VERSLAG: Eurosonic Noorderslag 2020 - zaterdag

Festivalinfo was aanwezig op Eurosonic Noorderslag 2020 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 127 foto's.

Naar het Eurosonic Noorderslag 2020 - vrijdag verslag
Bekijk de Eurosonic Noorderslag 2020 - zaterdag foto's

VERSLAG: Diederik van Zessen   Rob van der Zwaan

Eurosonic Noorderslag 2020 - zaterdag

Na drie dagen Eurosonic met focus op de Europese muziekindustrie verschuift op zaterdag de aandacht naar muziek uit Nederland. In de Oosterpoort te Groningen krijgen meer dan 40 artiesten de kans zich nationaal te presenteren. Dit jaar ontbreken de echte grote namen op het affiche. Nationale kolossen (en publiekstrekkers) als De Dijk, Jett Rebel, Ronnie Flex en Kensington zijn dit jaar thuisgebleven en dat is te merken in de Oosterpoort. Noorderslag is niet uitverkocht en het is daardoor soms merkbaar rustiger. Dit scheelt, want de rijen die zich vormen bij artiesten in de kleinere zalen van de Oosterpoort zijn hierdoor een stuk beter te behappen. Er staat dus vooral talent op het affiche van Noorderslag. Artiesten die het goed doen in de Popronde krijgen hierdoor de kans snel door te stomen naar het belangrijkste showcase festival dat Nederland rijk is.

Wat een mooie kans voor Ruben Annink. De singer-songwriter loopt al een tijdje mee, maar 2020 moet zijn jaar gaan worden en hoe kun je dat als Nederlandse muzikant beter starten dan op Noorderslag? Tijdens het jaarlijkse etalageavondje van de vaderlandse popscene, knipt de Amsterdamse Almeerder het lint door in de foyer van de Groningse Oosterpoort. Toen hij in 2015 meedeed aan het tv-programma ‘De Beste Singer-Songwriters’ (met Giel Beelen), viel hij op vanwege zijn volkse galmstem en werd hij ‘de jonge Hazes met een gitaar’ genoemd. Maar inmiddels is Annink 21 en liet hij in ‘Beste Zangers’ al aan een miljoenenpubliek zien meer in zijn mars te hebben. Zijn show is vanavond volwassen te noemen, ook al kraakt er zo nu en dan een microfoon. Zijn nieuwe liedjes klinken als volwaardige Nederpop-producties en eigenlijk is alleen zijn tongval nog volks te noemen. Tegen het einde legt Annink de show nog even stil om uit te leggen dat hij een moeilijke tijd heeft gehad en breekt hij een lans voor het praten over psychische problemen. Benieuwd of het ook één van de thema’s zal zijn op zijn dit jaar te verschijnen album.

In de CBK zaal van de Oosterpoort presenteert NPO Radio 2 Soul & Jazz een programma van moderne jazz. Greyheads is de eerste artiest die zich hier mag presenteren. Greyheads maakt door hiphop beinvloedde instrumentale jazz. Aan hun presentatie is ook aandacht besteed. Met een overdreven Italiaans accent worden de nummers aan elkaar gepraat en ook in de outfits met grote gekke brillen is tijd gaan zitten. Niet dat ze het nodig hebben, want de strakke soms freaky jazztunes van Greyheads houden prima de aandacht vast.

Remme is zelfs voor talentscouts en fanatieke Popronde watchers een nieuwe naam. De jonge singer/songwriter heeft in het Nederlandse clubcircuit tot nu toe alleen een paar voorprogramma's verzorgd. Dat hij zich toch al op Noorderslag mag presenteren, komt waarschijnlijk Mojo concerts zijn boeker is. Het is niet gek dat Mojo wat in Remme ziet. Hoewel hij een extreem brave uitstraling heeft, schrijft hij echt goede popsongs. Zelfs zonder begeleiding van zijn band, hangt de zaal aan zijn lippen. Zeker een act om in de gaten te houden.

Je kan de afgelopen weken moeilijk om Altin Gün heen. De Amsterdamse groep hengelde een grammy-nominatie binnen, werd geboekt voor de twee belangrijkste Amerikaanse festivals en kondigde een concert aan in het Amsterdamse Concertgebouw. Meer dan verdiend dat de Turkse psychedelische folkgroep een plek krijgt in de grote zaal van de Oosterpoort. Altin Gün laat zien de afgelopen periode enorm gegroeid te zijn. Hoewel de Oosterpoort in eerste instantie wat stijf reageert op de exotische klanken van Altin Gün, verandert de zaal langzaam maar zeker in een mooi Turks dansfeest. We hopen dat de stoelen van het Concertgebouw aan de kant geschoven kunnen worden, want op Altin Gün moet gedanst worden.

De kelder van de Oosterpoort is tijdens Noorderslag traditioneel het domein van de hiphop en GIAN uit Rotterdam opent er de dans. Gian staat voor Good Intentions Always Needed en het blijft vanavond zeker niet alleen bij goede bedoelingen. Dit viertal straalt muzikaliteit én fashion uit. Johnny Ray, een van de twee frontmannen, zat op de Herman Brood Academie en belandde via die opleiding zelfs achter het drumstel bij de band Rondé. Dat bleek niet echt zijn ding, en toen hij met Eddie Dukan samen besloot te gaan werken was er meteen succes. Hun hitje ‘Hennessy’ doet het ook vanavond in Groningen goed bij het publiek, maar opvallend is dat het ook al losgaat op volledig nieuwe nummers. Even lijkt het alsof deze goed gestylede boys drugs propageren, maar wanneer ze vragen of het publiek klaar is voor ‘Medicatie’, blijkt dat om een nog te verschijnen liedje te gaan.

Tabitha scoort al tijden met haar Insta-pop in clubs en discotheken. De afgelopen jaren kwamen er al steeds meer festivalshows in haar agenda en die trend zal zich in 2020 ongetwijfeld doorzetten. Om hier goed voor de dag te komen heeft ze een meer dan uitstekende live-band om zich heen verzameld. Gedragen door deze vakmannen zet ze de kleine zaal van de Oosterpoort naar haar hand met haar dansbare Nederlandtalige poptunes. Helemaal van nu.

Gotu Jim is onder studerende jeugd al tijden een kult-figuur. In de Oosterpoort kelder weet de aankondiger te melden dat hij zijn scriptie juist die dag heeft ingeleverd. Mooi moment om te kijken of ook ouder publiek te porren is voor zijn pokoes. Het antwoord is een voorzichtig: nee, op dit moment nog niet. Waar bij Tabitha jonge vrouwen zich om het podium verdrongen, zijn het hier vooral pubers van het mannelijk geslacht die hard gaan op de raps van Gotu Jim. De teksten en onderwerpen zijn uit hun levens gegrepen. Waar Joost twee jaar geleden de ESNS kelder omtoverde tot een slagveld waar iedereen in mee moest, krijgt Gotu Jim nu alleen nog de pubers aan het springen.

Wie binnenkomt op Noorderslag staat in de entreehal. Dat klinkt logisch en het is al net zo logisch dat je daar als band graag speelt op het moment dat veel mensen net aankomen. Dat geluk heeft WIES. De band rond zangeres Jeanne Rouwendaal won vorig jaar de Amsterdamse Popprijs en werkte zich sindsdien op alle fronten naar de voorhoede: er liggen genoeg liedjes voor een album, er is radio airplay en flink wat live-ervaring. Naar verluidt willen grote platenmaatschappijen met de band aan de slag en na het optreden van vanavond zullen de contracten zeker vlug uit de printer rollen. “Het volgende nummer is nieuw”, vertelt Jeanne halverwege, “maar dat zijn ze eigenlijk allemaal”. Dat klopt, en leuk zijn ze ook. En hoe heerlijk moet het zijn om aan het einde van zo’n belangrijk optreden een kneiter als ’Soms is het te laat’ achter de hand te hebben? Jeanne’s jasje gaat uit. Groningse harten worden veroverd. Het gaat een heet jaar worden voor WIES.

Hoe omschrijf je de muziek van Blanks? Als je met je fiets op een lege weg precies over de witte strepen rijdt, dan zit je ongeveer zo middle of the road als de muziek van deze Simon de Wit. Op een festival waar in alle richtingen wat te ontdekken valt, steken de midtempo popliedjes van Blanks nogal saai af. De zanger pakt zijn ukelele erbij. Hij vraagt of het publiek weet wat zo mooi is aan zoveel Instagram-volgers hebben (Blanks is naast muzikant ook influencer). Dat je je fans om input kunt vragen, blijkt het antwoord te zijn. De Groningers blijven geduldig luisteren. ‘Bad Guy’, een van de beste nummers van 2019, moet eraan geloven. Nee, met een hoop ‘oh, oh’ wordt die wereldhit er niet beter op.

Deze editie van Noorderslag wordt er opvallend veel in het Nederlands gezongen. Een van de trendsetters wat dit betreft was natuurlijk Eefje de Visser. Met een nieuw album onder haar arm mag ze haar ontwikkeling van de afgelopen jaren tonen op deze editie van Noorderslag. Waar ze vroeger mooie liedjes met verfijnde Nederlandse teksten maakte, denkt ze tegenwoordig in ambitieuze concepten. Met visuals, choreografie, licht en natuurlijk muziek worden deze uitgewerkt. Muzikaal en tekstueel gaat het meer dan ooit de diepte in. Heel erg goed.

In de veel kleinere bovenzaal staat tegelijkertijd Eva van Maanen. Het is alsof we in een tijdmachine zijn gestapt en naar de Eefje de Visser van vijf jaar geleden kijken. Met slimme Nederlandstalige teksten in leuke liedjes tourt Eva momenteel de theaters langs. Anders dan Eefje stopt Eva hier en daar een knipoog of een politieke boodschap in haar nummers. Ook varieert ze lekker qua stijl. Soms ingetogen singer/songwriter, dan weer een tropische of urban beat. Ze weet de aandacht goed vast te houden en is een prima aanvulling op de vele Nederlandstalige (kleinkunst) zangers.

Dat S10 behoorlijk wat in haar mars heeft, was vorig jaar in de kelder van de Oosterpoort al duidelijk te zien. Vandaag mag ze in de veel lastigere foyer (er loopt constant publiek langs) laten zien hoe ze gegroeid is. Nou en of ze gegroeid is. Waar er vorig jaar een schuchter meisje stond dat nauwelijks kon geloven dat er mensen naar haar kwamen luisteren, zo staat er nu een vrouw in een schitterende jurk die aandacht en stilte afdwingt. Om het af te maken is er ook nog mentor Wende Snijders die een bijdrage aan een schitterend duet levert.

De vierde Nederlandstalige zangeres op rij die we meepakken is Roxeanne Hazes. Zij begint haar 27e levensjaar op het podium in de Oosterpoort. Natuurlijk begroet het publiek haar met een hartelijk 'lang zal ze leven'. Roxeanne bedankt haar publiek met de inmiddels klassiekers van 'In mijn bloed' en een aantal nummers van een nieuw te verschijnen album. Net als Tabitha heeft Roxeanne een uitstekende band om zich heen verzameld. Ze moet alleen oppassen dat ze niet door haar eigen band weggeblazen wordt. In haar nieuwe nieuwe werk horen we nog meer pop en iets minder levenslied. Jammer wel, want dat laatste is juist haar sterke punt.

Lars And The Magic Mountain pakt het groots aan in de binnenzaal. Op het podium staan meer dan tien muzikanten en achtergrondzangeressen, allen gestoken in rode cowboy-kleding. Onder leiding van Lars Kroon, ook wel bekend als de bassist van Go Back to the Zoo, is dit een soort spacende, gospelende supergroep. Het plezier van de muzikanten werkt aanstekelijk. Het publiek verlaat de zaal verwonderd en met een grote glimlach.

Geen originele invalshoeken bij Queen's Pleasure. Hun Engelse rock in het straatje van the Libertines en Arctic Monkeys was een van de hits op de Popronde en nu gaat Groningen voor de bijl. Het is inmiddels laat in de Oosterpoort, dus de energie die Queen's Pleasure brengt is een welkome injectie. De band blijkt al flink wat snel mee te brullen songs te hebben. Cover van the Clash 'Should I Stay Or Should I Go', voor het eerst gespeeld bij DWDD, is weer een brug te ver. Maar deze jongens komen de festivals en poppodia ook bij u in de buurt snel onveilig maken.

Het blijkt een lastige keuze tussen Personal Trainer en het Gezelschap. Beide acts, de een uit Amsterdam en de ander uit (regio) Rotterdam staan van 1:45 tot 2:30 geprogrammeerd. Even ouderwets zappen, dus. Beiden zetten namelijk een puike show neer. Personal Trainer maakt hele fijne energieke indierock met maar liefst 8 leden op het podium. Dit zou snel een zooitje kunnen worden, maar hier is het feest.

Het Gezelschap zet ondertussen de mensen in de foyer aan het springen. Bestaande uit nachtburgemeester van Dordrecht Juno Rissema, BrandWerk-MC Diggy Rast en De Likt-frontman Jordy Dijkshoorn, maakt het Gezelschap literaire hiphopelectro. Het zijn drie personages die het beste in elkaar naar boven halen aangevuld met een dj die zijn apparatuur verwerkt heeft in een bar. Aan deze bar nemen de leden van het Gezelschap beurtelings plaats. Mooi bedacht en super uitgevoerd.

Aan Snelle de eer om met een klapper Noorderslag af te sluiten. De rapper stond die avond ook geprogrammeerd op de Vrienden van Amstel Live, daarom is het 2:20 uur voordat Snelle aan zijn tweede set van de avond begint. Je zou denken: op dit tijdstip zijn de meeste fans van Snelle al lang naar bed, maar toch staat de artiest die net een derde Afas Live show aangekondigd heeft, in een ramvolle zaal. Hits heeft Snelle, maar een beetje braaf is het allemaal wel. Maar goed, de Marco Borsato, voor een nieuwe generatie moet er ook zijn.

Noorderslag 2020 leert dat de popmuziek in Nederland er heel goed voor staat. Beter dan ooit, misschien wel. Goede infrastructuur als de Popronde, de vele podia en festivals en natuurlijk de verschillende pop-opleidingen die Nederland inmiddels rijk is, werpen echt hun vruchten af. 2020 gaat ook de boeken in als het jaar waarop vrouwen op Noorderslag voor het eerst echt de hoofdrol claimen en dit vooral in de Nederlandse taal! ESNS 2021 vindt plaats van 13 t/m 16 januari. Dat betekent dat op zaterdag 16 januari zich een nieuwe lichting Nederlandse Noorderslag artiesten zich presenteert. We kunnen niet wachten!

FOTOGRAFIE: Anne-Marie Kok   Serge Hasperhoven

1234567891011
Ruben Annink foto Eurosonic Noorderslag 2020 - zaterdag Ruben Annink foto Eurosonic Noorderslag 2020 - zaterdag Ruben Annink foto Eurosonic Noorderslag 2020 - zaterdag Ruben Annink foto Eurosonic Noorderslag 2020 - zaterdag GIAN foto Eurosonic Noorderslag 2020 - zaterdag GIAN foto Eurosonic Noorderslag 2020 - zaterdag GIAN foto Eurosonic Noorderslag 2020 - zaterdag GIAN foto Eurosonic Noorderslag 2020 - zaterdag Altın Gün foto Eurosonic Noorderslag 2020 - zaterdag Altın Gün foto Eurosonic Noorderslag 2020 - zaterdag Altın Gün foto Eurosonic Noorderslag 2020 - zaterdag Altın Gün foto Eurosonic Noorderslag 2020 - zaterdag

1234567891011

DE VRIENDEN VAN AMSTEL LIVE 2020De grootste Amstelkroeg van Nederland opent weer haar deuren. Achter die...

eurosonicnoorderslag