VERSLAG: Into the Great Wide Open 2012

VERSLAG: Jasper Wognum

1234

Is het echt al bijna voorbij?

Zondag staat Gregory Porter al om 12:00 op het podium. Hij verklaart de toeschouwers voor gek vanwege het tijdstip. Vroeg of niet, Porter zet met zijn band een absoluut hoogtepunt neer op dit festival. Soul en jazz smelten samen en het publiek begint na elk nummer harder te klappen. De band is uitstekend en heeft zichtbaar plezier in het optreden. Een beter manier om de laatste dag te beginnen bestaat niet.

Dio gooit het over een heel andere boeg en doet zijn festival ding. Van rapper naar feestband en met succes.Het lijkt alsof hij wat meer verwacht had van de menigte op het veld, maar het komt goed dankzij goed getimede mashups. Blur's song 2 kan natuurlijk nooit falen.

De dames van Warpaint hebben hele andere motieven. Je moet ervan houden, licht experimentele pop met samenzingende vrouwen. Wie verstandig is gaat iets eerder weg richting het naar buiten podium. Daar maakt Willis Earl Beal zijn opwachting. De gepassioneerde krachttoer die we op Pukkelpop zagen herhaald hij slechts gedeeltelijk. Hij is doodop, zijn stem doet het niet goed en bovendien klaagt hij daar heel veel over. Toch maakt hij onverminderd indruk door extreem intens te zijn. Het is rauwe poëzie, uitgeschreeuwd over dreigende beats, maar ook zuivere zang over simpele akkoorden. Voor velen gaat het te ver en het publiek slinkt gestaag. Hoe dan ook, je vergeet hem niet snel.

De laatste band op het sportveld is Django Django. De nerdige jongens zijn bezig aan een snelle opmars. Hun optreden is frivool en licht verteerbaar. Dansbare pop met wat elektronische elementen en vreemde percussie. Het mag allemaal best wat gedurfder, maar omdat dit het laatste optreden is staat het veld bomvol en gaat iedereen er nog een keer vol voor.

Dan begint de grote uittocht. Mensen haasten zich om hun fiets in te leveren en de boot op tijd te halen. Wie achterblijft tot maandag, of langer kan nog even doorfeesten op het terrein of tot laat in de Bolder zaal op de camping. Het was een fantastische editie van Into The Great Wide Open. Volgend jaar is alles ongetwijfeld nog beter!

1234

APPELPOP 2012Ook dit jaar was Appelpop weer een groot succes. Veel publiek, prachtig weer...

CRAMMEROCK 2012 Festivalinfo trok naar het Belgische Crammerock voor een verslag in beeld!