VERSLAG: Rock Werchter 2007

Festivalinfo was aanwezig op Rock Werchter 2007 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 33 foto's.

VERSLAG: Sietske Oud   Rob van der Zwaan

12345678

Rock Werchter - dag 2 - deel 2

Bloc Party bewijst op het hoofdpodium ook al een hele grote jongen te zijn. Niet dat we dit niet wisten, maar het tweede album 'A Weekend in the City' staat vol met nummers die live veel beter tot hun recht komen dan op het album. Tel daar de inmiddels indie-klassiekers van 'Silent Alarm' bij op en je hebt een winnende formule. Onder leiding van de charismatisch Kele Okereke wordt gewoon een prima optreden afgeleverd.

Rookverbod, Scmookverbod moet Lily Allen gedacht hebben bij het zien van de levensgrote 'verboden te roken'-borden in de Marquee. En eerlijkgezegd kan het roken, drinken (bier en jagermeister uit een fles) ons ook weinig schelen zolang ze doorgaat met het maken van die lekkere zomerse popsongs. En alles met een dikke knipoog, natuurlijk!

Dan wordt het tijd voor de grotere festivalkanonnen. De Queens of the Stone Age weten de weg naar Rock Werchter goed te vinden. Hoewel hun nieuwe nummers van Era Vulgaris soms wat moeilijk te verteren zijn, gaat het festivalpubliek terecht plat bij 'No One Knows', 'Go With The Flow' en 'Feel Good Hit of the Summer'. Als Josh Homme het een en ander dan ook nog omlijst met een aantal onvergetelijke quotes (Over Amy Winehouse: 'If she took what I took, she'd be a dead girl.' en 'Everybody Knows You Dance Like You Fuck'), dan heb je een heerlijk optreden!

Om 21.00 uur 's avonds stroomt het publiek voor de mainstage samen voor de Arctic Monkeys. Hun nieuwe album is enkele weken terug goed ontvangen, dus we zijn benieuwd naar de liveversie ervan. Zoals we dat gewend zijn met een onderkoelde, naar arrogantie neigende blik in hun ogen. Al kan de onderkoeldheid van de zanger vandaag ook aan een verkeerde verhouding slaap en alcohol/drugs liggen. Wat ziet hij eruit! Toch zweeft er na een paar nummers een opgeblazen condoom boven de menigte. De zanger laat zijn attitude even varen en reageert verbaast met : "A blown up condom?! Check!". Pas na een half uurtje wordt er begonnen aan nummers van het nieuwe album. Het lijkt erop dat deze nummers het meer moeten hebben van de melodie dan van staccato beats en gitaarriffs, waardoor het publiek iets minder hard op en neer deint. Iets anders dat opvalt, is de mate van interactie. Verbazing alom als de zanger na het geijkte 'Thanks' nog meer woorden uitspreekt. Helaas verzanden zijn monologen na twee woorden in een Engels gemompel waar weinig chocola van te maken valt.

Hoogtepunt van de avond is zonder twijfel Pearl Jam. Het is alweer zeven jaar geleden dat hun optreden op Rock Werchter door de tragedie op Roskilde geen doorgang vond. Eddie Vedder en kornuiten zijn terug, en vastbesloten voor eens en voor altijd met hun trauma af te rekenen! Vanaf opener 'Go' hangt heel Werchter aan Eddie's lippen. 'Once', 'Better Man', 'Why Go' ze komen bijna allemaal langs en worden al even hard meegezongen. Eigenlijk is na 5 nummers al duidelijk dat hier het beste optreden van Rock Werchter 2007 plaatsvindt. De climax van de avond is natuurlijk megaklassieker 'Alive' aan het eind van de eerste toegift. Lachen wordt het nog even als daarna Josh Homme mee komt doen met een Who-cover. Hij wordt geintroduceerd met de woorden: 'Well, whenever Josh offers you a pill,... don't take it. Believe me. Or just take half of it.' Als dat uit de mond van rockveteraan Eddie Vedder komt, dan weet u genoeg.

12345678

FOTOGRAFIE: Hub Dautzenberg

123
The Good, The Bad & The Queen foto Rock Werchter 2007 Admiral Freebee foto Rock Werchter 2007 Amy Winehouse foto Rock Werchter 2007 Björk foto Rock Werchter 2007 Damien Rice foto Rock Werchter 2007 Faithless foto Rock Werchter 2007 Frank Black foto Rock Werchter 2007 The Good, The Bad & The Queen foto Rock Werchter 2007 The Good, The Bad & The Queen foto Rock Werchter 2007 Incubus foto Rock Werchter 2007 Interpol foto Rock Werchter 2007 Joan As Police Woman foto Rock Werchter 2007

123

WALDROCK 2007Een jaarlijkse verplichting voor elke metalfan. Dat mag Waldrock zich...

ELEKTRA'S TUINFEEST 2007 Elektra's Tuinfeest weet met het jaar grotere namen te programmeren. Dit jaar...