VERSLAG: Rock Werchter 2007

Festivalinfo was aanwezig op Rock Werchter 2007 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 33 foto's.

VERSLAG: Sietske Oud   Rob van der Zwaan

12345678

Rock Werchter dag 1 - deel 2

Marilyn Manson mag zich in de lage landen revancheren voor het toch wat in het water gevallen optreden op Pinkpop. De show die de shockrocker op Rock Werchter op nog klaarlichte dag neerzet is aardig te pruimen. De heren hebben weer heel wat uurtjes bij de schmink gezeten en het podium ziet er vol met kaarsen sfeervol uit. Helaas valt er muzikaal weinig spectaculairs te beleven. Covers 'Sweet Dreams' en 'Tainted Love' doen het goed, maar voor de rest moet de band het toch iets te veel van appearance hebben en te weinig van inhoud.

Na Air staat in de Pyramid Marquee Rufus Wainwright geprogrammeerd. Deze excentrieke zanger krijgt een kwartier voor het einde van zijn show een enorme golf extra publiek te zien. Wat blijkt? Na Rufus Wainwright staan de Beastie Boys in de Pyramid Marquee en natuurlijk wil iedereen vooraan staan. Het publiek hoeft zich voor die tijd echter niet te vervelen. Rufus Wainwright is een entertainer pur sang, waar je als publiek wel naar moet kijken. Zelfs als je niet van mannen houdt die na het laatste nummer van het podium verdwijnen om voor de toegift in een ultrakort badjasje weer te verschijnen. In deze outfit begeleidt de zanger zichzelf uitmuntend op de vleugel om vervolgens met zijn in pak gestoken mannelijke dansers een soort moulin rouge-act op te voeren.

Je kan het een luxeprobleem noemen, maar voor velen is het een gewetensvraag om te moeten kiezen tussen Beastie Boys en Bjork, die op Rock Werchter lijnrecht tegenover elkaar geprogrammeerd staan.

Beastie Boys blijkt veruit de populairste keuze en het is dringen geblazen rond het kleine podium(!) van Werchter. Zo hard dringen zelfs, dat Adrock, MCA en Mike zich genoodzaakt zien het publiek meermalen te vragen een paar passen achteruit te doen. Gelukkig geeft iedereen hier braaf gehoor aan en ook een opstootje wordt snel in de kiem gesmoord. Op het podium stralen de Beastie Boys verder vooral plezier uit. Muzikaal wordt een bloemlezing gegeven van hun schitterende carriere. Hierbij wordt hun nieuwe album niet vergeten. Alle remmen gaan los aan het eind van het optreden met achtereenvolgens 'No Sleep 'Till Brooklyn', 'Intergalactic' en speciaal voor G.W. Bush, 'Sabotage'. Fijn optreden!

Muse mag midden in de nacht komen opdraven om de eerste Rock Werchter dag een waardig slot te geven. Dit is aan het Engeles trio natuurlijk wel besteed. Onlangs moest het nieuwe Wembley er aan geloven en nu is Werchter aan de beurt. Muse is groter dan groot en de wereld zal het weten. Bijna akelige perfectie en een herdefinitie van een muur van geluid. De festivalweide vindt het prachtig. Zo goed als alle nummers zijn klassiekers die om het hardst worden meegezongen. Voor gewone stervelingen natuurlijk veel te hoog gegrepen, maar de sfeer zit er goed in. Hierna wel alstublieft twee jaar vakantie of in ieder geval niet in Europa touren. Een overkill aan Muse ligt nadrukkelijk op de loer.

12345678

FOTOGRAFIE: Hub Dautzenberg

123
The Good, The Bad & The Queen foto Rock Werchter 2007 Admiral Freebee foto Rock Werchter 2007 Amy Winehouse foto Rock Werchter 2007 Björk foto Rock Werchter 2007 Damien Rice foto Rock Werchter 2007 Faithless foto Rock Werchter 2007 Frank Black foto Rock Werchter 2007 The Good, The Bad & The Queen foto Rock Werchter 2007 The Good, The Bad & The Queen foto Rock Werchter 2007 Incubus foto Rock Werchter 2007 Interpol foto Rock Werchter 2007 Joan As Police Woman foto Rock Werchter 2007

123

WALDROCK 2007Een jaarlijkse verplichting voor elke metalfan. Dat mag Waldrock zich...

ELEKTRA'S TUINFEEST 2007 Elektra's Tuinfeest weet met het jaar grotere namen te programmeren. Dit jaar...