VERSLAG: Bospop 2013

Festivalinfo was aanwezig op Bospop 2013 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 91 foto's.

VERSLAG: Jasper Klomp   Bas van Poppel

12

Bospop 2013 Dag 2

Smalltown Nobodies bestaan uit een groep mannen die regelmatig werken op festivals achter de schermen, maar nu ook op het podium te zien is. Smalltown Nobodies bestaat uit mannen die al wat jaren meedraaien, met ex-leden uit bands als Thanatos en Turbo. De ‘soulfull melodic metal’ van het zestal heeft een compleet eigen geluid en haalt invloeden uit thrash en heavy metal, maar ook uit het industrial genre wordt inspiratie getrokken. De band zet een sterke show neer met stevige nummers als ‘Ugly’, ‘Noise’ en afsluiter ’20 More Steps’.

Op zaterdag bleek bij The Pink Floyd Sound al dat wat goed is niet van ver hoeft te komen. Over BloYaTop is hetzelfde te zeggen. De Limburgers zetten een gelikte rockshow neer. Een tijdje voor het concert begint betreden drie in het rood geklede dames het podium. Ze staan klaar met de instrumenten van de bandleden en het is een teken dat BloYaTop er echt iets van wilt maken. Hoewel het trio met name in het begin vooral aan het rammen is, blijft het een vermakelijk schouwspel. Wanneer gitarist Mark Vergoossen gaandeweg meer soleert, stijgt het niveau en mondt het uit in een prima optreden.

Wanneer je ze nog niet kent, verwacht je bij Kitty, Daisy & Lewis een drietal op het podium. Live wordt het trio echter ondersteund door een gitarist en een drummer. Met vijven brengt de band typisch Amerikaanse rock n roll. Helaas straalt de show weinig plezier uit, de band staat hun plicht te vervullen en verlaat wat eerder dan gepland het podium.

Vervolgens is het de beurt aan Tim Christensen & The Damn Crystals. De Deense rockformatie geeft een optreden dat vooral degelijk is. Op momenten weet de band echter meer te overtuigen, zoals het geval is bij ‘Superior’. In een stevige uitvoering komt het niet voor de hand liggende akkoordengebruik in combinatie met de stem van Christensen volledig tot zijn recht. Het andere hoogtepunt vindt plaats als Christensen teruggrijpt naar de jaren ’90, waarin hij de frontman was van Dizzy Mizz Lizzy. ‘Waterline’ blijft simpelweg een steengoed nummer en onderstreept de kwaliteiten van Tim Christensen.

De afgelopen jaren is het geluid van Within Temptation behoorlijk veranderd. Nederland lijkt hier moeilijk mee om te gaan: Het vijftien jarig bestaan van de band werd niet gevierd in Nederland, maar in België. Het oude werl komt nog wel aan bod met de hits ‘Mother Earth’ en ‘Ice Queen’, maar de show draait echter vooral om de nieuwste plaat The Unforgiven. De band laat tegenwoordig een poprock geluid horen en de liedjes zijn iets sneller dan eerder. Sharon den Adel is erg goed bij stem en krijgt het publiek al snel opgewarmd, hoewel alleen bij de oude hits er uitgebreid wordt meegeklapt.

De blues en Bospop zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Deze editie blijft het bluesaanbod beperkt, maar er is wel plek voor The Fabulous Thunderbirds. De Amerikanen missen helaas een rauw randje dat doet voorkomen dat het een voortkabbelend optreden is. Voorspelbare baspartijen zijn onderdeel van het euvel en ook de gitaristen weten de middenmoot niet te ontstijgen.

George Thorogood & The Destroyers is een naam die minder bekend is dan het nummer dat ze hebben geschreven. Thorogood en zijn mannen zijn namelijk ‘B-B-B-B-Bad to the bone’. Een ruim uur hardrock op het hoofdpodium met die ene klassieker als hoogtepunt. De band lijkt in een goede bui en het is erg druk voor het hoofdpodium.

BloYaTop gaf eerder op de dag al een gelikte rockshow en Thunder doet dat nog eens over. Of het soort hardrock dat de Engelsen maken gedateerd klinkt of niet moet iedereen voor zichzelf uitmaken. Feit is dat de band strak speelt. De haren zwiepen naar achteren, de gitaarhalzen wijzen omhoog en Thunder is los. Zanger Danny Bowes maakt voortdurend contact met het publiek. Het meezingtrucje tijdens ‘You Can’t Keep A Good Man Down’ duurt onplezierig lang, maar al met al mag Thunder tevreden terugkijken op dit optreden.

Golden Earring staat opvallend bijna bovenaan het affiche en heeft maar liefst anderhalf uur speeltijd gekregen van de organisatie. Barry Hay spreekt zijn dank uit dat ze als Brabanders op het Limburgse festival mogen staan. Hits als ‘Radar Love’, ‘Twilight Zone’ en ‘When The Lady Smiles’ komen voorbij en worden tot achteraan het publiek meegezongen. Een kwartiertje eerder dan gepland verlaten de mannen alweer het podium. Spannend is het niet, goed zeker wel.

Steven Wilson krijgt de eer om het programma in de tent af te sluiten en doet dit met verve. De frontman van Porcupine Tree bracht onlangs The Raven That Refused To Sing (And Other Stories) uit en brengt met name nummers van dit album ten gehore. De stem van Wilson, het fantastische gitaarspel van Guthrie Govan en het strakke drumwerk staan allemaal in dienst van het geheel. Hoewel tijdens de rustige passages van ‘Drive Home’ het gekraak van kapot getrapte plastic bekers stoort, weet Wilson te overtuigen. In het laatste deel van de set schotelt de band eerst een wonderschone naargeestigheid voor met ‘Index’ en ‘Harmony Korine’. Vervolgens weten Wilson en consorten te ontroeren met ‘The Raven That Refused To Sing’. De zang gaat door merg en been, mede door de ondersteuning van prachtige visuals die het verhaal van de man en de raaf vertellen. Steven Wilson is het absolute hoogtepunt van het festival.

Een grote show hebben ze niet, en op het podium is weinig te beleven, maar ZZ Top weet hoe ze bluesrock moeten spelen. De bekende looks van baard, zonnebril en glimmend pak en de bekende danspasjes van de twee gitaristen zijn onmiskenbaar. ‘Gimme All Your Lovin’ en ‘Sharp Dressed Man’ zijn de grootste klassiekers van Eliminator uit 1983, maar de band maakt ook wat ruimte voor werk van het laatste album La Futura. Foutloos, vlot en een volle festivalweide: ZZ Top vervult zijn rol als afsluiter op Bospop wederom prima.

12

FOTOGRAFIE: Bianca Stommel

12345678
The Jacks foto Bospop 2013 The Jacks foto Bospop 2013 The Jacks foto Bospop 2013 The Pink Floyd Sound foto Bospop 2013 The Pink Floyd Sound foto Bospop 2013 The Pink Floyd Sound foto Bospop 2013 The Pink Floyd Sound foto Bospop 2013 The Dutch Eagles foto Bospop 2013 The Dutch Eagles foto Bospop 2013 The Dutch Eagles foto Bospop 2013 Monophonics foto Bospop 2013 Monophonics foto Bospop 2013

12345678

THEATERFESTIVAL DE PARADE UTRECHT: VRIJDAG 19 JULI 2013Theaterfestival de Parade reist deze zomer weer met kleurrijke tenten,...

WERFPOP 2013 Voor de 32e keer vond Werfpop plaats in Leiden. De organisatie had weer een...