RECENSIE: Warbringer - War Without End

Warbringer – War Without End
2008-01-26 Ondanks het feit dat de heren van Warbringer uit het zonnige L.A. afkomstig zijn, brengen ze op hun debuutplaat War Without End een donkere boodschap. De plaat is de opvolger van de reeds uitverkochte ep One By One The Wicked Will Fall. De plaat werd geproduceerd door niemand minder dan Bill Metoyer, bekend van producties van o.a. Slayer, Sacred Reich en D.R.I. Ook qua shows timmeren ze hard aan de weg en tourden ze met Exodus en Suffocation.

In veertig minuten jaagt de band er elf snoeiharde thrashmetal tracks door en laten ze geen spaan heel van je stereotoren. De thematiek van de band moge duidelijk zijn: War. De band heeft wat dat betreft duidelijk de kunst afgekeken bij Bolt Thrower. Met het nummer 'Total War' beukt de plaat er al gelijk goed in. Een jankende gitaarsolo en een dubbele bass drum zetten de toon, waarna de solo over gaat in lekkere kortaf thrash riffjes. De schreeuwerige strot van John Kevill maakt het plaatje compleet.

Zoals het een goede thrashmetal plaat betaamt, zijn de nummers niet bijster afwisselend. Na het openingsnummer, ramt de band degelijk door met ‘Systematic Genocide’, ‘Dread Command’ en ‘Hell On Earth’. Geen poespas, gewoon beuken. De thrash liefhebber zal hier geen hinder van ondervinden. Buitenstaanders zullen het misschien wat eentonig vinden. Dat het echter allemaal nog bruter kan, bewijst Warbringer met ‘At The Crack Of Doom’. Hierin gaat de band nog een tandje sneller en vooral harder. Kevill laat af een toe de ruimte om er even een grunt uit te gooien: “No one left to kill!”.

Warbringer raast vervolgens verder met hoogstandjes als ‘Intsruments Of Torture’ en ‘Shoot To Kill’, dat je erg doet denken aan het ‘Pleasure To Kill’ van de Duitse metalheads van Kreator. Deze track bevat ook een erg subtiel en onheilspellend gitaarloopje. Pas bij de bonus track is er een moment van rust. Een instrumental track met fijn gitaarwerk. Het was misschien tof geweest om dit nummer als break ergens op het midden van de plaat te zetten. Desalniettemin een goede afsluiter voor een erg gave plaat, die elke liefhebber van jaren ’80 thrashmetal blind kan aanschaffen.

Is je interesse gewekt? Loop deze band dan niet mis als ze in mei, als voorprogramma van Napalm Death, Nederland aandoen voor een show in de Bibelot in Dordrecht.
Recensent:Rogier Bennink Artiest:Warbringer Label:Century Media
Dark Fortress – Eidolon