VERSLAG: Xnoizz Flevo Festival 2011

Festivalinfo was aanwezig op Xnoizz Flevo Festival 2011 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 18 foto's.

VERSLAG: Marcel Kamphuis

12

Xnoizz Flevo Festival 2011: dag 2

Het festival is meer dan alleen muziek en dat bewijst ook de lezing van dierenactiviste Marianne Thieme. De 39-jarige vertelt over mededogen en trekt hiermee helaas weinig publiek aan. Mededogen is in de Christelijke wereld een veelgebruikt woord, maar ze probeert een discussie te beginnen over het benoemde mededogen echt alleen over mensen gaat. Met een presentatie en meerdere filmpjes wordt haar standpunt duidelijk, maar pas in de vragenronde komen er echt overwinnende punten naar voren. De politucus krijgt quotes uit de Bijbel opgedreund door een bezoekers, waaruit inderdaad blijkt dat haar standpunten kloppen, maar de complete zaal heeft ze zeker niet aan haar kant. (MK)

Ponoka is een plaats in Canada, maar ook een indierockband die is gevormd rondom singer-songwriter Rick de Gier. De Utrechter heeft twee vrienden meegenomen en heeft het optreden speciaal aangepast voor het theater en het festival. Het optreden wordt voorzien van verhalen en grappen over de jeugd en het opgroeien als Christenen met brede muzikale interesses. Naast bestaande nummers word ook ‘Today’ van de Amerikaanse rockgroep Smashing Pumpkins gespeeld. Het nummer heeft veel betekend voor Rick en zijn muzikale interesses. Hij vertelt vandaag hoe hij zijn ziel heeft verkocht aan rock ’n roll en blijkt een prima theatermaker te zijn. (MK)

De tweede dag van het Xnoizz Flevo Festival gaat gepaard met een regenbuitje zo nu en dan, maar bij Listener breekt de zon toch echt door. Het duo staat tijdens de soundcheck al flink te grappen met de toeschouwers die in grote getallen naar de kleine container zijn gekomen. Listener speelt bijna alle tracks van het album Wooden Heart en bijt het spits dan ook af met ‘You’ve Never Lived Because You’ve Never Died’. Ondanks dat de monitor tijdens dit nummer al uitvalt en gitarist Christin Nelson gedurende de set twee keer een snaar breekt, snijdt het duo met de intense liederen door de groene omgeving van het podium heen. Na ‘Falling In Love With Glaciers’ vervolgt Dan Smith met een monoloog, waarna hij afsluit met ‘Wooden Heart’ en ‘You Were A House On Fire’. Zijn spastische bewegingen bij zijn oprechte teksten laten de haren in de nek overeind staan en zijn humoristische opmerkingen tussen de nummers door komen aandoenlijk over. Dit optreden mag als één van de hoogtepunten van het festival worden beschouwd. (CW)

De Utrechtse indiepoppers Brown Feather Sparrow staan vandaag met erg veel vrienden op het volle podium. De band rondom zangeres Lydia van Maurik-Wever kondigde begin 2010 het eindpunt aan, maar komt vandaag gewoonweg opdraven voor nog eenmalig optreden. Ook Johannes Sigmund (Blaudzun), Michiel Flamman (Solo) Eefje de Visser (winnaar Grote Prijs 2009) en leden van onder meer Kyteman’s Hiphop Orkest, Anderson, Silence is Sexy, The Black Atlantic en This Beautiful Mess zijn vandaag aanwezig. De belangstelling is enorm, waardoor iedereen wordt gevraagd om te gaan staan en ook met weinig zicht op het podium wordt de twee uur met veel plezier volgemaakt. (MK)

De Utrechtse popgroep Handsome Poets beklimt vroeg in de avond het hoofdpodium. De Nederlanders hebben inmiddels al twee bekende singles uitgebracht, ‘Call Back Tomorrow’ en ‘Dance (The War Is Over)’ die uiteraard worden gespeeld. Het publiek eet uit de hand van de band, ondanks dat Handsome Poets niet indrukwekkend is. De zanger is de zwakste schakel maar leukt het optreden op door veel interactie met het publiek. Regelmatig worden bekende tracks gebruikt om eigen nummers in te luiden, zo komen ‘We Are Your Friends’ van Justice en ‘Sunshine’ van Ginger Ninja voorbij. Evenals bij Good Weather Forecast, toont nu wederom het feit: hoe jonger de band, des te onnatuurlijker staan de muzikanten op het podium. (CW)

Alle metalheads verzamelen zich deze avond wederom in De Notenkraker. Grootheid As I Lay Dying heeft niet alleen festivalbezoekers getrokken, maar ook veel dagjesmensen staan in afwachting van het optreden al vroeg in de tent. De band speelt vandaag enkel toppers van de uitgebrachte albums. Van de laatste plaat The Powerless Rise worden onder andere ‘Condemned’ en ‘Parallels’ gespeeld, maar ook het oudere ‘The Sound Of Truth’ en ‘Forever’ komen voorbij. Helaas is het geluid vandaag weer een holle brei, waardoor de lage gitaarriffs ondefinieerbaar zijn en af en toe pas bij de cleane vocalen duidelijk wordt welk nummer er nu daadwerkelijk wordt gespeeld. Tim Lambesis is vandaag niet heel goed bij stem, maar toont met zijn grote bewegingen een doorgewinterde frontman te zijn. (CW)

De 34e editie stond in het teken van ‘Retour Afzender’, een thema waarin niet alleen de almachtige Afzender centraal staat maar ook de individuele afzenders in het dagelijks leven. Het thema is echter op weinig plekken zichtbaar geweest. Met het verdere doel om te inspireren en nieuwe vriendschappen te creëren is het zeker geslaagd. Door de vele Christelijke muziek en teksten is het een perfect platform voor Christelijke jongeren en het geloof, maar voor buitenstaanders is het hierdoor soms flink achter de oren krabben.

12

FOTOGRAFIE: Marcel Kamphuis

12
Tenth Avenue North foto Xnoizz Flevo Festival 2011 Tenth Avenue North foto Xnoizz Flevo Festival 2011 Tenth Avenue North foto Xnoizz Flevo Festival 2011 Jonas David foto Xnoizz Flevo Festival 2011 Jonas David foto Xnoizz Flevo Festival 2011 Brian Head Welch foto Xnoizz Flevo Festival 2011 Brian Head Welch foto Xnoizz Flevo Festival 2011 Brian Head Welch foto Xnoizz Flevo Festival 2011 Underoath foto Xnoizz Flevo Festival 2011 Social Suicide foto Xnoizz Flevo Festival 2011 Listener foto Xnoizz Flevo Festival 2011 Listener foto Xnoizz Flevo Festival 2011

12

SZIGET 2011Net als duizenden andere Nederlanders was Festivalinfo van de partij op het...

DUTCH VALLEY 2011 Onze fotografe Diewertje Linders ging op bezoek bij Dutch Valley en kwam...