RECENSIE: Emily Jane White - Immanent Fire

EJW
2020-01-29 Wanneer je naar de muziek van Emily Jane White luistert heb je het gevoel dat je een ander universum in gaat. Een universum waar je even aan moet wennen maar waarin je je snel thuis gaat voelen. Een spannende, mysterieuze en spirituele wereld. Eentje die je snel wil gaan ontdekken. Op Immanent Fire, haar nieuwste plaat, is deze wereld te ontdekken.

Immanent Fire is de zesde plaat van Emily Jane White, een Amerikaanse singer-songwriter uit Californië. Zelf omschrijft ze haar muziek als de schaduwkant van het leven en schrijft ze het liefst over de dingen die iedereen ziet of voelt, maar waar niemand over wil praten. Haar muziek is dromerig, episch, donker en energiek. Een combinatie die er voor zorgt dat Immanent Fire een goede plaat is geworden.

Haar mooie stem wordt afgewisseld door piano en strijkers, de muziek gaat van klein en intiem naar groots en meeslepend. Het is een veelzijdig album waar je steeds weer iets nieuws in weet te vinden. Het album gaat over haar zorgen over het milieu en over feminisme, als je de plaat hoort zou je niet denken dat het opgenomen is in Californië. Je waant je in de late herfst waarin alles steeds donkerder wordt.

Hoewel de plaat soms een beetje zweverig is, weet Emily Jane White dit nog binnen de perken te houden. De veelzijdigheid van de nummers zorgt er voor dat het een goede plaat is waar je met aandacht naar blijft luisteren. Vooral opener ‘Surrender´ is een erg sterk nummer, dat er ook al direct voor zorgt dat je de rest van het album serieus neemt. Ook de krachtige opening van ‘Drowned’ is erg sterk en pakt je meteen in.

Emily Jane White heeft met Immanent Fire een heel goed album uitgebracht, eentje die je snel moet gaan beluisteren.
Recensent:Linda Kremer Artiest:Emily Jane White Label:V2 Records
Cover Thea Hjelmeland - Kulla