RECENSIE: Sass Jordan - Rebel Moon Blues

Jordan
2020-07-04 De inmiddels 57 jaar oude Sass Jordan behoeft eigenlijk geen introductie. Sass is geboren in de UK maar als peuter naar Canada verhuisd. Ze heeft inmiddels meer dan een miljoen albums verkocht en haar bekendste platen Racine (1992) en Rats (1994) zijn in gekleurd vinyl heruitgegeven vanwege het bereiken van hun 25-jarige jubileum. Een must-have voor de echte fans. Gezegend met een dijk van een (rauwe) stem was het gewoon een kwestie van tijd tot ze een bluesalbum ging maken. Haar doorleefde hese stem past perfect bij deze muziekstijl; Beth Hart bewees het eerder ook al.

Rebel Moon Blues bevat acht tracks; zeven covers en één eigen compositie. Sass zei onlangs dat haar stem beter is dan ooit; dat is lastig te zeggen maar feit is dat haar stem nog niets aan power heeft ingeleverd. Dat kunnen zeker niet alle vocalisten van deze leeftijd zeggen. De nieuwe plaat is volledig live ingespeeld en in drie (!) dagen opgenomen. Je hoort gekuch en zelfs gelach en dat is aanstekelijk en bewijst dat de band er lol in heeft. Trouwens Sass haar band luistert naar de uiterst creatieve naam The Champagne Hookers en bestaat uit uitstekende muzikanten: gitaristen Chris Caddell en Jimmy Reid; bassist Derrick Brady; drummer Cassins Pereira; Steve Marriner op mondharmonica en toetsenist Jesse O’Brien.

De eerste twee songs ‘Leaving Trunk’ (John Estes) en ‘My Babe’ (Willie Dixon) knallen er lekker in en worden gedomineerd door fantastisch mondharmonica-spel van Marriner. Mississippi Delta Blues komt fraai tot uiting in ‘Am I Wrong’ van Kevin Moore en wordt gedragen door een aanstekelijk footstomping ritme met handgeklap. Hier valt op wat een power er huist in Sass haar stem. Op de een of andere manier klinkt alles net wat vunziger door haar stemgeluid; en dat is positief. ‘Palace of the King’ (Freddie King) is het hoogtepunt van dit nieuwe album: uptempo met uitstekend opzwepend gitaarwerk en een erg catchy gezongen refrein. De enige eigen compositie ‘The Key’ heeft vrij weinig met blues te maken - het past wel goed bij wat we van haar kennen - maar is verder dik in orde met meerstemmig refrein en catchy melodiëen. De afsluiter ‘Still Got The Blues’ is een vreemde eend in de bijt omdat er legendarische nummers zijn waar elke cover op voorhand al bij verbleekt en vooral laat zien hoe tijdloos goede muziek kan zijn. En waar je als muzikant je vingers liever niet aan brandt… Luisterend naar deze versie valt vooral op hoe goed dit nummer eigenlijk is en wat een briljante gitarist Gary Moore was. Het knappe is dat Sass en Co. er een eigen draai aan weten te geven en de gitarist slaat de snellere passages wijselijk over. Deels geslaagd en dat is op zich al knap.

Sass heeft onlangs aangegeven dat we meer blues van haar kunnen verwachten; kom maar op want dit smaakt naar meer. Rebel Moon Blues is een geslaagde eerste kennismaking met de blues; of dit uitstapje tot een geslaagd huwelijk leidt zal de komende jaren moeten blijken.
Recensent:Ivo van Gool Artiest:Sass Jordan Label:Bertus
Cover Maidstone - The Tree Of Life

Maidstone - The Tree Of Life Maidstone is een (hard)rockband uit de omgeving van Utrecht. De volledig...