VERSLAG: Noorderslag 2003

12

Noorderslag verslag deel 1

Zoals Lemmingen naar een klif lopen, zo gaat de gehele muziekindustrie (of zij die er deel van willen uitmaken) het tweede weekend in januari naar Groningen voor de jaarlijkse nieuwjaarsborrel Noorderslag. Waarom eigenlijk? De seminars zijn niet van een bijster hoog niveau en het festival is met te kleine zalen, te veel publiek, podia die geluidstechnisch te dicht op elkaar liggen met vaak slecht geluid, niet een festival waar je de rest van het jaar meer dan € 15,- aan wilt uitgeven. Maar waarom dan wel? Zie het als de huishoudbeurs; je kunt er de laatste snufjes uit Muziekland Nederland zien. Reden om acts als Krezip, Beef, Relax, Green Lizard, Zuco 103, Anouk en E-life te laten voor wat ze zijn; ze doen toch wel wat ze behoren te doen: entertainment bieden op hoog niveau. Nee, het draait toch eigenlijk om de nieuwelingen.

Dus ga je als eerste kijken bij Grote Prijs winnaar Satellite 7. voor de gelegenheid deden ze een (semi) akoestische set. Een gedreven set met op Amerikaanse leest geschoeide rock in de lijn van bands als Extreme en Matchbox 20. Een terecht winnaar dus van de Grote Prijs.

Nog jonger en verser zijn De Moordgasten, met hun 11 en 14 jaar absoluut de jongst aanwezigen op het festival.Een bevreemdend beeld is het om twee jochies te zien die zich op het podium gedragen alsof ze al 25 jaar meegaan, inhoudelijk eigenlijk gewoon goed: strakke beats, mooie rhymes. Ben enkel benieuwd of het publiek het nog leuk vindt als de ‘mannen’ de baard op de kin en in de keel krijgen. Voorlopig echter de toekomst van de Nederlandse hiphop.

Of Olabola de toekomst van de dansmuziek is, valt nog te bezien maar de set die Olabola in de kelder van de Oosterpoort weggaf, was in ieder geval zeer dansbaar. De mix van techno beats, dub, soul en reggae was erg aanstekelijk en compenseerde het feit dat de zanger wat minder bij stem was.

Eveneens erg aanstekelijk was de reggae van Robert Lee: schaamteloos en met overtuiging brengt Robert Lee met een strak spelende band traditionele reggae, vergelijkbaar met die van wijlen Bob Marley, inclusief de klassieke thema’s als politiek (Afghanistan en Irak) en Marihuana (je kunt er meer mee dan roken alleen). Jah-man….

12

X-MASS METALFEST 2002De grote band van de editie 2002 van het X-Mass Metalfest was Six Feet Under....

MTV 5 NIGHT STAND Na de welbekende bierreclame was ik erg benieuwd hoe de Heineken Music Hall...