VERSLAG: Bluesrock Festival Tegelen 2008

Festivalinfo was aanwezig op Bluesrock Festival Tegelen 2008 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 27 foto's.

12

Bluesrock Festival Tegelen 2008

Bluesrock Festival in Openluchttheater de Doolhof in Tegelen.

De vijfentwintigste editie alweer van het Bluesrock Festival in Tegelen. Vermoedelijk is de gemiddelde leeftijd van de bezoekers ook zo'n vijfentwintig jaar ouder dan bij de eerste editie. Niet dat het daardoor een bedaagd gebeuren is, er word flink gedronken, met hoofden geknikt op de muziek, kortom genoten. Het word georganiseerd door Buro Pinkpop in het openluchttheater De Doolhof. Voor het vreselijke kitsch decor van de Doolhof is een gewoon concertpodium gebouwd, vlak bij de tribunes. Het is een theater met zitplaatsen, hoewel er ook veel mensen zijn die vinden dat je van een concert vooral staande moet genieten, in de looppaden staat het flink vol. De tribune is overdekt en dat is eigenlijk jammer met dit mooie weer.

Van de zeven bands die er spelen bestaan er drie uit een goede gitarist/zanger met een zeer gedegen ritmesectie bestaande uit drums en bas. Sowieso spelen er vandaag geen slechte muzikanten, ze variëren allemaal tussen heel redelijk en zeer goed. Zoals het hoort op een bluesrock festival is bluesrock ook hetgeen het meest te horen is op deze dag.

Terwijl de tribune langzaam vult opent de lokale (uit Venlo) Bugaboo Tang, dat is meteen de band die het minst in het straatje bluesrock past. Dit viertal speelt een mix tussen een beetje swing-jazz en veel rockabilly. Met een erg goede contrabassist en hollow body gitaren zetten ze een lekkere swingende strakke zet neer. Hun cover van Johnny Guitar Watson is het enige echte bluesnummer dat ze doen. Het lijkt erop dat ze dat voor de gelegenheid spelen, want ze eindigen het nummer niet helemaal tegelijk. De medley van Johnny Cash's 'Ghost riders in the sky' en 'Stray cats strut' van de Stray Cats is veel meer hun ding.

De jonge honden van The Rhythm Chiefs zijn het eerste trio bestaande uit goede gitarist met gedegen ritmesectie. Alle drie onder de achttien spelen ze alsof iemand hun de instrumenten al in de baarmoeder heeft toegestopt. Zij vermengen hun doorpompende blues met alle soorten americana die je kan bedenken. Eén van hun langzamere nummers heeft een lekker surfgitaartje en doet een beetje denken aan T-99, op wiens label (Cool Buzz) ze dan ook hun eerste album uit brachten. Af en toe letten ze meer op elkaar dan op het publiek, duidelijk is dat ze lekker met zijn drieën aan het freaken zijn.

Big Blind zit ook bij Cool Buzz en hun zanger/mondharmonicaspeler vraagt dan ook nog een keer een applaus voor The Rhythm Chiefs; ”fantastisch hè”. Terecht, hoewel de presentatie van Big Blind wat levendiger is, is hun spel net even minder. De bassist en drummer houden de boel goed strak, zelfs terwijl de drummer een snare kapot slaat. De gitarist kan spelen, alleen zijn solo's klinken wat slordig. De mondharmonica vult lekker aan, en de zang (af en toe door mondharmonica-microfoon) klinkt goed. Hun cover van de Red Devils geeft meteen aan in welke hoek van bluesrock we hun kunnen plaatsen.

12

123
Walter Trout foto Bluesrock Festival Tegelen 2008 Walter Trout foto Bluesrock Festival Tegelen 2008 Walter Trout foto Bluesrock Festival Tegelen 2008