VERSLAG: Klomppop 2012

Festivalinfo was aanwezig op Klomppop 2012 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 76 foto's.

VERSLAG: Kim Raven

Klomppop 2012

Op deze zonnige hemelvaartsdag is het in Ovezande tijd voor het jaarlijkse festival Klomppop met 1500 bezoekers. Er is maar één bezoeker gesignaleerd die de naam eer aan doet, dus een boerenfestival is het absoluut niet.

Mr. Polska zorgt als eerste optreden voor een feestje op Klomppop. De eerdere lokale bands op het affiche zijn blijkbaar veel te vroeg voor de gemiddelde bezoeker.

De zon schijnt, het is zelfs best wel warm er staan dan ook meer mensen buiten van het zonnetje te genieten dan binnen bij Automatic Sam, deze Nijmeegse speedrock is dan ook niet zo bijzonder en niet helemaal zuiver genoeg om echt lang te blijven hangen. Het zonnetje lokt harder.

Halverwege de middag is het tijd voor de Zeeuwse belofte Capital sentimental. Het grootste gedeelte van alle bezoeker zijn binnen en dit optreden trekt gelijk een volle tent. De muziek is te omschrijven als psychedelisch en experimenteel met toffe overgangen door wisselend tempo en melodielijnen. Helaas soms ook erg eentonig door de lengte van de nummers die allemaal in elkaar over lijken te gaan en toch teveel op elkaar lijken. De screams zijn clean twee nummers die niet geheel instrumentaal zijn, dit is blijkbaar niet aan het Klomppop publiek besteed, de tent loopt langzaam leger gedurende dit nummer.

Tent staat lekker vol en beweegt lekker mee met de headliner Bands of skulls van vandaag. Er is een goede sfeer in het publiek, ook al is er vanuit de band weinig interactie met het publiek. De drie Britten zijn goed op elkaar ingespeeld en geven een toffe show in een lekker tempo. De combinatie van de stem van bassiste en gitarist is perfect, ze vullen elkaar goed aan. Ondanks dat het geluid niet goed afgesteld lijkt te zijn.

Na twee nummers van Eva Auad, waarbij zowel zijzelf als haar achtergrondzangeressen vals zingen, is het tijd voor een drankje. Ze krijgt het publiek helaas ook niet mee. Textures, daarentegen staan in een drukke tent en spelen een strakke show. Het duurt even voordat ze het publiek meekrijgen, maar als het zover is, gaat iedereen ook mee. Jammer dat zanger Daniel De Jongh niet vaker zijn prachtige stem laat horen en rustig zingt.

Bij Hunting The Robot start het optreden met een hoop technische problemen, daarom spelen ze een unieke show, eentje zonder gitaareffecten. Ondanks dit alles blijft het publiek staan. De band is goed op elkaar ingespeeld en heeft in een korte tijd een eigen geluid gecreeerd. Ook een nieuw nummer spelen ze zonder effecten. Zodra alles weer werkt, lijkt de band enthousiaster, helaas klinkt sindsdien alles schel en wordt het ook wat slordiger.

School is Cool is een enthousiaste en blije band, ondanks dat de teksten niet altijd even vrolijk zijn, zoals het nummer over de surfer die dood gaat. Ook hier weer wat technische problemen en dat terwijl het in de andere tent is. Microfoons die verkeerd ingesteld zijn. Publiek komt hierdoor wellicht wat moeilijker los. Toch is het een 'fantastisch publiek' volgens de band, en niet veel later gaat dan ook het gehele publiek uit zijn dak op alle vrolijke nummers. Daarnaast gebeurt er een hoop 'on stage', vervelen hoeft zowel voor de ogen als de oren niet. Alle bandleden stelen de show zonder een afleiding te zijn van het 'grotere geheel'.

Kensington treedt voor het eerst op sinds hun nieuwe album Vultures uit is. Deze poppunk rockband doet wat ze horen te doen. Alle dames voorin betoveren met hun uiterlijk en de rest van het publiek ook nog eens betoveren met hun strakke show. De heren lijken soms wat zenuwachtig, maar zowel de oude als de nieuwe nummers zitten goed in elkaar. Als de Utrechters dit volhouden, dan komt die internationale doorbraak vanzelf.

De enalaatste band is het Canadese David Gogo. Elk jaar staat er op Klomppop een bluesband, dus ook dit jaar. De tent staat vol en blijft vol. Technisch is het allemaal goed, al valt deze band onder het noemertje 'oude mannen muziek' en dat is te zien, alle jonge mensen staan en hangen buiten, de rest staat bij David Gogo te genieten.

De afsluitende act is niemand minder dan de vrolijke folkpunk band In Search Of A Rose, met een grote hossende en polonaise lopende groep is dit het einde van Klomppop 2012.

FOTOGRAFIE: Marco Smeets

1234567
Steady New Sounds foto Klomppop 2012 Steady New Sounds foto Klomppop 2012 Steady New Sounds foto Klomppop 2012 A Generation After foto Klomppop 2012 A Generation After foto Klomppop 2012 A Generation After foto Klomppop 2012 John Coffey foto Klomppop 2012 John Coffey foto Klomppop 2012 John Coffey foto Klomppop 2012 John Coffey foto Klomppop 2012 John Coffey foto Klomppop 2012 Mr. Polska foto Klomppop 2012

1234567

OERROCK 2012In Ureterp wordt jaarlijks het driedaagse Oerrock festival georganiseerd....

DAUWPOP 2012 Ook dit jaar werd op Hemelvaartsdag Dauwpop weer gehouden in Hellendoorn. Dit...