VERSLAG: Graspop 2006

12345

Dag drie, zondag 25 juni

Op de camping is het in de ochtend al opvallend leeg, veel mensen zijn vannacht al naar huis vertrokken. De grote headliners zijn dan ook al geweest en deze laatste dag is vooral gevuld met vrij nieuwe bandjes en/of kleine(re) bandjes (relatief gezien).

Eén van de beste geheimen van Graspop is de metalcore band As I Lay Dying. Een band die vorig jaar door Ozzy Osbourne op sleeptouw werd genomen tijdens Ozzfest in Amerika. Veel mensen zijn dan ook erg benieuwd naar deze Christelijke band (laat je daardoor niet afschrikken trouwens) en ze kunnen op heel wat vroege vogels rekenen! Helaas hebben ze maar een half uurtje en is dat weer voorbij voordat je het weet. Zanger Tim Lambesis laat dan ook weten dat ze later dit jaar weer terug komen naar België! Hopelijk ook naar Nederland...

Voordat Devil Driver begint loopt er een cameraman (lees: roadie met handcam) over het podium. Om wat mooie beelden als aandenken mee naar huis te nemen, wordt het publiek gevraagd om te schreeuwen naar de camera etc. Een beetje raar, maar iedereen doet het toch. Hierna komt Dez Favara (ex-Coal Chamber) het podium op om deze te voorzien van wat nummers. “Bang your fucking head!”, beveelt de zanger het publiek wanneer hij merkt dat dit een beetje inzakt. Desalniet temin zijn de mannen erg te spreken over het optreden. “The pit was masive!. Needless to say, we destroyed the place. Thanks go out to the fans in Belgium for their intensity. It was a pleasure to play for you.” staat er achteraf te lezen op de website van de band.

We stopped the rain! zegt zanger Anders Friden van In Flames wanneer ze het podium oplopen. Helaas blijkt dit maar voor even te zijn. Toch blijft het publiek gewoon staan bij het open podium. De zanger is sportief en blijft op het voorste gedeelte van het podium staan, zodat hij ook nat wordt. Dit terwijl hij in niet zo’n goede bui is, vertelt hij. Zweden is gisteravond namelijk uitgeschakeld bij het WK.. Naast al het gepraat horen we ook veel nummers, waaronder die van het nieuwe album 'Come Clarity'. Helaas heeft de band geen vuurwerk/snippers bij zich, iets wat kenmerkend is voor shows van In Flames.

De regen helpt Ignite in de tent aan heel wat meer publiek. De band is vandaag aanwezig ter promotie van hun laatste schijfje 'Our Darkest Days''. Naast een grote vlag van de albumcover merken we dit ook aan de vele nieuwe nummers die er gespeeld worden. In de 45 minuten durende set lijken er erg veel nummers op elkaar en wordt het al snel saai, jammer.

De set van Cradle Of Filth begint met het nummer 'Satyriasis', de intro van het laatste album 'Nymphetamine'. Meteen daarna klinkt het tweede nummer van het plaatje, 'Gilded Cunt'. Dit nummer wordt op zijn beurt gevolgd door het derde nummer van het album, 'Nemesis'. Een lekker makkelijke setlist dus! De laatst genoemde single is vandaag helaas zonder Liv Kristine (Leaves’ Eyes), maar gelukkig doet hun eigen Sarah Jezebel Deva het ook erg goed. Deze dame zorgt tevens voor de spoken-parts in de vele nummers (denk aan: 'Ghost In The Fog'). Dit doet ze zo goed dat zelfs bij ons eigen The Gathering wat heeft in mogen spreken. Toch is niemand minder dan Dani Filth (echte naam: Daniel Lioyd Davey) natuurlijk de overduidelijke frontman. De band is gisteravond al aangekomen op het festival en Dani laat nog even merken wat ze van de festivalheadliner vonden. “This next song is for all the other bands who played at the Graspop Festival. Except for Guns ’N Roses, because they were fucking shit!”, aldus de 33-jarige zanger. De band sluit hun veel te korte set af met de mega-hit 'From the Cradle to Enslave'.

Later dit jaar komt het nieuwe plaatje 'Kiss of Death' uit van de band Motörhead. Genoeg reden om Lemmy Kilmister (ex-Hawkwind, echte naam: Ian Kilmister) weer eens naar dit festival te halen. Wie de band eerder heeft gezien, weet dat ze het leuk vinden om te kijken welk land het hardst kan schreeuwen. Natuurlijk gewoon een slap excuus om het publiek voor je te laten schreeuwen, maar het werkt keer op keer. De 60-jarige zanger kan met zijn band als afsluiter helaas niet op erg veel aanhang rekenen. Veel mensen gaan de spullen alvast pakken om vanavond nog naar huis te gaan. Morgen is het immers gewoon een normale werk/schooldag.

Dag vier, maandag 26 juni

Net als bij de Nederlandse festivals moet je vandaag om 12 uur ’s middags van de camping af zijn. Het verschil met bijvoorbeeld Lowlands en Pinkpop is dat je hier niet al onnodig om 6 uur ’s ochtends wordt gewekt. Dit vaak ook nog eens door vrijwilligers met een luidsprekers en luchtalarmen. Nee, op Graspop mag je tenminste lekker uitslapen. Extra uurtjes die de meesten ook wel kunnen gebruiken. Wel rijden er mensen van het festival rondjes over de camping. Zij halen de achtergelaten tenten op om brandjes te voorkomen. Goed geregeld!

12345

DIJKPOP 2006Het 23ste Dijkpop festival te Andijk wordt afgetrapt door de Nederlandse...

EO JONGERENDAG 2006 Het was ons een raadsel. Hoe lukt het de EO Jongerendag, jaar in, jaar uit...