RECENSIE: Tusks - Dissolve

Tusks
2017-11-27 Met Dissolve debuteert de Londense zangeres en producer Emily Underhill als Tusks. Underhill weet al sinds 2014 precies wat ze met haar sound wilt bereiken. Dissolve moet in het rijtje platen te komen staan waar je naar grijpt op een koude en grijze namiddag, een plaat waarin je even wilt verdwijnen. Haar elektropop lijkt bijna te pronken ‘je kent mij al, kies me toch’. Want dat is het. Dit geluid kennen we al van London Grammar, Daughter, The xx. Het is dat donkere elektrogeluid dat bonkt als een zware hoofdpijn, met die als aspirine verzachtende vrouwenstem. Tusks heeft de potentie om een permanente plek te krijgen naast haar invloeden, maar wat maakt haar uniek genoeg om niet enkel vergeleken te worden met collega’s in het genre?

Toen Underhill een plaat samenstelde waarin de luisteraar moest kunnen wegsmelten, koos ze voor een overlopend geheel. In het openingsnummer ‘For You’ loopt de pianomuziek over in de achtergrondgeluiden van een knisperend vuur. In het nummer ‘Last’ wordtde smelt-modus even onderbroken door een, volgens haar, ”fierce fuck-you to a broken relationship”. Toch blijft deze dreampop break-up song relatief braaf en manifesteert de passie zich vooral in de wat stevigere drums en gitaarlijnen die in het refrein in een spokend geheel uitbarsten. Tusks sluit haar debuutalbum af met een cover van ‘London Thunder’ van de band Foals en slaagt er in het nummer eigen te maken. ‘London Thunder’ is misschien wel het mooiste nummer op Dissolve. Heeft Tusks nog wat meer tijd nodig om in haar eigen nummers te kruipen?

Dissolve is de perfecte naam voor het album. Het is een fijne collectie aan songs, maar lijkt een beetje aangelengd te zijn.Te waterig om te overtuigen. Het is echt de perfecte atmosferische plaat voor op die grauwe dag, maar het wekt minder nieuwsgierigheid op dan een debuutalbum zou moeten doen. Op Dissolve staat niet één opvallende track om je aan vast aan te grijpen terwijl de luisterherinnering langzaam oplost en verdwijnt in het zwarte gat waar vergeten dreampop slaapt.
Recensent:Joëlle Koorneef Artiest:Tusks Label:One Little Indian Ltd
Cover The Grooms - Exit Index

The Grooms - Exit Index Exit Index is het vijfde album van ruismakers Grooms . De band komt uit...