VERSLAG: Fields of Rock 2007

Festivalinfo was aanwezig op Fields of Rock 2007 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 72 foto's.

VERSLAG: Marcel Kamphuis

12

Fields of Rock 2007, zaterdag 16 juni

Zaterdag 16 juni

Het programmaboekje wat wordt uitgedeeld bij de ingang blijkt al snel weinig waarde te hebben. Aankomend bij het hoofdpodium voor Machine Head, blijkt deze band op mysterieuze wijze te zijn gecanceld. Om te voorkomen dat het publiek er voor niks staat mag Dublin Death Patrol van het kleine podium naar het grote podium om het publiek te stillen. Desondanks is dit voorval niet alleen vervelend voor de fans van Machine Head, maar ook voor die van DDP. Waar staat deze spontane wijziging namelijk aangegeven? Juist, nergens!

Hoewel Dublin Death Patrol niet tot de bekende der aarde behoort, is de bezetting wél indrukwekend. De zang wordt gedaan door Chuck Billy (Testament) en Steve Souza (Exodus) en de bas door Willy Lange (Laaz Rockit). Phil Demmel (Machine Head, Vio-Lence, Death Penalty) maakt het plaatje compleet met wervelend gitaarwerk. Deze namen klinken als de ultieme combinatie, en dat is het ook zeker. De band is duidelijk voor de lol bij elkaar gezet en ze spelen dan ook voornamelijk covers. Zo passeert onder andere een Sex Pistols klassieker de revue. Ook is het plezier op het podium terug te zien ´somebody lost their wallet?´ vraagt één van de zangers aan het publiek. Flauw doch leuk. Mensen die deze band ´per ongeluk´ hebben gezien, zullen aangenaam verrast zijn geweest.

Door nog meer geschuif in het programma speelt Aiden een paar uur eerder in de enige tent van het festival. De poprock band ziet zelf ook in dat ze het buitenbeentje zijn en heeft gelukkig genoeg zelfspot `What a gayband is this? We are Aiden and we are fucking gaylords!` Frontman Francis vindt het hiernaast wel een ´fucking honour!´ om hier vandaag te zijn en ´can´t fucking waith!´ om zelf wat bands te gaan bekijken. Het is alweer duidelijk, ze komen uit Amerika en de doelgroep ligt bij gefrustreerde pukkelkoppen. Pas echt los gaan de bezoekers bij de wall of death die de band als standaard onderdeel heeft, veel weten echter niet eens de bedoeling totdat Francis het teken geeft naar elkaar toe te rennen. De drukte in de tent verraad het feit dat er op dit moment geen andere band aan het rocken is.

Papa Roach is vandaag (onbedoeld) de ping pong bal als het gaat om wisselende tijdstippen. Haast niemand weet meer hoelaat de band zal spelen. Nadat ze twee keer van plek zijn gewisseld (en een uur uitloop verder) staat het viertal eindelijk op het podium. Wellicht moest zanger Jacoby Shaddix eerst nog wat Redbull achterover slaan, want energie heeft deze beste man overduidelijk. Hoewel de Amerikaanse band een poppy imago heeft, gaat het publiek helemaal los. `Are there some metalheads in the house? This song is for the fucking moshpit!` De band valt in herhaling, en het optreden zal nooit als legendarisch bestempeld worden. Toch is er niks mis met hun performance, en bewijst de band een goed entertainment team te zijn.

Wellicht de minst verassende naam van vandaag is Mastodon. Deze 'technische' metalband staat elk jaar wel op een Nederlands festival en bezoekt regelmatig onze popzalen. Waarschijnlijk zijn het publiek en de band elkaar even beu, want wat volgt is een ongeïnspireerde show zonder ook maar enige communicatie. Het publiek besluit de hoofden stil te houden, en de energie te sparen voor wat nog zal volgen. Missie mislukt.

Na veel voorprogramma´s is het tijd voor het immens populaire Slayer. ´Fields Of Rock, are you ready to get beat up?´ vraagt zanger/bassist Tom Araya voordat een van de bekendere nummers worden ingestart. Naast agressieve en antireligieuze nummers heeft deze thrashband zelfs een heus liefdeslied voor ons in petto. ´I feel your love. Let´s sing a love song, yeah, let´s do a nice romantic love song. This is a song you want to sing to your girlfriend!´ Wat uiteindelijk om 'Dead Skin Mask' blijkt te gaan. Liefde maakt blind want het nummer gaat erin als zoete koek wat met volle mond luidkeels wordt meegezongen. Deze band is heilig voor het publiek en het geschreeuw van de bandnaam galmt nog minuten lang na wanneer de band het podium allang heeft gelaten voor wat het is.

DragonForce: aan het enthousiasme van Theart en de andere bandleden ligt het zeker niet, maar het schare publiek wordt steeds minder. Het publiek word nog aangemoedigd, maar wanneer je voorafgaande van de headliner op een ander podium moet spelen had je het kunnen weten. Helaas pindakaas...

12

FOTOGRAFIE: Dave van Hout

123456
Suicidal Tendencies foto Fields of Rock 2007 Suicidal Tendencies foto Fields of Rock 2007 Type O Negative foto Fields of Rock 2007 Type O Negative foto Fields of Rock 2007 Velvet Revolver foto Fields of Rock 2007 Velvet Revolver foto Fields of Rock 2007 Velvet Revolver foto Fields of Rock 2007 Velvet Revolver foto Fields of Rock 2007 Volbeat foto Fields of Rock 2007 Volbeat foto Fields of Rock 2007  foto Fields of Rock 2007  foto Fields of Rock 2007

123456

INDIAN SUMMER FESTIVAL 2007Zaterdag 23 Juni was een dag met een muziekfestival.In Broek aan de Langedijk...

BUNKERPOP 2007 Op 10 Juni was in het door Pinkpop bekende Landgraaf tijd voor Bunkerpop...