VERSLAG: Iceland Airwaves Festival 2008

Festivalinfo was aanwezig op Iceland Airwaves Festival 2008 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 83 foto's.

VERSLAG: Rob van der Zwaan

123

Iceland Airwaves dag2

Dag twee van Iceland Airwaves luidt het weekend in Reykjavik in. Er wordt een dappere poging gedaan de bieromzet van gisteren te evenaren en de sfeer is opperbest. Met een dikke knipoog probeert het barpersoneel een slaatje te slaan uit de economische malaise. Bij een fooienpot vinden we het briefje: ‘tips for the economically challenged’.

Je kan het vast van plan zijn, maar Planningtorock rockt ook echt. De solo performance van Janine Rostron is aan alle kanten bijzonder. Ondersteund door haar eigen freaky beats en video’s weet de Engelse met haar Moloko-achtige gevoel voor het bizarre meer dan te boeien. Op het lange blonde haar van Roston lijkt een soort UFO geland en het pakje dat ze aan heeft houdt het midden tussen een dekbedovertek en een overall. David Byrne van de Talking Heads is al fan, zo ver willen wij nog niet gaan, maar gefascineerd zijn we wel.

Het lijkt in IJsland wel eerder regel dan uitzondering dat er acht
bandleden op het podium staan. Ook Seabear heeft zo veel mensen nodig om hun zoete popliedjes a la Belle and Sebastian ten gehore te brengen. De band is jong, maar niet de minste muzikanten staan op het podium. Zo is daar Eiki uit de live line-up van (ja daar zijn ze weer) Sigur Ros en Orvar uit múm. Ondanks al deze ervaring vliegt de band zo nu en dan uit de bocht en worden de vele verschillende instrumenten tegelijk iets te veel van het goede. Na elk takk (dank) van de band volgt echter een overtuigend en trouw applaus. Daar gaat het uiteindelijk allemaal om.

These New Puritans bewijst maar weer eens hoeveel energie een geweldige drummer kan geven. De zenuwachtige dancebeats van de band zijn alles behalve makkelijk uit een drumstel te krijgen, maar George Barnett, tweelingbroer van zanger Jack, draait er zijn handen niet voor om. Het publiek reageert als door een wesp gestoken en stuitert massaal door de zaal.

Heel spannend maakt het Deense Munich het vanavond niet. Hoewel de zangeres met haar witte gewaad zo als elf in Lord of the Rings kan
meedraaien, komt de band niet verder dan degelijke poprock. Nergens wordt het bijzonder of spannend. Dit waren we tot nu toe wel van Iceland Airwaves gewend.

Je zou met al die bijzondere muziek op dit festival bijna vergeten dat het van 1234 en met gitaarsolos ook lekker kan zijn. Gelukkig helpt White Denim ons herinneren. Maar de band gaat verder! De meestal elementair rockende nummers kennen uitbarstingen naar explosieve ritmes en chaotische gitaaruitspattingen. De Black Crowes meets Mars Volta. En dan ook nog eens live helemaal overtuigend gebracht. Ga dat zien op London Calling! Er is echt een goede reden dat deze Amerikaanse band hier welkom is.

De Motion Boys hebben vanaf de Faroer eilanden van alle niet
IJslandse artiesten het kortste gevlogen. Ze lijken de jaren tachtig te
hebben meegenomen. Op hun catchy melodieën is het moeilijk stilstaan. Het publiek heeft er zin in, dus waarom moeilijk doen als het jaren tachtig kan. Uit zowel de Engelse als de IJslandse kelen klinkt na afloop Play On!

Zelfs Nederlandse Eurohouse-producers zouden zich schamen voor de goedkope melodieën van Ultra Mega Technobandid Stefán. Maar na twee maten hakt de technobeat er in, gaan de versterkers op 11 en gaat het shirt van de net te dikke frontman al uit. Echte punk-attitude zoals we kennen van Aux Raus. Het is dat IJsland geen gabbercultuur kent, want anders waren de overeenkomsten waarschijnlijk nog treffender. Het publiek ontploft zowat. Vanavond wordt er niet aan economische sores gedacht.

123

FOTOGRAFIE: Erik Luyten

1234567
Fuck Buttons foto Iceland Airwaves Festival 2008 Fuck Buttons foto Iceland Airwaves Festival 2008 Fuck Buttons foto Iceland Airwaves Festival 2008 Fuck Buttons foto Iceland Airwaves Festival 2008 Fuck Buttons foto Iceland Airwaves Festival 2008 Fuck Buttons foto Iceland Airwaves Festival 2008 Therese Aune foto Iceland Airwaves Festival 2008 Therese Aune foto Iceland Airwaves Festival 2008  foto Iceland Airwaves Festival 2008 GusGus foto Iceland Airwaves Festival 2008 GusGus foto Iceland Airwaves Festival 2008 Parachutes foto Iceland Airwaves Festival 2008

1234567

DEFINITIE VAN DOPEHEID - 26/10 - 013Al vijftien edities lang probeert men er in Tilburg achter te komen wat de...

XNOIZZ FLEVO FESTIVAL 2008 Lekker relaxen in het gras of uit je dak gaan bij een concert. Je kapotlachen...