RECENSIE: Stephen Mallinder - Um Dada

Mallinder
2020-01-24 Als je derde soloalbum pas 35 jaar na de vorige uitkomt, kan dat een aantal oorzaken hebben. Een overvolle agenda ligt het meest voor de hand, behoefte aan retrospectie op het eigen werk is ook een mogelijkheid. Voor de 65 jarige Stephen Mallinder zouden beide van toepassing kunnen zijn. Hij heeft in de tussenliggende periode aan flink wat andere projecten gewerkt, van bandjes, het runnen van een label tot aan journalistiek en wetenschap. Ondertussen is hij PhD in music and popular culture en tot het establishment doorgedrongen. Mallinder staat voor een bepaalde generatie echter nog steeds gelijk aan avant-garde. Als een van de drie oprichters maakte hij begin jaren 80 met Cabaret Voltaire furore. De strakke, monotone muziek waar je onwillekeurig op wilde dansen, was nog niet eerder vertoond. Zij stonden daarmee aan de wieg van de huidige dancemuziek. Die band hield het voor gezien in 1996, toen techno zo’n beetje gemeengoed was geworden.

Met Um Dada word je terug in de tijd geslingerd. Dit album klinkt vooral in het toepasselijk getitelde ‘Flashback’ als de gedroomde opvolger van Cabaret Voltaire’s meesterwerk The Crackdown uit 1983. Zelfde soort gecompliceerde ritmes en structuren van drums en gesamplede geluiden. De duistere nummers hebben een hypnotiserende werking, die je in een bepaalde trance kan brengen. Er zit een sterke gelaagdheid in de muziek, waarbij sommige geluiden aanzwellen terwijl andere weer wegfaden. Zoals we gewend zijn is er geen melodie of refrein. Mallinder is namelijk geen echte zanger. Zijn staccato voordracht kun je gerust monotoon noemen. De beperkingen verhult hij niet met de alomtegenwoordige autotune, maar met een klassieke vocoder zoals op ‘Satellite’. Als je dan een verschil moet benoemen is het de opnametechniek. Je hoort dat die in de afgelopen drie decennia sterk is verbeterd. Daardoor klinkt het album een stuk voller en dieper.

Um Dada zal een jong publiek niet meer omver blazen van verbazing over niet eerder gehoorde beats. Daarvoor hebben het al te veel blootstelling gehad aan allerlei soorten electronic dance. Heeft dit album dan nog wel relevantie? Dat kun je je afvragen. Maar je kunt ook gewoon lekker de volumeknop omhoog draaien en de wereld om je heen even vergeten. Dansend op de vulkaan.
Recensent:Dave Stam Artiest:Stephen Mallinder Label:Dais Records
Cover Turnover - Altogether

Turnover - AltogetherBel de verhuiswagen! We brengen Austin Getz terug naar huis. Terug naar de...