RECENSIE: Tempers - Services

Tempers
2021-02-22 Op de meeste foto’s kijkt Jasmine Golestaneh, de zangeres van Tempers, je met een mix van arrogantie en desinteresse aan. Op een manier zoals het post-punk diva Lydia Lunch zo’n veertig jaar eerder allemaal net zo min leek te boeien. Is Golestaneh een copycat, of is dit gewoon het effect dat de stad New York op je humeur heeft? De muziek komt uit de koker van Eddie Cooper, de andere helft van het duo. Samen maken zij donkere rock op de strakke beat van een sequenced bass en drumcomputer, die klinkt als Doktor Avalanche van de Sisters of Mercy.

Sinds 2019 is de band onder de vleugels van DAIS records gekomen. Hun eerste release daar was Private Life [2019]. En nu brengen zij er Services opnieuw uit. Hun debuutalbum uit 2015, dat toen bij het Berlijnse label Aufnahme + Wiedergabe uitkwam. De Californische shoegaze band Cold Showers kwam overigens ook via dat label bij DAIS terecht. En hoewel Services vijf jaar geleden goed werd ontvangen, is het na Private Life eigenlijk een stap terug. De band had in de tussenliggende jaren een behoorlijke ontwikkeling doorgemaakt, wat je zowel in de uitwerking van de songs als in de kwaliteit van de zang terug hoort. Op Services ratelt de drumcomputer in hoog tempo de vierkwartsmaten af, onderbroken door breaks die klinken alsof zij rechtstreeks uit de presets komen. Golestaneh’s zang is – uit onzekerheid? – nog verdronken in de galm. Ook is hier de gitaar nog veel prominenter aanwezig. Het sterkste nummer van het album blijft de akoestische versie van openingsnummer ‘Strange Harvest’. Dat zit het dichtst tegen sfeer van Private Life aan.

Voor de fans voegt deze release helemaal niets toe. Sterker nog, door het ontbreken van het laatste nummer ‘Killing For Company’ is deze uitgave zelfs minder. Als je alleen Private Life kende, kan dit een kennismaking met hun vroege werk zijn. Natuurlijk is de retrosound van Services juist nu nog helemaal hot, maar het haalt het niet bij de kwaliteit van hun laatste album. Ja, het is een moeilijke tijd voor artiesten. Door het betaalmodel van de streamingdiensten kun je als beginnende band alleen met concerten nog inkomsten genereren. En juist dat ligt door de pandemie al bijna een jaar op z’n gat. Dat het door het gemis van optredens geen goed moment is om een nieuw album uit te brengen, is begrijpelijk. Maar om nu simpelweg weer een ‘oud’ album opgediend te krijgen is voor de luisteraar wel een beetje een teleurstelling.
Recensent:Dave Stam Artiest:Tempers Label:Dais Records
Cover Kiwi Jr - Cooler Returns

Kiwi Jr - Cooler ReturnsEén manier om met de pandemie om te gaan is om in je eigen bubbel het virus...