VERSLAG: Crossing Border 2006

Festivalinfo was aanwezig op Crossing Border 2006 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 14 foto's.

VERSLAG: Ike Breed

12

Vrijdag en Zaterdag

TV On The Radio zet een strakke en energieke show neer in de grootste zaal van het Theater aan het Spui. Op een ander podium is de eer aan zZz met hun chaotische, overrompelende muziek waarin een hoofdrol is weggelegd voor het orgel. Auteur Thomas van Aalten doet vanavond voor het eerst op het podium een aanvulling op de band, door spoken word toe te voegen aan de muziek.

Onder het klapperende tentdoek van de Cuatro-tent wordt William Boyd geïnterviewd over zijn jeugd in Afrika, de invloed hiervan op zijn identiteit en over zijn werk als schrijver. Uit de naastgelegen tent komen klanken aangewaaid van het Schotse Aberfeldy. Na een kort optreden voor RTV West vanavond in de Cascadeur is dit één van de afsluiters van de avond. Er wordt een goede dosis schattige liedjes gespeeld, zodat je met een blij gevoel naar huis kunt.

De zaterdag is de laatste festivaldag. Deze wordt in de grootste zaal geopend door Bettye Lavette. Een soulzangeres met een dijk van een stem en een sterke persoonlijkheid. Niet alleen overtuigd van zichzelf, maar ook van haar muzikanten die verschillende veren in hun reet gestoken krijgen door deze stoere zestigjarige vrouw.

In The Shelter vindt een bijzonder optreden plaats van Admiral Freebee. Akoestisch en intiem. Aan het begin van het optreden laat het publiek de Belgen wel even weten dat ze in Nederland optreden, door er dwars doorheen te praten. Met een subtiele versie van ‘I´d Much Rather Go Out With The Boys’ is het publiek wel stil te krijgen. Het is een nummer van het nieuwe album ‘Wild Dreams Of New Beginnings’; dromen die iedereen wel eens heeft. Het is een leuk optreden met veel humor en de Belgen hebben het naar hun zin. Dit blijkt wel aan het einde van het optreden uit de verkondiging dat ze zeker terug zullen komen.

In de grote zaal staat weer een vrouw op het podium met een overweldigende stem. Het is , een zangeres die soulvolle jazz brengt en een lading goede muzikanten.
De Noor Morten Qvenvild speelde eerder op de avond al met Susanna and The Magical Orchestra. Nu staat hij met ‘In The Country’ in de Cascadeur. De pianist maakt samen met drummer Pal Hausken en bassist Roger Arntzen bijzondere jazz. Zo werden op het album ‘This Was The Place Of My Heartbeat’ zowel Händel als Ryan Adams gecoverd. De muziek is uitermate geschikt om zittend naar te luisteren.

Het festival is ten einde. Er kan worden teruggekeken op een verrassend cultureel weekend. Wat rest is het uitkijken naar volgend jaar november voor weer een grensoverschrijdende festivaleditie.

12

FOTOGRAFIE: Mirjam Twigt

12
 foto Crossing Border 2006  foto Crossing Border 2006  foto Crossing Border 2006  foto Crossing Border 2006  foto Crossing Border 2006  foto Crossing Border 2006  foto Crossing Border 2006  foto Crossing Border 2006  foto Crossing Border 2006  foto Crossing Border 2006  foto Crossing Border 2006  foto Crossing Border 2006

12

LONDON CALLING 2006Nog nooit was een editie van London Calling zo snel uitverkocht als dit...

SALLY FAMILY FESTIVAL 2006 Dat een platenmaatschappij een festival organiseert met eigen bands is allang...