VERSLAG: London Calling 2008

1234

London Calling - dag 1 - deel 2

Dat geld zou ik bewaren voor The Metros. Het is voor het eerst echt dringen geblazen in de bovenzaal van het Paradiso. Het dak gaat eraf en het bier de lucht in. Catchy als The Kooks, punky als Rancid en dronken als Mister Doherty. Mij zou het niet verbazen als deze heren uit Pecknam een 3FM hitje scoren binnen aanziebare tijd.

Eigenlijk is het duo van Blood Red Shoes al te groot voor London Calling. Debuut 'Box Of Secrets' wordt goed ontvangen en zalen worden plat gespeeld. Krijgen de compacte ADHD songs ook de grote zaal van Paradiso plat? Geef ze een halve minuut! Het is stagediven voor beginners en hossen till' u drop. Hard, energiek en retestrak geven ze dat bekende Amerikaanse duo waarmee ze niet vergeleken willen worden gemakkelijk het nakijken. Gaat dit zien, gaat dit zien!

Dat andere duo van vandaag, The Ting Tings, heeft de haast onmogelijke taak de zaal na de wervelwind van Blood Red Shoes te vermaken. Dat lukt toch nog aardig met de dansbare electropop uit Salford. Het gebruik van samples haalt soms de kracht weg uit de muziek, maar aanstekelijk drumwerk en de sexy Katie White als front-chick geven het optreden genoeg glans om te boeien.

Alle remmen gaan los bij Dead Kids. Uit welk gesticht is deze frontman ontsnapt? Een onschuldig stage-divend pubermeisje wordt afgelikt, het publiek dat beneden via het scherm naar het optreden kijkt wordt uitgescholden, er wordt gespuugd, een bos bloemen sneuvelt en wordt deels opgegeten. Kan het dan nog om de muziek gaan? Heeft het nog zin een genre te benoemen? Met ruim 110 deciBell is het in ieder geval overtuigend... en hard

Voor de echte die-hard is er dan nog Get Shakes. Een laptopduo dat techno/electro met eigen vocals maakt. De band lijkt goed naar hippe acts -van-nu als Simian Mobile Disco en Justice geluisterd te hebben. Ze kunnen de vergelijking echter nog lang niet aan.

1234

BEVRIJDINGSFESTIVAL UTRECHT 2008Eén dag, dertien festivals, honderden bands. Dat kan alleen maar het...

MOTEL MOZAIQUE 2008 Motel Mozaique betekent voor menig muziekliefhebber een verplicht jaarlijks...