VERSLAG: Best Kept Secret 2017 - Zondag

Festivalinfo was aanwezig op Best Kept Secret 2017 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 44 foto's.

Naar het Best Kept Secret 2017 - Zaterdag verslag
Bekijk de Best Kept Secret 2017 - Zondag foto's

VERSLAG: Francis Pronk

Best Kept Secret 2017 - Zondag

Op de warmste en tevens laatste dag van Best Kept Secret 2017 trapt Marlon Williams in de brandende zon af op stage ONE. Het is nog erg rustig op het terrein en mensen zoeken verkoeling aan de waterkant en in de schaduw.

De 24-jarige Nieuw-Zeelander opent met ‘Hello Miss Lonesome’, tevens de opener van zijn debuutalbum uit 2015. De folk, blues en bluegrass invloeden zijn goed te horen. ’I’m Lost Without You’ wordt gevolgd door 'Didn’t Make A Plan’, dat op enkel piano wordt gespeeld.

Gedurende de set voelt geen liedje hetzelfde. Er is een constante emotie in Marlon's stem te horen, alsof hij zijn verdriet en vreugde in de noten een plek heeft gegeven. Wanneer hij zingt verdwijnt zijn Nieuw-Zeelandse accent als sneeuw voor de zon. Marlon Williams speelt vanavond veel nieuw materiaal. Hij springt van het nieuwe nummer ‘Party Boy’ naar het avontuurlijke 'Vampire Again', om vervolgens moeiteloos het rustige ‘Down In The Garden’ te spelen.

Zijn band verlaat het podium en Marlon speelt in zijn eentje ’When I Was A Young Girl’. Alsof dat niet genoeg is eindigt Marlon Williams zijn set met de cover ‘Portrait Of A Man' van Screamin' Jay Hawkins.

Ondanks de hitte zijn er veel mensen naar de overdekte stage TWO gekomen om de Noorse zangeres AURORA aan het werk te zien. Ze gooide hoge ogen met haar debuutalbum 'All My Demons Greeting Me As A Friend' en stond al eerder op Eurosonic/Noorderslag, Pinkpop en Lowlands.

Qua uiterlijk lijkt zangeres Aurora Aksnes meer op een elfje uit een sprookje dan een mens. Tevens heeft de schoonheid van de set iets magisch in zich en is haar podiumpresentatie expressief en zit deze vol energie. AURORA's betoverende talent als zangeres komt goed tot zijn recht. Samen met haar strakke band vullen de prachtige harmonische samenzangen de tent.

Na ieder nummer wordt er luid geapplaudisseerd, waarna de zangeres timide lacht. Ze lijkt overweldigd door de warme ontvangst van het waarderende publiek. Het is leuk om te zien hoe zelfverzekerd en op haar gemak ze is als performer en hoe verlegen ze vlak erna is. Naast het serveren van prachtige muziek op de zondagmiddag, zit de Noorse zangeres ook vol humor. Ze vertelt dat ze vanmorgen om vier uur moest opstaan en grapt dat ze daarom haar ochtendjas nog aanheeft. Op een gegeven moment wordt ze zelfs emotioneel: tranen van geluk noemt ze het. De zangeres heeft een aantal dagen geleden de leeftijd van 21 bereikt. Gisteren was de drummer jarig en het publiek zingt 'Happy Birthday' voor de jongeman.

Naast nummers als ’Under The Water’ en ‘Lucky’ komt er ook nieuw materiaal aan bod. Ze blijft bijna het hele optreden achter haar microfoon standaard staan, maar bij 'I Went Too Far' loopt ze het podium over en houdt ze dit tot het einde van de set vol. Als het einde van de set in zicht komt en AURORA het publiek laat bepalen wat de afsluiter wordt, krijgt 'Running With The Wolfs' de meeste stemmen. Het lied is tevens de favoriet van de zangeres.

AURORA geeft wederom een geweldige set. De onschuldige, maar charismatische zangeres weet met meerstemmigheid en haar eigen krachtige stembereik de toeschouwers te boeien. Haar dramatische expressie en gevoel van timing maken het sprookje compleet.

Bassist en zanger Thundercat krijgt de eer om stage THREE af te sluiten. Bij een grote naam als Thundercat verwacht je dat er al ruim van tevoren mensen in de tent staan, maar iedereen lijkt te wachten op Radiohead. Een paar minuten voor aanvang druppelen de eerste festivalgangers binnen.

Thundercat is Stephen Bruner en zijn massieve zes-snarige Ibanez bas. De 32-jarige Bruner, met een neusring en rode dreadlocks, is al jaren actief in de muziekindustrie. Hij is de zoon van Motown sessie-drummer Ronald Bruner Sr. die heeft samengewerkt met o.a. The Temptations en Diana Ross. Tevens is Bruner is de broer van Ronald Bruner Jr, die drums speelde bij Stevie Wonder en Prince. Thundercat speelde zelf als tiener bij de thrashmetalband Suicidal Tendencies en heeft daarna als sessiemuzikant gewerkt voor Erykah Badu en Flying Lotus.

Thundercat wordt bijgestaan door twee net zo getalenteerde muzikanten: toetsenist Dennis Hamm en drummer Justin Brown. Thundercat geeft de bandleden de kans om hun vaardigheden te tonen en dit doen zij door middel van vurige solo's boordevol jazz- en neo-soul elementen. Het trio benadrukt haar kunnen door, in plaats van zoveel mogelijk effecten te gebruiken, dit in te vullen met hun eigen creativiteit en techniek.

Net als Radiohead speelt Thundercat nooit twee keer dezelfde set. Zo is het voor de fans altijd een verrassing wat er komen gaat. Thundercat speelt een handvol nummers van het album 'Apocalypse', zoals 'Tron Song' en 'Lotus And The Jundy', waarna tijdens laatstgenoemde een bizarre drumsolo volgt. Het meerendeel van de set bestaat uit materiaal van het dit jaar uitgebrachte album 'Drunk', bijvoorbeeld 'A Fan's Mail (Tron Song Suite II)', 'Friend Zone', '3AM' en 'DUI'. Wat normaal gesproken een nummer van twee minuten is, verandert het lied vanavond in een uitgespannen jamsessie van ruim vijf minuten. Veel van de liedjes zijn bedoeld om je ogen te sluiten en je mee te laten varen.

Een van de vele hoogtepunten is 'Them Changes', waar mensen bij springen en dansen en de Radiohead-gekte totaal vergeten. Mensen joelen en applaudisseren vol ongeloof.

Thundercat geeft een show zonder grenzen. Het publiek uit voortdurend haar waardering. Spelen op dit niveau lijkt haast onmogelijk, maar Thundercat flikt het en het optreden is een ware traktatie voor de zintuigen.

FOTOGRAFIE: Anne-Marie Kok

1234
Junun featuring Shye Ben Tzur & The Rajasthan Express foto Best Kept Secret 2017 - Zondag James Blake foto Best Kept Secret 2017 - Zondag James Blake foto Best Kept Secret 2017 - Zondag James Blake foto Best Kept Secret 2017 - Zondag James Blake foto Best Kept Secret 2017 - Zondag Radiohead foto Best Kept Secret 2017 - Zondag Radiohead foto Best Kept Secret 2017 - Zondag Radiohead foto Best Kept Secret 2017 - Zondag

1234

GRASPOP METAL MEETING 2017Het is weer tijd voor Graspop Metal Meeting! Festivalinfo ging ook dit jaar...

Best Kept Secret Festival