VERSLAG: Deconstruction Tour 2002

Festivalinfo was aanwezig op Deconstruction Tour 2002 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 12 foto's.

VERSLAG: Jeroen Verdel

123

Deconstruction verslag deel 3

Het bewijs dat een punkband wel degelijk over supergoede kwaliteiten kan beschikken. Adel verplicht, helaas niet door iedereen begrepen.

Het is de tweede keer dat de Deconstruction Tour de 013 in Tilburg aandoet, en net als de eerste keer mogen de Mad Caddies weer het podium betreden. Waren ze twee jaar geleden nog een wat onbekendere band, inmiddels zijn de Mad Caddies uitgegroeid tot één van de publiekslievelingen van de Tour. De band uit Santa Barbara speelt sinds 1998 samen als Mad Caddies, maar is al veel langer actief onder de naam Ivy League. De band speelt skapunk in de stijl van labelgenoten Less Than Jake, alleen net iets minder opgefokt. Af en toe worden er zuivere melodieuze punknummers gespeeld, maar het zijn vooral de nummers waarbij de band er vrolijk op lost skankt, die goed in de smaak vallen bij het publiek. Verder maakt de band wat uitstapjes naar reggae en dixielandmuziek. Tijdens één van de nummers verruilt de gitarist zijn instrument zelfs even voor de banjo (waarschijnlijk geleend van Flogging Molly). De blazerssectie (trompet en trombone) zit goed in elkaar en komt vooral in de wat rustiger nummers goed tot zijn recht. Wat mij betreft mogen deze heren uit Californie over twee jaar weer terug komen om het publiek weer te veranderen in één grote deinende massa.

Zeven van de acht strak in het pak geklede bandleden nemen (een deel van) de vocalen voor hun rekening. The Mighty Mighty Bosstones maken puurdere en meer skankbare ska dan de Mad Caddies. De drie blazers, één zanger welke zich voornamelijk in vreemde dansjes bekwaamd lijkt te hebben en een ""echte frontman"" zorgen voor een drukte op het podium welke doet denken aan de aangename gekte van een band als Jammah Tammah. Zowel de muziek als de sfeer is meer laidback dan bij de meeste van de bands eerder deze dag. De punkers die ook ska liefhebber zijn swingen dus lekker door. De rest van het publiek laad zichzelf aan de bar op voor het optreden van Lagwagon.

Afsluiter van de avond is het net als Mad Caddies uit Santa Barbara afkomstige Lagwagon. De melodieuze punkband is opgericht in 1990 en heeft inmiddels zes volledige albums op het label van Fat Mike uitgebracht. Voordat de band opkomt worden de stekkers van de diverse kerstverlichtingen in het stopcontact gedaan en verandert het podium in een aandoenlijk kerststalletje. Met een geweldig optreden laat Lagwagon zien een waardige afsluiter te zijn. De vijf heren zetten een supervette show neer, mede door de retestrak drummende Dave Raun. Lagwagon geeft deze avond een mooi overzicht van de nummers die in de loop der jaren zijn uitgebracht. Zanger Joey Cape heeft live een iets minder steriel zanggeluid dan op de albums, maar dit geeft alleen maar een extra dimensie aan de nummers. Tijdens het optreden worden we niet alleen getrakteerd op knallers als Bombs Away of Brown Eyed Girl, maar speelt de band ook een nummer dat op het nieuwe album komt te staan. Het publiek geniet zichtbaar van dit optreden en gaat na afloop voldaan naar huis.

123

foto Deconstruction Tour 2002  foto Deconstruction Tour 2002  foto Deconstruction Tour 2002  foto Deconstruction Tour 2002  foto Deconstruction Tour 2002  foto Deconstruction Tour 2002  foto Deconstruction Tour 2002  foto Deconstruction Tour 2002  foto Deconstruction Tour 2002  foto Deconstruction Tour 2002  foto Deconstruction Tour 2002  foto Deconstruction Tour 2002

BEECKESTIJN POP 2002Het nadeel van een gratis festival is dat de bezoekers minder hun best doen...

DRUM RHYTHM 2002 Dit jaar voor de 11de maal. Het festival dat je op de hoogte houdt van de...