VERSLAG: Roskilde

Festivalinfo was aanwezig op Roskilde Festival 2006 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 87 foto's.

123456

Dag 4, deel 1

De Mad Caddies zijn altijd al goed voor een feelgood show. Ska, punk en rock, maar ook stiekem wel eens wat blues. De band heeft al jaren een leuke achterban en dat merk je ook weer bij dit optreden. Een gezellig gevulde tent waar goed dansbare liedjes klinken. Prima om de dag mee te starten.

Eindelijk breekt dan het moment aan dat ik de Arctic Monkeys live krijg te zien. Vanaf de zijkant van de Arena tent weliswaar, maar ik kan het precies zien. De jonge Engelse muzikanten weten met hun hitgevoelige liedjes een prima show neer te zetten. Liedjes als 'Bet She Looks Good On The Dancefloor' en 'Dancing Shoes' zijn echte live nummers. Jammer is alleen dat je bij die gehypte, populaire bandjes nooit echt ruimte krijgt om te dansen. Persoonlijk ben ik erg benieuwd naar hun tweede album, want stiekem hoop ik dan toch op wat meer liedjes met diepgang. Nog wat albums van dit niveau en wellicht kunnen we ze dan met The Beatles vergelijken. Op dit moment acht ik die kans nog klein, ondanks de verkoopcijfers. Het is vooral de reputatie die blijft hangen.

Wolfmother is wat mij betreft de beste band op Roskilde en met de reputatie die ze inmiddels hebben opgebouwd gaat het helemaal goed komen met ze. Dit Australische trio combineert de jaren zeventig rock à la Cream, Led Zepplin en AC/DC, met moderne rock n’ roll. Het klinkt allemaal alsof deze band al jaren bestaat. Stuk voor stuk klassiekers staan er op het album 'Dimension'. De nummers zijn af en toe wat psychadelisch, maar rocken doen ze altijd. Het nummer 'Mind’s Eye' verdient wat mij betreft de hoofdprijs. Wat een intro! Wat een sterke song. Wolfmother gaat heel groot worden en als dat eenmaal zover is, kan het Roskilde-publiek zeggen dat ze de eerste festival encore hebben gezien. Wolfmother: wanneer komen jullie weer? Roskilde gaat nu nu met een noodgang van hoogtepunt naar hoogtepunt en niemand wil iets missen.

The Strokes staan al op het Orange podium te spelen en zetten deze rock n’ roll dag helemaal in het juiste licht. De eerste plaat 'Is This It?' werd bejubeld door iedereen 'Room on Fire' viel wat tegen en nu komen ze met 'First Impressions of Earth'. Een plaat die weer helemaal goed in elkaar zit. Wat een heerlijke rauwe rock n’ roll stem heeft zanger Julian Casablancas! Overigens geen slechte artiestennaam. De inspiratie hiervoor komt van Buddy Holly, John Lennon en The Velvet Underground. Voor mij is het nummer 'The Modern Age' het hoogtepunt van de show. Het eigen Strokes-geluid komt met een prachtige gitaarsolo, de pompende drum en het rauwe en slepende stemgeluid van Julian zo tot leven. Als ik The Strokes weer tegenkom, ben ik weer van de partij.

123456

12345678
 foto Roskilde Bullet For My Valentine foto Roskilde Bullet For My Valentine foto Roskilde Burst foto Roskilde Burst foto Roskilde Clap Your Hands Say Yeah foto Roskilde Clap Your Hands Say Yeah foto Roskilde Death Cab for Cutie foto Roskilde Death Cab for Cutie foto Roskilde Deftones foto Roskilde Deftones foto Roskilde dEUS foto Roskilde

12345678

EO JONGERENDAG 2006Het was ons een raadsel. Hoe lukt het de EO Jongerendag, jaar in, jaar uit...

EXPOSURE 2006 Dit jaar organiseerden de multimedia-opleidingen in Leeuwarden de tweede...