VERSLAG: Graspop 2006

12345

Dag twee, zaterdag 24 juni, deel 1

Goedemorgen Graspop! Allemaal goeie sex gehad vannacht?”, vraagt de presentator voordat hij Bloodsimple aankondigt. Deze band is één van de minder bekende namen die vandaag hoopt op hun grote doorbraak in België. Opvallend genoeg is er al heel wat publiek vroeg wakker (lees 11:45) om te zien wat deze band allemaal te bieden heeft. Het blijkt te gaan om hardcore. Keiharde, recht voor je raap hardcore. Toch gaat het er in het publiek rustig aan toe... Allé het zijt nog vroeg hè?

De Duitse metalcore band Caliban (eerder bekend als Never Again) kwam in februari dit jaar alweer met hun vijfde album, 'The Undying Darkness'. De band speelde vorig jaar de boel plat op Graspop en is teruggevraagd om dit nog eens te doen. Dit gebeurt al bij het tweede nummer, 'Stigmata', wanneer zanger Andy Dörner vraagt om een 'wall of death'. Het publiek gaat uit elkaar en valt het elkaar aan op teken van de zanger. Het blijft leuk om te zien. Volgend jaar weer?

Wellicht hebben de jongens van Bullet For My Valentine net als ik bij Caliban staan kijken, want ook hier komt de 'wall of death' terug. Met overigens een stuk meer mensen. Maar ja, bij deze band staan er dan ook veel meer. Hoe snel het kan gaan met populariteit bewijst Bullet For My Valentine, aangezien deze band pas één cd heeft uitgebracht en dit jaar al op het mainstage van Graspop staat. De heren hebben het dan ook (nog) super naar hun zin, wat duidelijk is af te zien aan de grote glimlachen naar het publiek. Hou dat vast jongens!

Hoewel het album 'City of Evil' alweer een jaartje uit is, toert Avenged Sevenfold (A7X) nog steeds rond. Zo zijn ze ook aanwezig op de tweede dag van Graspop. Als eerste komt de drummer (die onder de artiestennaam 'The Reverend' gaat) het podium op lopen. Nog voor hij een tik heeft uitgedeeld, gooit hij zijn twee stokjes alvast het publiek in. Hij hoeft ze zeker niet zelf te betalen? Relaxed komen één voor één de andere leden het podium oplopen. Hoewel de band heel wat eigen nummers heeft, wordt er ook een cover gedaan van Pantera’s Respect. Deze cover wordt natuurlijk opgedragen aan de vermoordde gitarist Dimebag Darrell. Niet alleen het publiek gaat uit z'n dak, maar ook de leden van Ill Niño en Stone Sour die side-stage staan mee te luisteren. Wanneer zulke grootheden je in de gaten houden, zegt dat eigenlijk al genoeg.

Corey Taylor stond vorig jaar nog met zijn band Slipknot op de mainstage, dit jaar is hij wederom op het festival met zijn band Stone Sour. Terwijl iedereen dacht dat dit een eenmalig project was, bewijzen de heren van niet! Tijdens deze nieuwe tour heeft de band drummer Roy Mayorga (Soulfly/Sepultura) mee en zijn ze erg gul met de nieuwe nummers. “We are going to release our new album later this year and we hope you don’t mind when we play five of six songs from it”. De frontman heeft graag contact met publiek en voorziet elk moment van rust met het nodige (of onnodige...) commentaar. “Ow shit, is that what I look like? I am fucking ugly!”, waaruit blijkt dat ook Corey ziet dat Graspop dit jaar grote schermen naast het podium heeft. Opvallend is dat de megahit 'Bother' en andere rustige(re) tracks worden overgeslagen. Eigenlijk wel een goede keuze!

De Amerikaanse band Nile is met hun death metal ongetwijfeld één van de hardste namen van het weekend. Ze zijn dan ook een goede vervanger voor Deicide die eerder voor het festival geboekt was. Nile was begin dit jaar nog in het nieuws door hun overstap naar platenmaatschappij Nuclear Blast, waar ze volgend jaar hun nieuwe schijfje bij uitbrengen. Voordat dit zover is, toert de band nog even langs alle grote festivals. Dit gaat natuurlijk samen met heel wat geheadbang, zowel op het podium als in het publiek.

12345

DIJKPOP 2006Het 23ste Dijkpop festival te Andijk wordt afgetrapt door de Nederlandse...

EO JONGERENDAG 2006 Het was ons een raadsel. Hoe lukt het de EO Jongerendag, jaar in, jaar uit...