VERSLAG: Iceland Airwaves Festival 2008

Festivalinfo was aanwezig op Iceland Airwaves Festival 2008 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 83 foto's.

VERSLAG: Rob van der Zwaan

123

Iceland Airwaves dag3

In de nog halflege hressa mag Andrum proberen de kou buiten te doen vergeten. In de gitarist van de band herkennen we de toestenist van mega ultra technoband stefan (zie recensie dag 2). Hier echter geen over de top gekte maar ingetogen shoegaze. Het is spijtig dat de drums buitenproportioneel hard staan en de zang niet altijd even zuiver is. Verder is het prima toeven op deze IJslandse soundwaves.

Het is een vreemde gewaarwording om de Nasa-zaal een keer niet stampensvol te zien. Dat is doodzonde want Singapore Sling tekent voor een van de beste optredens van het festival. De band maakt gitzwarte wave met wat garage-invloeden. Een groovende Jesus and the Mary Chain die niet vies is van een gitaarmuurtje hier en daar. Zanger Henrik Bjornsson is god in zware stemmenland en de fulltime tamboerijnspeler en derde gitarist voegen echt wat aan de band toe (vooral dit laatste is zeldzaam). Het laatste nummer van de set is zinderende climax waarbij stroboscoop de enige juiste belichting is. Een passend einde van een erg goed optreden.

Boys in a Band uit de Faroer eilanden (anderhalf uur vliegen) mogen zich verheugen op grote populariteit in IJsland. De band maakt op rock ‘n roll geschoeide feestmuziek. Met bravoure en humor wordt het publiek naar de hand gezet. Het voorstel om IJsland en Faroer samen te voegen tot een republiek ontvangt veel bijval. Hoewel de bandnaam misschien wat curieus is, zou deze band een verrijking zijn voor elk Nederlands festival. Laten we hopen dat er snel wat boekers wakker worden.

Terwijl half Reykjavik in de rij staat voor absolute headliner van het
festival CSS mag White Lies in de kleine Idna-zaal laten zien
waarom er de laatste tijd zo veel over deze band gepraat wordt. White
lies, ofwel leugentjes voor eigen bestwil, schuwt het grote gebaar niet.
We hebben hier te maken met een bombastische versie van Interpol. Hiermee wordt op het podium de hand licht overspeeld. Je moet van hele goede huize komen om als piepjonge zanger live weg te komen met loodzware thema’s als de dood. Het gitaarspel van de beste man laat verder nog behoorlijk wat te wensen over. Een goede gitarist als vierde bandlid zou een welcome aanvulling zijn. Toegegeven single ‘Unfinished Business’ is erg lekker. Ook live. Als ze meer van dit soort nummers kunnen schrijven, dan ligt er een mooie toekomst in het verschiet.

Elke band heeft op dit festival haar eigen schare fans. In de zaal bij
Vampire Weekend horen we logischerwijs voornamelijk Engels met een Amerikaanse tongval. De verwachtingen zijn duidelijk hooggespannen en Vampire Weekend stelt niet teleur. Ondanks aanzienlijke technische tegenslagen, wordt er een volwassen show neergezet. De setlist wordt slim omgegooid zodat er tijd is om het euvel aan een kapotte gitaarversterker te verhelpen. Het publiek reageert enthousiast op de bekende singles en het is bemoedigend te horen dat de band alweer meerdere goede nieuwe nummers heeft.

Yelle is de laatste naam op de affiche van dit festival. Ze is
vastbesloten het festival knallend af te sluiten. Het massaal aanwezige
publiek is gaat hier volledig in mee. Het is vanaf het begin is het een
zwetende, springende en dansende bende. Yelle neemt meer dan voorheen de tijd voor live percussie en intermezzo’s die eigenlijk alleen maar in de categorie techno/acid vallen. Leuk voor de afwisseling en nog meer redden om lekker mee te beuken. Yelle heerst. En: nee, we don’t mind your little boobs.

Iceland Airwaves festival is een geweldig festival voor muzikale
fijnproevers gebleken. Op elke hoek van de straat is weer een nieuw bandje te ontdekken en het gemiddelde muzikale niveau is erg hoog. Verder zijn de Blue Lagoon Party, een feest in de natuurlijke heetwaterbaden van IJsland, en het gezellige Reykjavik niet te versmaden extra’s. Van die zogenaamde economische crisis viel behalve een gunstige wisselkoers weinig te merken. De IJslanders houden hun hoofd koel en zullen de huidige malaise snel achter zich laten.

We kunnen iedereen adviseren volgend jaar het Iceland Airwaves festival met eigen ogen te gaan bekijken.

123

FOTOGRAFIE: Erik Luyten

1234567
Fuck Buttons foto Iceland Airwaves Festival 2008 Fuck Buttons foto Iceland Airwaves Festival 2008 Fuck Buttons foto Iceland Airwaves Festival 2008 Fuck Buttons foto Iceland Airwaves Festival 2008 Fuck Buttons foto Iceland Airwaves Festival 2008 Fuck Buttons foto Iceland Airwaves Festival 2008 Therese Aune foto Iceland Airwaves Festival 2008 Therese Aune foto Iceland Airwaves Festival 2008  foto Iceland Airwaves Festival 2008 GusGus foto Iceland Airwaves Festival 2008 GusGus foto Iceland Airwaves Festival 2008 Parachutes foto Iceland Airwaves Festival 2008

1234567

DEFINITIE VAN DOPEHEID - 26/10 - 013Al vijftien edities lang probeert men er in Tilburg achter te komen wat de...

XNOIZZ FLEVO FESTIVAL 2008 Lekker relaxen in het gras of uit je dak gaan bij een concert. Je kapotlachen...