VERSLAG: Into the Great Wide Open 2012

VERSLAG: Jasper Wognum

1234

Eerst even rustig beginnen

Zelfs twee dagen voor het officiële programma is er al iets te doen op Vlieland, maar een dag voor Into The Great Wide Open kan het pas echt beginnen. Bijna dan. De vierde editie wordt opgewarmd met optredens op het nieuwe Vuurboetsduin-podium, onder de Vuurtoren, en op het vertrouwde bospodium Naar Buiten. Er werden op de nieuwe plek al regelmatig filmvoorstellingen georganiseerd in de zomer en is een logische stap als 11e podium.

Het is de eer aan Grote Prijs van Nederland 2007-winnares Leine om het festival te komen openen. Het publiek stroomt rustig binnen en helaas lijkt niemand zijn alarmklok speciaal gezet te hebben voor het singer-songwritertalent. Een grote doorbraak is er nooit gekomen, ondanks optreden op o.a. Crossing Border, Lowlands en Dauwpop, maar helaas lukt het de zwoele jazzy Amsterdamse ook vandaag niet om een blijvende indruk achter te laten. En dat komt niet per se door de schattig weggelachte gitaarfoutjes.

Into The Great Wide Open heeft zich openlijk laten inspereren door het BBC 4-programma Songwriters' Circle, waarbij drie singer-songwriters hun eigen liedjes spelen, praten over hun werk en samen musiceren. Tim Knol, Maurits Westerik (GEM) en Kim Janssen hebben zich echter niet goed genoeg kunnen voorbereiden om ook daadwerkelijk iets samen in te studeren, waardoor de chemie vandaag ver is te zoeken. Het drietal speelt goed de eigen nummers en een simpel covertje, maar een rode draad is niet aanwezig.

Afgelopen januari trad Hjálmar voor het eerst op in Nederland tijdens Eurosonic in Groningen, maar de IJslande reggaeband is direct terug gehaald voor een groot aantal optredens. De beloofde spetterende live-show blijft helaas uit en ook de teksten in eigen taal helpen niet mee, maar de muziek blijkt een groot succes. De band is na vijf albums bescheiden doorgebroken buiten hun thuisland, maar de vraag is hoelang de hype nog levende blijft.

De Noor Erlend Øye stond eerder al met Whitest Boy Alive en Kings of Convenience op het Friese festival, maar komt ditmaal solo. Het is opvallend dat de 36-jarige op de vooravond is geprogrammerd, waardoor veel mensen hem wellicht moeten missen, maar de organisatie belooft dat hij ook buiten het officiële programma genoeg aanwezig zal zijn. De setlist bestaat uit klassieke covers, eigen werk en eindigt in een grote climax met nieuwe nummers samen met Hjálmar. Een perfecte opener.

De laatkomers hoeven niet lang te treuren dat ze de pre-party hebben gemist, want erg spectaculair en overweldigend was het helaas niet. Het is gewoonweg rustig bijkomen van een lange treinreis, bootrit en het moeizaam opzetten van de koepeltent, terwijl wat rustige singer-songwriters de revu passeren. De festivalgangers krijgen gelukkig nog genoeg tijd om te dansen en lange nachten te maken. Nu eerst slapen. Het programma begint morgen al redelijk vroeg.

1234

APPELPOP 2012Ook dit jaar was Appelpop weer een groot succes. Veel publiek, prachtig weer...

CRAMMEROCK 2012 Festivalinfo trok naar het Belgische Crammerock voor een verslag in beeld!