RECENSIE: Various - Eric Clapton Guitar Festival Crossroads 2013

Crossroads
2013-12-12 Het concept van Crossroads mag inmiddels bekend zijn. Eric Clapton belt een aantal van zijn favoriete gitaristen op en daarmee vult hij zijn eigen festival. De opbrengt van het evenement gaat naar het Crossroads Centre in Antigua. Een afkickcentrum voor alcohol- en drugsverslaafden. Het festival wordt eens in de drie jaar gehouden en dit voorjaar streek het neer in New York.

Met de DVD-uitgave van dit evenement heeft de gitaarliefhebber een fantastisch item in handen. Alle muzikanten hebben het Eric Clapton keurmerk en dat maakt dat de DVD van hoogtepunt naar hoogtepunt rolt. Eric Clapton opent met een fantastische vertolking van ‘Tears In Heaven’. Meteen weet hij het kippenvel over je rug te laten kruipen. Enkele minuten later laat Booker T. horen nog steeds een fantastische muzikant te zijn. Drie nummers lang swingt zijn orgel erop los. Dankzij de ondersteuning van gitaristen als Steve Cropper, Albert Lee en Keb’ Mo’ is er ook voor de gitaarliefhebber genoeg te genieten.

Crossroads zorgt echter ook voor de zeldzame samenwerkingen die je niet snel op een podium zult zien. Tijdens het spelen van ‘Everyday I Have The Blues’ heeft Robert Cray de beschikking over BB King, Jimmie Vaughan en Eric Clapton als tweede stem. Dat maakt het nummer nog bijzonderder dan de fantastische vertolking die Cray er zelf al van maakt. Datzelfde geldt voor het setje waarbij Gregg Allman samen met Warren Haynes en Derek Trucks enkele nummers speelt. Met, onder andere, een cover van Neil Youngs ‘The Needle & The Damage Done’ maakt het akoestische gezelschap indruk.

Het is daarbij vooral mooi om te zien hoe levend de blues tegenwoordig is. Het zijn de jonge gastjes die de show meer dan geregeld stelen. Derek Trucks duikt bijna vaker op dan Clapton en bewijst, onder andere, tijdens ‘Whipping Post’ van de Allman Brothers Band, een van de beste gitaristen van dit moment te zijn. Ook mannen als Gary Clark Jr., Blake Mills en Doyle Bramhall II maken indruk. Met Peter Jackson, regisseur van Lord Of The Rings, in het productieteam is het geheel ook een genot om naar te kijken. Sfeerbeelden vullen moeiteloos ingezoomde muziekbeelden aan. Crossroads 2013 is daarmee een waardige aanvulling in de serie en een fantastische samenvatting van het fantastische evenement. Dan hebben we het nog niets eens over de hoogtepunten van Jeff Beck, Los Lobos en Eric Clapton zelf gehad.
Recensent:Karst Jaarsma Artiest:Various Label:Warner Music Benelux
Cover Lady Gaga - ARTPOP

Lady Gaga - ARTPOPIn 2009 werd ondergetekende bij een optreden van Coldplay op Rockwerchter...