VERSLAG: Drum Rhythm 2002

VERSLAG: Jasper van Vugt

1234

Drum Rhytn verslag deel 2

Ondanks dat het optreden een van de hoogtepunten is en de band beter tot zijn recht komt dan een week eerder op Pinkpop, is het het beste om Lamb in een zaal als Paradiso te zien.

Ook gericht op beats, maar dan met een heel andere vocale invulling, is Orishas. Hiphop in combinatie met traditionele cubaanse muziek en dat ook nog eens met gevoel voor show gebracht. Het cubaanse trio, dat zich in Parijs gevestigd heeft, gaat er flink tegenaan. Ze weten de tent vol te spelen en te houden, terwijl op hetzelfde moment headliner van de avond Lamb staat te spelen. Een knappe prestatie. Wat mij betreft staan ze volgend jaar zelf op het hoofdpodium.

Net als Lamb stond ook Macy Gray een week eerder al op Pinkpop, en beide zijn hoofdact op de vrijdag van Drum Rhythm. Waar Lamb slaagt, zakt Macy Gray. Geruggensteund door een volledige band en een publiek dat de nummers een voor een mee kan en wil zingen, lijkt het niet moeilijk om er een killeroptreden van te maken. Helaas pakt het anders uit. Het lijkt wel alsof Macy een beetje teveel geconsumeerd had van Amsterdamse bekendste plant, want ze levert een wanprestatie. Ze waggelt een beetje over het podium, laat het grootste gedeelte van de nummers zingen door het publiek in plaats van hen mee te laten zingen, en ziet er uit alsof ze eigenlijk liever in de shop wil zitten. Om meteen je grootste hit als eerste nummer van het optreden te doen, is ook niet erg slim, maar getuigt wel van durf. Daar ontbreekt het Macy zowel op plaat als live ook niet aan. Maar om I try nou te onderbreken om het publiek, 1, 3 of 15 keer te laten springen slaat echt nergens op, en gezien het aantal mensen dat daadwerkelijk springt, was het gewoonweg gênant. Daar kan de lekker funkende band ook weinig aan doen, aangezien de verklede Macy de touwtjes in handen heeft. Jammer, het had zo mooi kunnen zijn. Ondanks de leuke acts van de avond, was het optreden van Macy een tegenvaller.

Gelukkig is er de afterparty er nog, waar DJ Shadow een optreden geeft. In de Melkweg is het stervensdruk. Het is dan ook vreemd dat DJ Shadow niet op Drum Rhythm staat, maar in de te kleine Melkweg. De mensen met kaartje weten dat hun wat spannends te wachten staat.

1234

DECONSTRUCTION TOUR 2002Met leuke bands als Lagwagon, Mad Caddies en Flogging Molly is het...

CROSSOVER CRASH 2002 Vorig jaar werd dit festival voor het eerst succesvol gehouden in het...