RECENSIE: Alicia Keys - Girl On Fire

Cover Alicia Keys - Girl On Fire
2013-01-04 “It’s Been A While, I’m Not Who I Was before”. Het zijn de eerste regels tekst die volgen na de instrumentale ouverture opGirl On Fire, het vijfde album van Alicia Keys. Haar vorige album dateert van drie jaar geleden, en in de tussentijd is er veel veranderd in het leven van de zangeres. Zo is ze getrouwd met producer Swizz Beatz en is ze moeder geworden van een zoontje Egypt. Die overigens nog even te horen is aan het einde van de song ‘When It’s All Over’. Maar ook als je al die achtergrond informatie niet hebt, zie je direct aan de foto’s van het artwork van dit album al dat we hier met een nieuwe, meer volwassen Alicia Keys te maken hebben.

Na de instrumentale ouverture op piano opent het album met het mooie ‘Brand New Me’, dat direct als vintage Alicia Keys klinkt. Geschreven rondom een mooie melodie op de piano, verhaalt ze hoe ze veranderd is. En dat er nieuwe tijden voor haar zijn aangebroken. Eventjes steekt er wat bombast op tegen het einde, maar gelukkig valt de song dan weer snel terug op de piano en haar zang. Eigenlijk precies zoals we Alicia Keys het liefst horen. Het daaropvolgende ‘When It’s All Over’ hangt meer dan we van haar gewend zijn op de productie. Die is erg fraai, maar op momenten toch ook echt te veel. De bombast en de toeters en bellen leiden dan af van de verder prima song. En eigenlijk geldt dit euvel voor meer songs op het album. Maar ook zijn er songs die door de productie gered zouden moeten worden, maar het uiteindelijk toch niet halen. De spetterende productie ten spijt, ‘New Day’ kan bijvoorbeeld niet verhullen dat het liedje zelf niet zo heel sterk is.

Wat een verademing is het dan om het duet met Maxwell daarna te horen. De soul en sensualiteit druipt werkelijk uit je speakers. Absoluut een van de hoogtepunten van het album. Zoals ‘Listen To Your Heart’, de titelsong, ‘ Brand New Me’ en het pure ‘Not Even The King’ dat zeker ook zijn. Deze vijfde van Alicia Keys zwalkt dan ook een beetje, maar kent meer dan genoeg sterke momenten om een hele ruime voldoende te halen.
Recensent:Chris Dietzel Artiest:Alicia Keys Label:Sony Music
Cover Wulf Of Collision - Wulf Of Collision

Wulf Of Collision - Wulf Of Collision Wulf Of Collision is afkomstig uit Hoogstraten, België en speelt vuige rock...