RECENSIE: David Keenan - A Beginner`s Guide To Bravery

Keenan
2020-03-16 Jongen vindt bij gitaar bij oma. Moeder neemt jongen mee naar Ulster Folk Museum in Noord-Ierland waar hij voor het eerst zijn gedachten opschrijft. Jongen krijgt in schoolbus een bandje van The Libertines en beseft dat zijn nummers heel wat beter moeten worden. Jongen loopt weg van huis naar Liverpool, waar hij op straat muziek maakt en door bandleden van The La’s in huis wordt genomen. Jongen geeft terug in Ierland onder eigen label zijn demo’s uit. Mick Flannery pikt het op en Hozier vraagt hem mee op tour.

De jongen is de inmiddels 26-jarige David Keanan uit Dundalk en A Beginner’s Guide To Bravery is zijn debuutalbum. Hierin vertelt hij op indringende wijze de verhalen uit zijn afgelopen vier levensjaren, onder andere dat zijn oma de ziekte van Alzheimer kreeg (‘Good Old Days’), hij droomde van James Dean (‘James Dean’) en dat hij op een goede vriendin verliefd werd (‘Origin Of The World’).

Zijn Ierse accent is even wennen, maar wanneer dat eenmaal gebeurd is, komen zijn verhalen binnen. “We want shed no tears for the good old days” in ‘Good Old Days’ is zo krachtig dat je als luisteraar denkt: inderdaad! We gaan echt geen potje zitten janken om onze dementerende oma! Ook ‘Alter Wine’ laat je emotioneel achter. Het nummer opent met een zacht drumritme, wat gitaarnoten en Davids zang. In het tweede couplet neemt het volume toe, wordt zijn zang rauwer en de woorden explicieter. Na het tweede refrein zwelt de muziek aan, schreeuwt de singer-songwriter het uit en – einde nummer. Het laat je beduusd achter.

Het mooiste is ‘Evidence Of Living’, dat een stad beschrijft waar liever met een boog omheen rijdt. “A little boy sits on a doorstep, lifting his hands for to dampen the sound/Of a bitch who's informing the neighbours of intimate acts with some waif she had found.” Zo gaan de beschrijvingen door, waarbij David zich tussendoor afvraagt: “Is there any evidence of living left in this town? Would I find any evidence of living amongst you saddening crowds?” Net wanneer je als luisteraar besluit: nee, bewijs van leven is er niet in deze duistere stad, gaat de prachtige ballad over in een folkritme met banjo en viool, gevolgd door: “Cois, cois eile, a haon, a dó. We are the living in this town.” Dat maakt het lied zo krachtig: de Ierse folkinvloed en de conclusie dat de Ieren die hier wonen de stad levend maken.

Met 6.49 minuten is ‘Evidence Of Living’ voor de hedendaagse popmuziek een lang nummer, maar David is dan ook geen normale popartiest. Hij ontstijgt dit genre doordat hij niet alleen een machtig troubadour is, maar met zijn folkinvloeden, goed gitaarspel en rauwe zang is David Keenan ook een geweldig minstreel.
Recensent:Lizan van der Holst Artiest:David Keenan Label:Orchard Records
Cover Barely Autumn - Day Trip To The Petting Zoo

Barely Autumn - Day Trip To The Petting ZooEr schuilt iets desolaats in de albumhoezen van Barely Autumn , de band...