RECENSIE: Land Of Kush - Sand Enigma

LOK
2020-01-04 Koesj, of Kus, was in de oudheid een koninkrijk op de grens van waar nu Egypte en Soedan liggen. Het bestond van ongeveer 785 voor Christus tot ongeveer 350 na Christus. De in Libië geboren Egyptenaar Sam Shalabi vernoemde er zijn band Land Of Kush naar en gezien de muziek die hij maakt is dat een zeer toepasselijke naam. Sand Enigma klinkt namelijk alsof het is opgenomen in een gefreakte jazzclub ergens in een oase in het Midden-Oosten.

Shalabi nam Sand Enigma overigens niet in zijn eentje op. Verre van dat, naast hem spelen er nog 24 andere muzikanten mee op het album. En deze togen ook niet allemaal naar het Midden-Oosten, het album werd grotendeels opgenomen in Montreal, Canada, waar Shalabi op zijn vijfde naar toe emigreerde en waar hij al sinds de jaren ’80 een belangrijke speler is in de lokale muziekscene. Alleen vocaliste Nadah El Shazly nam haar bijdragen aan ‘ Aha’, ‘Trema’ en ‘Dol’ op in Egypte.

‘Aha’ is de albumopener en geeft ook meteen een mooi beeld van wat je op Sand Enigma kunt verwachten. Jazz met veel Midden-Oosterse invloeden. Nu is ‘Aha’ nog wel een redelijk normale song, in bijvoorbeeld ‘Domyat 1331’ en vooral ‘Broken Maqams’ wordt wat meer geëxperimenteerd. Deze laatste song begint met drie minuten vage percussie, voordat er iets van een melodie te ontwaren valt. Ook ‘Ssssss’ is een zeer experimentele track, maar bijvoorbeeld ‘Recuerdo’ en ‘Trema’ liggen veel makkelijker in het gehoor.

Sand Enigma staat vol met veelal moeilijke jazz en oosterse geluiden en duurt dan ook nog eens ruim vijf kwartier. Voor de gemiddelde popliefhebber is het hiermee een behoorlijke kluif en in recensentenjargon noem je dat dan “voer voor de liefhebber”.
Recensent:Eric Rijlaarsdam Artiest:Land Of Kush Label:Constellation
Grimes

Rachel Grimes - The Way ForthNa vijfentwintig jaar instrumentale muziek besloot Rachel Grimes om eens...