VERSLAG: Roskilde

Festivalinfo was aanwezig op Roskilde Festival 2006 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 87 foto's.

123456

Dag 2, deel 1

De eerste band op vrijdag die opvalt, is het Deense Volbeat. Deze metalact weet voor haar eigen publiek een zeer overtuigende show neer te zetten. De Noren gooien de haren los op de groovy metal die af en toe moeiteloos overgaat in rock 'n roll. De melodie in de nummers van Volbeat is uitstekend en de zanger beschikt ook over een imponerende basstem. In Denemarken hebben ze al een prijs in de wacht gesleept als nieuwkomer van het jaar. Het zou mij niet verbazen als deze band ook in de rest van Europa aanslaat.

In de Arena speelt op datzelfde moment de publieksfavoriet van veel festivals, Gogol Bordello. De zigeuner punkband is het bewijs dat muziek verbroedert. Overal dansen groepjes mensen, ontstaan polonaises en zijn lachende gezichten te zien. Het heeft veel weg van de vorige folkpunk sensatie Flogging Molly. Gogol Bordello heeft echter toch nog wat meer show. Dit is echt een band die iedereen wel kan waarderen, dus ga ze zien als je naar Lowlands gaat!

De Shout Out Louds spelen op het kleinste podium en helaas brengt dat niet het beste geluid. 'Howl Howl Gaff Gaff' is het eerste album van deze indie-popband uit Zweden en hierop staan stuk voor stuk prachtige nummers. 'The Comeback' is een juweeltje dat veel weg heeft van de Velvet Underground. Het is jammer dat het geluid niet zo goed is afgesteld, anders was dit concert nog veel vetter geweest.

Op het Orange podium staat Janove Ottesen met zijn kaisers van Kaisers Orchestra. Prachtig om te zien hoe groot het verschil is tussen zijn soloproject en zijn Kaisersband. Het Orange podium is bijna te klein en dit komt niet alleen doordat er veel muzikanten opstaan. De energie spat van zanger Ottesen af!

Zanger Morissey is een man die het geluk heeft dat hij blijkbaar niks verkeerd kan doen in de wereld van de kritische journalist. De ex-frontman van The Smiths heeft dan ook zeker onmiskenbare talenten, maar hij doet wel continu hetzelfde. Het is een echte '3voor12' band. Mooie liedjes, diepgaande teksten, maar toch vrij saai. Hij had van mij wel wat extra's mogen bedenken voor zijn show. Mooie liedjes, maar met te weinig variatie.

Rufus Wainwright heeft daar absoluut geen problemen mee. De protegé van Elton John stond op zijn dertiende al op Roskilde en zijn zus Martha speelde zes uur geleden nog een eigen show. Rufus heeft een bijzonder goed gevoel voor humor en komt zonder problemen uit voor het feit dat hij homo is en dat hij het hoofd van Axl Rose net een concentratiekamp voor haar vindt. Gelukkig heeft hij ook nog liedjes. Eerst van achter zijn piano, maar later pakt hij ook dit gitaar. De liedjes komen hierdoor ook wat meer tot leven. Rufus heeft een klassieke achtergrond en is fan van Edith Piaf, Judy Garland en Al Jolson. Hij maakte de soundtrack voor Shrek en onlangs voor de blockbuster Brokeback Mountain. Ook tourde hij samen met Tori Amos en heeft hij met zijn soloalbums 'Want One' en 'Want Two' alom respect gekregen. Ik sta naast een Australische fan die Rufus al 24 keer heeft gezien. Best een prestatie; deze show op Roskilde is in ieder geval exclusief.

123456

12345678
 foto Roskilde Bullet For My Valentine foto Roskilde Bullet For My Valentine foto Roskilde Burst foto Roskilde Burst foto Roskilde Clap Your Hands Say Yeah foto Roskilde Clap Your Hands Say Yeah foto Roskilde Death Cab for Cutie foto Roskilde Death Cab for Cutie foto Roskilde Deftones foto Roskilde Deftones foto Roskilde dEUS foto Roskilde

12345678

EO JONGERENDAG 2006Het was ons een raadsel. Hoe lukt het de EO Jongerendag, jaar in, jaar uit...

EXPOSURE 2006 Dit jaar organiseerden de multimedia-opleidingen in Leeuwarden de tweede...