RECENSIE: Fruit Bats - The Pet Parade

Fruit B
2021-04-21 Het klinkt als een weerziensbegroeting na een lange periode waarin albums werden uitgesteld en we artiesten niet live konden zien optreden: Hello from in here to all of you there / It feels like it’s been years. Op aandringen van de producer begint het nieuwe album van Fruit Bats met het lied met deze openingsregel, volgens hem kon dat niet anders na een jaar waarin corona de klok sloeg. Toch handelt het betreffende (titel)nummer ‘The Pet Parade’ over iets wat verder teruggaat in de tijd, een jeugdherinnering aan een huisdierenfestijn in Eric D. Johnsons geboortestad Chicago.

Met dit aangenaam lome en van een bijzonder fraai vioolaccent voorziene liedje is de toon voor het negende Fruit Bats-album meteen gezet. Introspectie, dromerigheid en een zeer behaaglijk muzikaal kleed zijn de sleutelbegrippen op The Pet Parade. Meer dan ooit - we spreken precies twintig jaar na het debuut van zijn (toen nog) band - lijkt Johnson zijn vorm te hebben gevonden. Het geheel klinkt ontspannen en in balans, terwijl de nummers afzonderlijk ook zeer sterk zijn. De kenmerkende stem van ‘EDJ’ heeft bovendien niets aan kracht en buigzaamheid ingeboet.

Tot de hoogtepunten behoort de vooruitgesnelde single ‘The Balcony’, die geheel volgens Fruit Bats-traditie catchy as hell is. Het betreft een relatief uptempo en vrolijk getoonzet liedje, dat ook al gaat over een herinnering (misschien wordt de 44-jarige Johnson toch een beetje een oude man), namelijk de overpeinzingen van een vroeg-melancholiek kind op oma’s balkon. Dat contrast tussen de sombere thematiek en de relatief opgewekt klinkende muziek kennen we natuurlijk ook van The Shins, de band die altijd genoemd wordt in Fruit Bats-recensies – mede omdat Johnson daar ooit gitarist is geweest en vijftien jaar geleden behoorde tot de tourbezetting van James Mercer en co.

Ook ‘Cub Pilot’ mag tot de beste nummers van de plaat worden gerekend, een proeve van Johnsons bekwaamheid om de luisteraar puur met zijn vocale prestaties te beroeren. ‘Gullwing Doors’ is weer een van de sfeervolste driving songs die de man ooit schreef, terwijl hij met ‘Eagles below us’ een even luchtig als beeldend liefdesliedje aan zijn oeuvre toevoegt. Dat het afsluitende, geheel akoestische ‘Complete’ anders klinkt dan de overige nummers, is een bewuste en geslaagde zet. Het vormt de epiloog van een van de mooiste en meest volwassen albums die Fruit Bats in twee decennia tijd met de wereld gedeeld heeft.
Recensent:Ronnie Weessies Artiest:Fruit Bats Label:Merge Records
Citizen

Citizen - Life In Your Glass WorldOndanks dat de Amerikaanse band Citizen al zo’n tien jaar aan hun weg...

Esther

Esther Rose - How Many Times Als bandlid tegelijkertijd een liefdesrelatie hebben met de bandleider, kan...

ZOEKEN IN CD-RECENSIES

 

OF SELECTEER OP GENRE, ARTIEST, LABEL, RECENSENT