VERSLAG: Rock Werchter 2007

Festivalinfo was aanwezig op Rock Werchter 2007 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 33 foto's.

VERSLAG: Sietske Oud   Rob van der Zwaan

12345678

Rock Werchter - dag 3 - deel 1

Rock Werchter - Zaterdag - dag 3

Op de dance georienteerde derde dag van Rock Werchter hebben de Heideroosjes de eer het hoofdpodium te openen. Geen verassingen hier. De heideroosjes doen al bijna twintig jaar hun ding en dat doen ze goed. Marco Roelofs zit alleen vandaag wel heel erg op de praatstoel. Zonde. Zo vroeg moet de muziek spreken.

Razorlight speelt goed in op het feit dat deze Werchter-dag traag op gang komt. Het eerste gedeelte van de show klinkt net zo loom als hoe de festivalwei er op dat moment uit ziet. Degenen die niet in de lange rijen voor de pinautomaten staan, liggen in het grasveld te genieten van het zonnetje dat zich gisteren slechts tussen de buien door kon laten zien. De zanger van Razorlight is het (en wil zijn) middelpunt van de band in zijn superstrakke witte broek en ontblote bovenlijf. De wat klagelijk gezongen nummers winnen gelukkig na verloop van tijd aan energie, waardoor het publiek toch langzaam maar zeker ontwaakt.

Of Amy Winehouse, die na Razorlight op de mainstage staat geprogrammeerd, überhaupt heeft geslapen valt te betwijfelen. Ze blijkt in ieder geval al wel gedronken te hebben. Het podium is omgetoverd tot jazzclub met zilverkleurige draperieën als achtergrond doek, veel rood fluweel en schemerlampen. Amy staat er, dik vijftien minuten te laat, wat onstabiel in haar mini-jurkje bij; alsof ze gisteravond in dezelfde jazzclub is gaan stappen en sindsdien is blijven hangen. Tijdens het zingen dwaalt ze af en zelfs af van de goed spelende begeleidingsband (compleet met mannelijk achtergrondkoortje). Maar wat dan nog, wat een stem!

Dan de ideale schoonzonen van Snow Patrol. De band uit Glasgow speelt een set vol ideale meezingers. Ideaal voor de radio, ideaal voor in de auto en helemaal ideaal voor in het stadion. Hoogtepunt: 'Chasing Cars'. Ideaal nummer voor de ideale ziekenhuisserie Grey's Anatomy. Wat kan ideaal toch saai zijn...

De Klaxons weten een massale toestroom tot de Pyramid Marquee te bewerkstelligen. Werchter blijkt toe te zijn aan wat gruizige new rave tonen. Het duurt echter even voordat het optreden goed op gang is. Het klinkt allemaal wat tam. De stem van de zanger leent zich bovendien niet goed voor een hoofdrol. Laat deze zijn weggelegd voor het instrumentarium. Wanneer deze omschakeling na een half uur geschiedt en de vooral de synthesizers weer overuren draaien, dan doet Klaxons gelukkig weer helemaal zijn naam eer aan.

The Killers hebben werk gemaakt van hun presentatie. Een groot gewei dat is vastgemaakt aan de synthesizer prijkt in het midden van het podium en het drumstel is omgeven met grote gekleurde bloemen. De mannen zijn gekleed alsof ze een optreden gaan geven ten tijde van de kolonisatie van Amerika. De start van hun set is sowieso theatraal met het bombastische filmpje dat op de grote schermen naast de mainstage wordt getoond. De band zet in met wat nummers van Sam's Town. Live klinken deze gelukkig een stuk steviger dan op de plaat zelf. Toch steken de nummers van het debuutalbum er in kwaliteit bovenuit. Helaas voor The Killers en het publiek valt tijdens de show het geluid precies uit tijdens het hits 'Somebody Told Me' en 'Smile Like You Mean It'. De band lijkt het echter niet door te hebben en speelt vol overtuiging door. De geluidsapparatuur mag dan haperen, het optreden zelf loopt ook niet zo gesmeerd. De band communiceert weinig met het publiek en het laatste nummer 'All These Things That I Have Done' klinkt ronduit rommelig, terwijl de zanger de hoge tonen niet haalt. Jammer.

12345678

FOTOGRAFIE: Hub Dautzenberg

123
The Good, The Bad & The Queen foto Rock Werchter 2007 Admiral Freebee foto Rock Werchter 2007 Amy Winehouse foto Rock Werchter 2007 Björk foto Rock Werchter 2007 Damien Rice foto Rock Werchter 2007 Faithless foto Rock Werchter 2007 Frank Black foto Rock Werchter 2007 The Good, The Bad & The Queen foto Rock Werchter 2007 The Good, The Bad & The Queen foto Rock Werchter 2007 Incubus foto Rock Werchter 2007 Interpol foto Rock Werchter 2007 Joan As Police Woman foto Rock Werchter 2007

123

WALDROCK 2007Een jaarlijkse verplichting voor elke metalfan. Dat mag Waldrock zich...

ELEKTRA'S TUINFEEST 2007 Elektra's Tuinfeest weet met het jaar grotere namen te programmeren. Dit jaar...