RECENSIE: The Grooms - Exit Index

Grooms
2017-11-28 Exit Index is het vijfde album van ruismakersGrooms. De band komt uit Brooklyn en staat sinds 2009 bekend om hun kunstige noise-pop waarbij er met veel reverb en distortion gespeeld wordt om een drone-achtig geheel te creëren. Op de site van de band staat een enquête van 120 existentiële meerkeuzevragen met verwijzingen naar teksten op Exit Index. De luisteraar wordt gevraagd deze naar de postbus van de band te sturen, zodat Grooms kan beslissen over de inhoud van het volgende album. Is deze stunt een ironische kijk op Grooms’ zogenaamd diepe teksten? Is het kunst? Cryptisch is het in ieder geval.

Met Exit Index probeert Grooms een antwoord te vinden op het Amerikaanse leven in het jaar 2017. De plaat lijkt voort te komen uit irritatie en doelloosheid. De constante ruis van de shoegaze-gitaarpartijen ondersteunt de gefrustreerde en soms repetitieve teksten. Zo blijft ‘The Directory’ maar doordrammen op de vraag “Where are my millions?”.

Single ‘Magistrate Seeks Romance’ duikt diep in de energieke noise-pop. Het nummer kent een solodans van de elektrische gitaar waarbij de snelle aanslagen klinken als de turborotaties helikopterwieken. Grooms zoekt de grenzen van shoegaze en dreampop op en vraagt: wat kunnen we nog meer doen dan alleen wat echo toevoegen op de zang- en gitaarpartijen? De oplettende luisteraar herkent op de achtergrond giechelende kinderen en hier en daar een windgong.

‘Dietrich’ is een verwarrende maar muzikaal sterke song met vervreemdende teksten als “Safe in a car, safe in a car. Dig up dead horses and upset the law. We love you more than you can know” die ook nog eens een tikje atonaal kunnen zijn. De roezemoezige achtergrondzang in ‘They Can Tell’ maakt het een schizofrene vertelling met als boodschap dat we ons allemaal heel willen voelen, al zitten we vol met gaten.

Geen enkel nummer op de plaat is compleet vrij van de intentionele tenenkrommende momentjes; een valse gitaar, een prikkelende synth, irritante achtergrondzang. Ontevredenheid en de zoektocht naar rust manifesteert zich in botsende geluiden en onconventionele kijk op het moderne fuzz-geluid. Exit Index is niet de typische frustratieplaat in dit Trump-tijdperk. Juist daarom verdient Exit Index lof.
Recensent:Joëlle Koorneef Artiest:The Grooms Label:Western Vinyl
Cover Moses Sumney - Aromanticism

Moses Sumney - AromanticismVoor zijn debuutplaat heeft Moses Sumney de titel Aromanticism gekozen....