RECENSIE: Fruit Bats - Gold Past Life

Fruit Bats
2019-09-26 Fruit Bats is een band die al enige tijd geleden het levenslicht zag, maar nu aan een tweede leven begint. De band viel uit elkaar in 2013, maar muzikant Eric D. Johnson wilde niet opgeven. Hij is dan ook degene die Fruit Bats een doorstart liet maken, na twee jaar afwezig te zijn geweest in de muziekscene. Hoewel de bandleden regelmatig gewisseld zijn, is het de stabiele aanwezigheid van Johnson die de band van kwaliteit voorziet. Hij is het brein achter zowel de muziek als de teksten en de vocalen. Misschien is het juist daarom dat Fruit Bats nu zijn soloproject is geworden. Dit lijkt Johnson weinig moeite te kosten. De titel Absolute Loser die aan eerder uitgebrachte muziek van Fruit Bats werd gegeven lijkt dan ook enigszins misplaatst te zijn. Nergens voor nodig, Johnson, die bescheidenheid. Je kunt het prima in je eentje, want dat is te horen opGold Past Life.

Dit album is hoorbaar beïnvloed door het verleden. Niet per se door Johnson’s persoonlijke verleden, maar de algemene seventies sound bijvoorbeeld. En die is op wel zo’n manier verwerkt dat zelfs de generatie die na de jaren zeventig geboren zijn deze nostalgie zal gaan horen. Johnson heeft Gold Past Life licht en dromerig gehouden, maar daarbij ook rekening gehouden met hen die een betekenisvolle boodschap uit de nummers willen halen. Toch wordt de eerste helft van het album gedomineerd door zorgeloosheid, zo klinkt het. Hier en daar wat synthesizers, getokkel op een gitaar, en een stem die zich niet veel lijkt in te hoeven spannen om de boodschap over te brengen.

Muzikaal mag Gold Past Life dan weliswaar zorgeloos klinken, maar wie echt voor de teksten gaat zitten zal horen dat Johnson daadwerkelijk iets te vertellen heeft. Nummers zoals ‘Barely Living Room’ zijn muzikaal uitgekleed zodat de focus op de teksten komt te liggen. Zinnen zoals ”And in my dream, you are me, and I am sort of you, and I’m thinking about some of the things that you did, and it sort of feels like abuse” komen nu eenmaal meer tot hun recht wanneer er geen synthesizers aanwezig zijn om de aandacht over te nemen. Dan wordt het echt duidelijk dat Johnson ook de ietwat zwaardere onderwerpen in zijn teksten niet vermijdt, want hier wordt gezongen over pure eenzaamheid.

Je hoort Johnson’s ziel in de teksten, en zijn dromerige houding in de muziek, dit samen met een sfeervol klinkende gitaar en vocalen die soms een fragiel klinkende hoogte bereiken. Het maakt Gold Past Life een album dat gemakkelijk in het gehoor ligt, maar tegelijkertijd de luisteraar ook van diepgang kan voorzien, mocht daar behoefte aan zijn. Uiteindelijk klinkt Gold Past Life als een warme omhelzing, als comfort food, als je daar tenminste een geluid aan kunt geven.
Recensent:Myrthe Giesen Artiest:Fruit Bats Label:Merge Records
Cover Sadgirl - Water

Sadgirl - WaterEen zomers Los Angeles, ergens aan het einde van de jaren ‘50 of het begin...