VERSLAG: Noorderslag 2007

Festivalinfo was aanwezig op Noorderslag 2007 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 20 foto's.

VERSLAG: Imre Veen

Noorderslag

Op Noorderslag spelen, in tegenstelling tot EuroSonic, alleen bands uit Nederland. Alle hoeken van de Oosterpoort zijn ingericht als podium – acht in totaal – waar nieuw talent en bekende bands hun nummers ten gehore brengen. Ook wordt tijdens deze avond de 21e Popprijs uitgereikt aan de artiest die het afgelopen jaar de belangrijkste bijdrage aan de Nederlandse popmuziek geleverd heeft.

Bij binnenkomst in de Oosterpoort kan je niet om het Grolsch podium in de foyer heen. Als eerste staat hier vanavond Boris. Ja, die Idols-winnaar. Nieuwsgierig naar hoe hij het er live vanaf brengt, blijf ik even kijken. Hij begint met huidige single ‘Holy Pleasure’ en ik moet toegeven dat het toch wel goed klinkt! Na een paar nummers ga ik richting de 3fm zaal voor Coparck. De naam zegt je misschien niets, totdat de band ‘The World Of Tomorrow’ inzet. Het nummer dat gebruikt is voor een reclamespotje op tv. Ook de rest van de over het algemeen rustige liedjes zijn fijn om naar te luisteren. Zanger Odilo Girod heeft een erg prettige stem en zijn teksten zijn prachtig. Toch is het allemaal net een beetje te braaf. Iets meer tempo mag er wel in.

In de 3fm zaal staat ook Alamo Race Track, dat door veel mensen ontdekt werd via videosite YouTube. Het is een thuiswedstrijd voor zanger Ralph Mulder, die uit de provincie Groningen komt. De muziek doet sterk denken aan dEUS, maar dan iets minder experimenteel. In tegenstelling tot Coparck houdt Alamo Race Track mijn aandacht wel vast en blijf ik het hele optreden in de stampvolle zaal. Ik blijf nog even hangen voor A Balladeer, maar ook hier heb ik moeite met wakker blijven. Zanger/toetsenist/gitarist Marinus de Goederen is zichtbaar nerveus en komt pas tijdens het tweede nummer een beetje los. Afwachten of het nog beter wordt doe ik niet, het is namelijk bijna tijd voor de uitreiking van de Popprijs in de Buma-Cultuur zaal.

Het gonst de hele avond van de geruchten over wie de 21e Popprijs zou winnen. Jan Smit, Di-Rect of toch Racoon? Uiteindelijk wordt het Spinvis die een cheque van 10.000 euro, een beeld en de traditionele bierdouche mag ontvangen. Een hele terechte winnaar. Na de verplichte dankwoorden worden de plastic zeilen van de instrumenten gehaald en geven Erik de Jong en zijn band een optreden van drie kwartier. De manier waarop De Jong zijn teksten op muziek heeft gezet en deze ten gehore brengt, blijft bijzonder. De muzikanten op het podium doen hun eigen ding, waarbij ze soms allemaal een andere kant op lijken te gaan, om vervolgens toch op dezelfde plaats uit te komen. Onder luid applaus verlaten ze het podium.

Een poging om Aux Raus te bewonderen in de kelder wordt afgekapt door het slechte klimaat in deze zaal. Bij elke trede naar beneden wordt het warmer en eenmaal binnen blijkt de hitte niet te harden. De warmte condenseert tegen het koele plafond en dikke druppels vallen naar beneden. Ik heb medelijden met de band en vlucht snel weer naar boven. Airco graag! Dan maar terug naar de Buma-Cultuur zaal voor Johan. Bij het horen van de bandnaam denk je al snel aan een Nederlandstalige band, maar niets is minder waar! Onder andere de singles ‘Oceans’, ‘Walking Away’ en ‘She’s Got A Way With Men’ van het nieuwe album THX JHN komen voorbij. De band wordt erg goed ontvangen door het publiek en geeft een sterk optreden.

Zagen we op de tweede dag van EuroSonic dat The Girls alleen uit mannen bleek te bestaan, in de Oosterpoort staat vanavond Dennis op het Grolsch podium. Een band waar weer voornamelijk meiden in spelen. Dennis is de afkorting van Denise, de zangeres van dit gezelschap. Dit is pop in de zuiverste vorm, compleet met achtergrondkoortje en catchy refreinen. De dames trekken opvallend veel mannelijke fotografen, die vooraan het podium staan te dringen om de beste plaatjes te schieten. Hou dit beugelbekkie in de gaten, die gaat ongetwijfeld vaker voorbij komen!

Met Dennis eindigt voor mij het Noorderslagweekend. Het was weer een geslaagde editie van dit geweldige festival. De rust is inmiddels weer een beetje teruggekeerd in Groningen, maar er zal nog lang nagepraat worden over EuroSonic/Noorderslag 2007!

FOTOGRAFIE: Jeroen Gerth

12
Nina (NL) foto Noorderslag 2007 Kraak & Smaak foto Noorderslag 2007 Kraak & Smaak foto Noorderslag 2007 Kraak & Smaak foto Noorderslag 2007 C-Mon & Kypski foto Noorderslag 2007 C-Mon & Kypski foto Noorderslag 2007 C-Mon & Kypski foto Noorderslag 2007 C-Mon & Kypski foto Noorderslag 2007

12

MONSTERS OF MARIAHEIDEOp een grotere locatie dan voorgaande jaren vond 20 januari de veertiende...

EUROSONIC 2007 EuroSonic is een showcase voor talentvolle bands uit heel Europa. Ruim 180...