLAG: Marleen de Roo

123

De Affaire - donderdag / vrijdag

Het is gezellig bij Saddlespan. Op het podium staan The Severed Limb te swingen met vrolijke rockabilly. De sound van de jaren '50 heeft een mooi plaatsje bemachtigt tijdens de zomerfestivals en de Engelsen pikken daar graag een graantje van mee. Niet onterecht, want het is altijd lekker om het publiek te zien dansen. Jammer dat er niets vernieuwend is aan de set, maar dat is sowieso lastig als je muziek van vroeger maakt.

Surfpunk, newwave, rap, het zijn de stromingen die de set van The Phantom Four & The Aguido moet omschrijven. Deze rasmuzikanten (gitarist 'Phantom' Frank Gerritsenvan voorheen The Treple Spankers en rapper Rudeboy van Urban Dance Squad) weten wel hoe ze muziek moeten maken. Het klinkt als een spannende combinatie met veel vrolijkheid en diepgang, rake teksten en stoere gitaarrifs. Vooral de single 'The Obscure' maakt indruk. Helaas valt het geheel wat tegen. De set komt moeilijk op gang en verveeld zelfs een beetje. Hoewel de band een strak spel speelt, kost het moeite om eenheid te vinden tussen de nummers, wat vermoeiend werkt.

The Dreams is ook best vermoeiend. Hoewel de intentie goed is, gebeurt er teveel tijdens de show. Het man-vrouw duo richt zich niet alleen op de muziek, maar ook op alle genotsmiddelen die in de buurt te vinden zijn. Met drumcomputers, gitaar, keyboard en sambaballen creëren zij een diverse groep van liedjes. Makkelijker gezegd: er is geen touw aan vast te knopen. Voor een liefhebber van mooie muziek is het niet om aan te horen, een rommeltje van verschillende stromingen en de helaas wat valse zangstemmen. Een ander zal het als een uitdaging zien om deze experimentele band te leren kennen. Maar dat gaat wel wat tijd kosten.

Ze vliegen het podium op, letterlijk en beginnen meteen te rammen, letterlijk. De jongens van Traumahelikopter zijn jong en enthousiast. De sound is een tikkeltje trashy, dus alleen voor de liefhebbers. Met twee gitaristen en een staande drummer, maken ze meteen al indruk. Toch worden de bastonen vrij snel gemist, doordat de drummer in vrijwel alle nummers hetzelfde tempo heeft en de gitaristen slechts een paar akkoorden gebruiken. Het lijkt alsof de hele set uit een lang nummer bestaat, ondanks dat ze tussendoor nog wat grappen worden gemaakt over seks, boeren en drank – het blijven jongens. Met veel enthousiasme en humor maken ze wel indruk. Ondanks dat het geluid ook niet al te best is en er een microfoon is gesneuveld, gaan de heren nog net zo hard door. Netjes.

Retro Stefson knalt ook meteen. Niet met harde punk, maar met gevoelige, catchy alternatieve popklanken. Deze Ijslanders klinken niet alleen dromerig - zoals we dat van Ijslandse muzikanten gewend zijn - maar vooral lekker zomers. De jonge band speelt met veel enthousiasme en je proeft het geluk dat zij ervaren als ze spelen. De bandleden spenderen de eerste 10 minuten van de set aan contact maken met het publiek: klappen, dansen, gekke bewegingen, geen mens staat meer stil. Die bewegingen gaan vanzelf over in een gezellig swingende groep mensen die steeds verder uitdijt. De jonge band verblijdt de mensen rondom de Ruïne met hun duistere, maar zomerse set, die al veel te snel is afgelopen.

We eindigen deze affaire met Mount Kimbie. Het Valkhof is inmiddels volgelopen, want Mount Kimbie heeft al wat naam gemaakt in Europa. De heren doen waar ze goed in zijn, het creëren van rustige, dromerige elektronische muziek. Later in de set komt er meer baslijn, waardoor het dromerige plaats maakt voor meer dansbare muziek. Ze hebben geen interactie in het publiek, maar het maakt ze ook niet veel uit of het veld helemaal los gaat of iedereen liever ergens anders heen gaat waar enthousiast wordt gesprongen. Mount Kimbie is en staat er voor de muziek, puur en alleen de muziek. Om je geluid te doen ervaren, want wat kan geluid mooi zijn.

123

ZANGER RINUS - 27/7 - KERMIS FM PODIUMZanger Rinus komt in de top van zijn carriere langs op de Tilburgse Kermis...

ZWARTE CROSS 2011 Het Zwarte Cross Festival draait natuurlijk om veel meer dan de cross alleen....