RECENSIE: Rone - Room With A View

Rone
2020-04-30 Hoe vaak krijgt iemand carte blanche om een voorstelling te maken? Dit is precies wat Erwan Castex overkwam toen hij werd benaderd door het prestigieuze Théâtre du Châtelet aan de oever van de Seine in Parijs. Maar hij is dan ook niet zomaar iemand. Onder de naam Rone behoort hij tot de invloedrijkste Franse producers van zijn tijd. Hij hoefde niet lang na te denken over de invulling. Samenwerken met de zeer eigentijdse performance artists van (La) Horde stond hoog op zijn lijstje. Het eindresultaat is naast een voorstelling die op het grensvlak van dans en visuele kunst speelt, ook zijn vijfde studioalbum Room With A View.

Het album werd in nauwe samenwerking met choreografie-collectief (La) Horde en twintig dansers van het Nationaal Ballet van Marseille gemaakt. De combinatie met popmuziek is dat gezelschap niet vreemd. Hun eerste productie uit 1972 was het Pink Floyd Ballet, begeleid door die band zelf. Dat zij garant staan voor moderne dans blijkt nu weer uit de samenwerking met Rone. Room With A view is gesitueerd in een minimalistisch decor dat een steengroeve – en misschien wel de urban jungle – voorstelt. De dansers ontworstelen zich daar aan de onbeweeglijkheid van stenen beelden. Laten zien wat het betekent om mens te zijn. Hun stemmen zijn kort te horen in het intro van het nummer ‘Babel’, als zij – elk in hun eigen taal – uiting geven aan woede. Op een enkele korte sample van rumoer na is het album verder zonder zang.

In 63 minuten laat Rone 13 soundscapes voorbijkomen. Het ritme dat nodig is om te dansen is soms niet meer dan een minimalistische pulserende sample en dan weer full-on dance, compleet met opzwepende bassdrum en baslijnen. Bij de productie greep Rone veel terug naar ouderwetse klanken van ritmeboxen en krakende en schurende analoge synthesizers. Dat levert een lekkere authentieke sound op. De muziek heeft een mooie gelaagdheid waarbij sommige delen maar heel langzaam op sterkte komen, en partijen in en out faden. Maar ook de climax van de drop beheerst hij, zelfs met een klavecimbel, zoals in ‘Le Crapaud Doré’. Daarin laat hij zien tot de creatiefsten van zijn genre te behoren.

Room With A view is de soundtrack van een heel enerverende en wervelende dansvoorstelling maar kan – al dan niet noodgedwongen – ook zonder genuttigd worden. Bij thuisgebruik zal het voor de meesten van ons niet leiden tot wild dansen door het huis, maar heeft het album eerder de uitwerking van ambient muziek; lekker even chillen op de bank. Het is op zich bijzonder dat een werk twee zo verschillende functies kan hebben. Ook al klinkt het album als zelfstandig werk goed, toch heb je af en toe het idee dat je een element mist.
Recensent:Dave Stam Artiest:Rone Label:News
Cover Fink - Bloom Innocent - Acoustic

Fink - Bloom Innocent - AcousticHoe zou Tomer Moked zich nu voelen? Hij verzorgde de elektrische gitaar en...