VERSLAG: Graspop Metal Meeting 2015

Festivalinfo was aanwezig op Graspop Metal Meeting 2015 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 172 foto's.

VERSLAG: Bas van Poppel

1234

Zaterdag

Orphaned Land uit Israël is op zaterdag de opener van de grote Marquee tent. De melodische metal met muzikale invloeden uit het Midden-Oosten slaat direct goed aan bij het publiek. De charismatische frontman krijgt de hele tent mee zingend en klappend. Orphaned Land is een band met een uniek geluid en totaal andere show dan alle andere bands op het festival, niet te missen voor liefhebbers van heavy metal.

Bij het begin van Shining keren direct een aantal mensen om: ze hadden de Zweedse band verwacht. Het gaat vandaag om de Noorse formatie, die opvalt door de vele electronische elementen en de saxofoon van zanger/bassist Munkeby. Er wordt veel nieuw werk gespeeld en het publiek wordt volop betrokken in de show. Met name de voorste rijen, daar hebben velen de kansen gehad om handen te schudden met de uit zijn dak gaande zanger.

Supergroep Vallenfyre kenmerkt zich door oldschool deathmetal met doom te mengen tot een soort extreem zware Scandinavische deathmetal sound. Het is vandaag tevens de verjaardag van zanger Mackintosh, dus reden voor een feestje. Live shows van de band zijn zeldzaam, dus veel deathmetal fanaten zijn aanwezig om het mee te maken. Iets bijzonders krijgen ze niet, maar een uur deathmetal volgens het boekje; dat wel.

Een andere band waarbij de tent vol staat is Primordial. Het recente album bevat een paar meesterwerkjes, zoals het eigenlijk op ieder album van deze band is. Live pakken ze het beste werk van ieder album en wordt er een ijzersterke set neergezet.

De laatste keer dat Alice Cooper op Graspop stond is alweer in 2004, toen nog als hoofdact, nu voor Slipknot en Judas Priest en Korn. Het grote theater dat hij mee sleept kent zijn gelijke niet, bij de klassiekers 'Poison' en 'School's Out' komt de volledige festivalweide tot leven.

Bij At The Gates blijft de tent erg leeg, gelijktijdig staat op het hoofdpodium Korn met een set die draait om hun debuut album. Sterker is echter de band hierna: Judas Priest is terug! De band heeft in jaren niet zo sterk op het podium gestaan als nu, en speelt slechts beperkt nieuw werk. Halford heeft zijn gebruikelijke verkleedpartijen en de bassist staat anderhalf uur hout te hakken met zijn basgitaar. Nummers als 'Painkiller' en 'Living After Midnight' laten niemand stilstaan, Graspop houdt van The Priest.

De absolute hoofdact van het festival is Slipknot. Geen andere band krijgt dit weekend de festivalweide zo afgeladen vol als deze Amerikanen. De show is niet over-the-top als Kiss, en niet theatraal als Alice Cooper, maar agressiever dan alle andere. De ene na de andere klassieker schalt over het terrein. De vraag wie de 'oude headliners' kan vervangen is beantwoord.

1234

FOTOGRAFIE: Frans LaHaye

123456789101112131415
A Day To Remember foto Graspop Metal Meeting 2015 A Day To Remember foto Graspop Metal Meeting 2015 A Day To Remember foto Graspop Metal Meeting 2015 A Day To Remember foto Graspop Metal Meeting 2015 A Day To Remember foto Graspop Metal Meeting 2015 A Day To Remember foto Graspop Metal Meeting 2015 A Day To Remember foto Graspop Metal Meeting 2015 A Day To Remember foto Graspop Metal Meeting 2015  foto Graspop Metal Meeting 2015 Airbourne foto Graspop Metal Meeting 2015 Airbourne foto Graspop Metal Meeting 2015 Airbourne foto Graspop Metal Meeting 2015

123456789101112131415

WE ARE ELECTRIC 2015Zon, strand en heel veel elektrische muziek. Eerste buiten editie We Are...

VOLVO OCEAN RACE FESTIVAL 2015 Bekijk hier de foto's van Volvo Ocean Race Festival!