RECENSIE: Taylor Swift - Evermore

Swift
2020-12-27 Taylor Swift durft op haar tweede album dit jaar(!) nog meer van zichzelf te laten zien. Evermore vormt feitelijk een tweeluik met het eerder uitgebrachte Folkore. En daarmee laat zij zien dat zij meer in huis heeft dan het eerste-de-beste popsterretje. Zoals bij de meeste mensen, is bij Swift na haar dertigste de zelfreflectie begonnen. Dat levert in dit geval mooie liedjes op over stukgelopen relaties, verloren vriendschappen en uit elkaar gegroeid zijn.

Matt Berninger – de zanger van The National – bracht dit jaar een soloalbum uit. Wacht even, is dit nog steeds de recensie van Taylor Swift? Ja, let nou maar op. Matt Berninger wilde een coveralbum maken en werkte daarvoor eens niet samen met bandlid Aaron Dessner. Vanwege Corona gingen de meeste concerten dit jaar ook niet door. En dus had Dessner alle tijd om met Taylor Swift – in een uiterst vruchtbare samenwerking – twee serieuze albums te maken. Hij deed de productie, speelde een flink aantal instrumenten in, schreef mee aan de teksten en liet zijn broer Bryce Dessner aan de arrangementen werken. Op ‘Coney Island’ kan Berninger het dan toch niet laten en zingt een couplet mee, wat een aardig duet oplevert. Maar dat kan niet tippen aan titeltrack ‘Evermore’ waarop Swift samen zingt met Justin Vernon van Bon Iver.

Het belangrijkste verschil met haar vroegere werk, naast het feit dat het om 15 heel ingetogen nummers gaat, is dat eindelijk dat meisjesstemmetje met die dertien-in-een-dozijn intonatie verdwenen is. Hier hoor je een volwassene, iemand die zelfkennis krijgt en door schade en schande wijzer begint te worden. Dat zorgt ervoor dat je de songteksten voelt en gelooft. Zij treedt daarmee in de voetsporen van grote zangeressen uit het folk- en indiegenre. Alleen ‘Long Story Short’ valt wat uit de toon en had makkelijk achterwege gelaten kunnen worden.

Je mag 2020 wel als een keerpunt zien in de carrière van Taylor Swift. Zij heeft haar vuurproef met glans doorstaan en mag zich nu scharen in de kringen van gearriveerde en gerespecteerde musici. In combinatie met de copyrightruzie over haar eerdere werk, moeten wij langzaamaan gaan geloven dat zij uit de commerciële hitmachine is gestapt. Mocht dat het geval blijken te zijn, kunnen wij nog heel wat moois tegemoetzien. En dan wordt dit jaar – ondanks alle ellende – toch een beetje lichter afgesloten.
Recensent:Dave Stam Artiest:Taylor Swift Label:Republic
Cover Tori Amos - Christmastide

Tori Amos - Christmastide Christmastide is een troostplaat, uitgebracht door Tori Amos als een hart...